Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser flere av de som svarer i "hvor mye utgifter har dere pr mnd"-tråden skriver at de har utgifter på 22-25tusen, og at de da har igjen 15-18tusen.. Det betyr at et par har ca 40 000 utbetalt i måneden.

Er dette folk med "ekstra godt betalte" jobber? Eller er dette ganske gjennomsnittlig? Hvis noen av dere som har svart, leser dette, hva jobber dere som? (Er for tiden på jobbjakt, så dette er litt interessant for meg av flere grunner :) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer å på dette..

Nå har jeg deltidsjobb fordi jeg fortsatt går på skole, men jeg har å lurt hva som er vanlig mnd.lønn for voksne i 100 % stilling,

Skrevet

Det kommer nok veldig an på alder, hva slags jobb man har, privat eller offentlig sektor, utdanning osv osv... Men jeg kan jo svare for meg selv; er litt over 30 år, kundekonsulent på et kundesenter, tjener 300 000 i året.. Dvs at jeg har litt over 15 000 utbetalt pr mnd. De som har ca 20 000 utbetalt, må jo da ligge på en 350 000 - 400 000..!? For meg er jo det ganske høyt, (I wish... ;) ) men det er kanskje ganske vanlig!? Det er vel egentlig det jeg lurer på ;)

Skrevet

Men jeg begynte å regne litt..

Jeg vet ikke hvor mye i timen ca. Men jeg tok utgangspunkt 150*37 (er ikke 37 timer vanlig uke?) Og gange det med 4 uker, gange 12 mnd. Og da får jeg 266400..

Jeg er sikkert langt ute på jorde nå, men...

Skrevet

Hvis du skal gange opp timer, tror jeg det er ganske vanlig å bruke 1950 timer på et år. Så hvis du da har 150 kr timen, blir det en årslønn på 292 500. (Sikkert mange måter å regne på.)

Men uansett - er det ganske "vanlig" å tjene 350´ - 400´?

Skrevet

Ja det er ganske vanlig for de som har vært lenge i arbeidslivet :) Mange jobber dessuten masse overtid.

jeg kan ta mine foreldre som et eksempel:

Mamma tjener rundt 350 000 som lønnsansvarlig i et stort firma. Hun har jobbet med lønn i snart 30 år

Pappa tjener 300 000 som håndtverker i staten. Han byttet jobb for et år siden fra privat til offentlig sektor og gikk ned over 100 tusen i lønn

Min venninne er hjelpepleier og tjener nærmere 300 000 i året pga turnusen sin

En annen venninne kjørte handicapede barn og tjente rundt 350 000

En kamerat er butikksjef for en bensinstasjon og har over 400 000 tusen i året

En annen kamerat er elektriker og ligger mellom 350 -400 i året etter noen år i firmaet

Jeg jobbet fulltid i en butikk for noen år siden, men mye ansvar og tjente under 200 000

En ungdomsarbeider tjener mellom 200-250 tusen i året

En lege jeg kjenner tjener 1 000 000 kr i året. Han jobber på et svært øde sted som bruker lønn for å beholde sine ansatte

En kompis er lærer og tjener rundt 400 000 fordi han har etterutdannet seg mye

En rådgiver i staten kan tjene så lite som 200 000 eller mye mye mer avhengig av stilling

En rektor på privatskole har inntekt på 800 000

Så der har du noen eksempler iallefall..

De aller fleste som jobber i offentlig eller kommunal sektor på lavere nivå ligger fra 200-300 tusen. Håndtverkere ligger ofte fra 300-500 tusen osv

Det er iallefall min erfaring...

Skrevet

tror nok "vanlig" lønn er ca pluss-minus 300-400 i året....

altså, mange har under 300 (minus) og noen har over (pluss) 400, tror det er vanskelig å si hva som er "vanlig" å tjene utover det.

ssb har vel 350 som gjennomsnittlig lønn tror jeg, men da har du mange som trekker ned og mange som trekker opp, så det er jo bare gjennomsnitt.

jeg HADDE en jobb for ett år siden der jeg ville tjent over 300 i år, men byttet jobb og tjener da like under 300, er 32 år, har utdannelse men jobber ikke innenfor det faget.

Gjest gurimalla
Skrevet
En rådgiver i staten kan tjene så lite som 200 000 eller mye mye mer avhengig av stilling

Nei, rådgiver i staten tjener minst 292 000 (dette er fastsatt i hovedtariffavtalen).

Skrevet

Jeg får 23.333 i mnd fast lønn pluss overtid.

Når skatt er trekt (trekker 1000 ekstra i mnd for å være sikker) ,Etter regninger og faste utgifter har jeg 6800 kr til brukskonto :)

Her må jeg betale hundemat og mobiltelefon. men jeg sitter ganske godt jeg :)

Jeg har bil, mc, studielån og tannlegelån.

Skrevet
Nei, rådgiver i staten tjener minst 292 000 (dette er fastsatt i hovedtariffavtalen).

mulig det, men det kan være vanskelig å få fulltidsstilling har jeg hørt.

