monja Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Jeg var fjortis i 91 Da jeg var fjortis var det Fjellräven som var Sekken. Utskriblet med guttenavn, musikkgruppenavn og I LOVE YOU! Det var Levis og Henry's Choice jeans, Adidas, Ball-gensere, Bik Bok og Poco Loco. Joggebukse med USA sokker halvveis opp på leggen - på utsiden av buksa ja Jeg hadde platinablondt hår i samme sveis som Marie Fredriksson fra Roxette, og det var Roxette som var konge i den tiden. Jeg var opprørsk, men røykte ikke, festet lite og holdt sammen med de "rette" folka. Falt alltid for 40 åringer og i det hele tatt Venninner, musikk og å tro at man var kul var det som var pop da jeg var fjortis.
Gjest Advena Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Var fjortis i 2001, altså 6 år siden. Jeg var den type fjortis som absolutt ikke var fjortis. Jeg var fjortis, men ikke fjortis. Ikke pokker om jeg skulle ha fjortis-stempelet på meg! Siden det ikke var så lenge siden jeg var 14, har ikke klærne forandret seg så mye, men gikk i mye svart, om jeg husker riktig. Og hørte vel på den samme musikken som jeg hører på nå.
Nightingale Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Å huff! Jeg får fortsatt helt fnatt bare jeg tenker på det, og det er jo 10 år siden nå da.. Her i gården var det Backstreet Boys for alle penga. Alle vegger, kriker og kroker var stapp fulle med plakater, magasinutklipp, you name it.. Jeg hadde store plakater i taket også, og puter i sofaen Joda, det var MUSIKKEN vi likte I tillegg til at jeg skulle forlove og gifte meg med AJ, ble jeg også alvorlig forelsket i en gutt som jeg aldri fikk fordi han ble forelsket i veninnen min.. Jeg (trodde ) jeg ELSKET han han i 2 år. Skrev ut A4ark med navnet til den utkårede Vi sang visst på gata for penger noen ganger (Kelly family og Septimus)
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Det gikk i svart levis 555 og hvit pologenser med umbrogenser eller skjorte utenpå. Alle hadde langt glatt hår. Vi tygde rød extra, drakk cola og røykte prince. Jeg var skikkelig pøbelfjortis. Smelte med dører, kjeftet, røykte, skulka og alt som en fjortiss kan finne på. Vi hang med de store gutta på 18 ( ) Snakka om sex som vi var ferdig utlært selv om ingen hadde prøvd
JallaJalla Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Uff, jeg må flire når jeg tenker på meg selv som fjortis. Det var i 89. Hadde Levis 501 laaaangt oppi r##a Den var dessuten full av lapper og stoff i sidene. Buksa mi var rå Tynt skinnbelte snurpet igjen. Lys rosa strikkegenser og Poco Loco gensere. Jeg var vel den eneste som aldri hadde BALL genser av en eller annen grunn. Hvite tennisskokker og mokkasiner. Skinnjakke Langt hår med tuppert lugg. Gud bedre den luggen var HØY! Jane Hellen ( grønne ) shampo og Date Deo i alle mulige farger. Lou Lou parfymen lå som en eim etter meg. Kasettspilleren kimte daøgnet rundt og det var Creation og Roxette for alle penga. Kreppa badedrakt i fargen fersken Husker dere disse badedraktene? Det var en fantastisk tid !!!! Var forelska i ett spenna renn. Kan kjenne følelsen ennå når jeg tenker på det.
Cathie Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 Når jeg var fjortis var det sefa bukser (sånne piiiiin stramme jazzbukser) og sånne med masse forskjellige farger, gjerne med skjørt utenpå, det var olabukser som var oppklipte på innsiden, spiltbukser og leggingser uten på buffalo sko. Adidas genser og fruit of the loom genser måtte man ha til.
Gjest King James Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 tja jeg var 14 i 1997 men om jeg var egentlig aldri fjortis...
Hu i Svingen Skrevet 26. januar 2007 #8 Skrevet 26. januar 2007 Uff, jeg må flire når jeg tenker på meg selv som fjortis. Det var i 89. Hadde Levis 501 laaaangt oppi r##a Den var dessuten full av lapper og stoff i sidene. Buksa mi var rå Tynt skinnbelte snurpet igjen. Lys rosa strikkegenser og Poco Loco gensere. Jeg var vel den eneste som aldri hadde BALL genser av en eller annen grunn. Hvite tennisskokker og mokkasiner. Skinnjakke Langt hår med tuppert lugg. Gud bedre den luggen var HØY! Jane Hellen ( grønne ) shampo og Date Deo i alle mulige farger. Lou Lou parfymen lå som en eim etter meg. Kasettspilleren kimte daøgnet rundt og det var Creation og Roxette for alle penga. Kreppa badedrakt i fargen fersken Husker dere disse badedraktene? Det var en fantastisk tid !!!! Var forelska i ett spenna renn. Kan kjenne følelsen ennå når jeg tenker på det. ← '89 her også, og kjenner igjen alt sammen. Jeg hadde dog neongul kreppbadedrakt og hørte på G'nR i stedet for Creation (Creation var da mye tidligere enn '89?)