Skrevet

Jeg tjener 380.000,- pr. år - mannen tjener 650.000,- pr. år, netto er vi ganske likt, ca 25.000,- - jeg, litt under, han litt over - men grunnen til at vi ligger ganske likt netto er at han betaler MYE skatt og betaler barne-bidrag i tillegg.

Vi jobber begge i det private næringsliv ...

Skrevet

ingen utdannelse, og ca 10 år i arbeidslivet - 250 000 uten overtid. ikke noen gromlønn, men ganske gjennomsnittelig for en uten utdannelse tror jeg

Skrevet

Jeg er nyutdannet lærer og har rett over 300 000 kr i året. Tjener ca 26 000 kr i måneden, får utbetalt 17 000 kr. Det går som regel akkurat! Vi lever bare på min lønn, hele mannen min sin lønn går til huslån. Vi vil betale så mye vi kan så fort som mulig. Dette går akkurat. Men, jeg gleder meg til vi kan leve på to lønner..

Gjest -eline-
Skrevet
Ser flere av de som svarer i "hvor mye utgifter har dere pr mnd"-tråden skriver at de har utgifter på 22-25tusen, og at de da har igjen 15-18tusen.. Det betyr at et par har ca 40 000 utbetalt i måneden.

Er dette folk med "ekstra godt betalte" jobber? Eller er dette ganske gjennomsnittlig? Hvis noen av dere som har svart, leser dette, hva jobber dere som? (Er for tiden på jobbjakt, så dette er litt interessant for meg av flere grunner :) )

De aller fleste jeg kjenner ligger på mellom 300-400.000 i lønn, noen over og noen under, så at et par har utbetalt 40.000 kr i måneden er ikke så veldig urealistisk.

Vi har for tiden kun hans lønn + mitt studielån, men når jeg er ferdig utdannet (og får jobb... :sjenert: ) så vil nok vi fort ha utbetalt over 40.000 i måneden. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye jeg vil tjene, men jeg vet at en vanlig praktikantstilling (interiørarkitekt-/arkitektfirma) lønnes med 150 kr timen (flere jeg kjenner som har hatt slike stillinger), noe som vil tilsi en årslønn på 292.500, noe som bør tilsi at en vanlig stilling vil betales litt mer.

Gjest Fruktfat
Skrevet

tror ikke det er uvanlig at et par hvor begge jobber 100% har utbetalt 40 000, nei.

jeg gikk ned MASSE i lønn for å slippe å pendle, og har ræva lønn. sambo tjener ok, vi har 33 000/34 000 utbetalt i mnd.

Skrevet

mulig det, men det kan være vanskelig å få fulltidsstilling har jeg hørt.

*kremt*

Jeg sjekket det opp og jeg har mistforstått bigtime ja... :sjenert:

Det er nesten Umulig å få deltidsjobb som rådgiver :rodme:

Skrevet

Samboeren min har tre års høyere utdanning og jobber "halvkommunalt" (bedrift som eies delvis av kommunen), og tjener ca 300 000 i året. Han har utbetalt ca 17 000 i måneden. Selv er jeg nokså nyetablert selvstendig næringsdrivende og tjener uforutsigbart, men med håp om å ligge på ca 15-20 000 netto etter hvert (kanskje i år? Neste år?). Vi har ganske lave utgifter, men vi sitter så langt iKKE igjen med 15 000 pluss til morosaker. Om jeg hadde hatt fast relevant jobb ville jeg hatt håp om å tjene 250 - 300 000 i året. I tillegg kan man jo risikere endel overtid og turnusarbeid i mange yrker, så jeg hever ikke øyenbrynene om husstanden tjener rundt eller over 600 000 i året.

De fleste jeg kjenner har enten fagbrev eller høyere utdanning fra bachelor/cand.mag til doktorgrad.

Skrevet

Jeg er 27 år og har 3 års høyskoleutdanning. Har en fastlønn på 370.000,- + firmabil + provisjon og bonus, så ender vel generelt sett opp på 650.000 +/- i løpet av ett år. Får provisjonen kvartalsvis, så den holdes utenom den "daglige" økonomien.

Har vel utbetalt rundt 18.000 pr. mnd og har sånn 2.500 i faste utgifter, så lever helt greit...

Skrevet

Vi har rundt 25000 utbetalt i måneden, men jeg er student og jobber bare i ferier, så vi får litt ekstra der da.. Men det er nettolønna til sambo + lån/stipend til meg vi lever for da, og vi har det veldig greit :)

Jeg utdanner meg innen et typisk dameyrke (helsesektor) så selv om jeg har høyere utdanning enn sambo så kan jeg vel bare drømme om å få tilsvarende utbetalt.. Jeg skal være glad hvis jeg får rundt 11 000 i mnd netto, og da har vi 30 000 i måneden.. Og jeg synes det er mye..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...