Gjest Bodillen Skrevet 26. januar 2007 #9 Skrevet 26. januar 2007 (endret) I 1981 var jeg en fjortis fra helvete... Jeg gikk i Levis, hadde hvit skjorte med den litt store kraven oppbrettet og rød collegegenser utenpå, Millèt-jakke, Isbastøvler med rød syltestrikk i stedenfor lisser... Husker det var skikkelig kult med et sammenrullet tørkle som "pannebånd" - det var skikkelig stillig, asså... Jeg tjente noen grunker på en sommerjobb, og jeg husker jeg kjøpte meg de hotteste støvlettene jeg noen gang hadde eid; hvite, ankelhøye med lange frynser rundt hele ankelområdet, og med cowboyfasong... Olajakke var et must om sommeren. Men dette var før punk-perioden min - da var det Blondie og Sex Pistols som inspirerte både hva angikk sminke og klær. Jeg sier bare; hårgele, kajal og kammo... Jeg var i opprør mot alt og alle, jeg røyket Prince, og jeg drakk som et høl i bakken, var alltid full, lå alltid og spydde, og var alltid ulykkelig forelska. Fy flate, jeg er glad den tiden er over...og at den er over for leeeenge siden, jeg hadde nesten fortrengt hele greia. Endret 26. januar 2007 av Bodillen
mysan Skrevet 26. januar 2007 #10 Skrevet 26. januar 2007 Begrepet var ikke oppfunnet da jeg var fjortis, men jeg var der i 1972... jada, det er en stund siden. Jeg var skrekkelig sjenert, men samtidig kunne jeg være ganske tøff og uredd. Redd folk, men ikke situasjoner. Musikken som gjaldt var Donny Osmond og David Cassidy.. i min verden i hvert fall. Det var vel på denne tiden jeg oppdaget David Bowie også forresten. Ellers var det bukser med stooooor sleng, 90cm på det meste. De var trange rundt rompa og øvert på lårene, og siden gikk det utover... tresko var det som gjaldt om sommeren, om vinteren var det... hmm.. det husker jeg faktisk ikke. Isbaene kom to-tre år senere. Sossene gikk med storrutete bukser i blått og hvitt, høyhalsete hvite gensere og med mørkeblå UCLA-gensere utenpå. Emaljert snøkrystall var et must for dem. Og gud forby at noen av oss fra Manglerud var sånn. Nope. Og Fusalpjakke - soss soss soss!! Vi andre... vi som ikke var sosser gud forby, vi gikk i døffel tror jeg.. til DE buksene? Hmm... om sommeren var det forresten safarijakke i naturhvitt. Pusete livkorte, ettersittende gensere med puffermer var viktig tilbehør til rumbabuksene (ja, det het de faktisk), eller litt lengre gensere med brede belter på hoftene. Løvemanke eller spurveklipp var frisyren. Løvemanke gjaldt for gutta også forresten, dog med en litt mer maskulin vri. Et par år senere satte discoen inn - DET var tider det... *mimre*
Elanor Skrevet 26. januar 2007 #11 Skrevet 26. januar 2007 Jeg var fjortis i 1994. Husker det var skikkelig tøft å bli fjortis. Mye mer voksent enn 13 år. Det var kanskje derfor dette var året jeg begynte å røyke? Skikkelig voksent! I 1994 hadde jeg på meg t-sjorter fra Vera Moda, hettegensere, olabukse, olajakke og caps. Det var vel også det året cord-bukser var populært, men jeg syns de var skikkelig stygge. Ellers husker jeg 1994 som et bra år. Jeg fikk plutselig litt nærere venner, så jeg hadde det mye bedre på skolen og i fritiden. Kan hende min mor ikke er enig i dette, men jeg tror jeg var en ok tennåring å ha med å gjøre. (Bortsett fra at det ble bråk med røykinga, da selvfølgelig.) I 1994 het verdens beste blad Topp, og Tor Tør (Tor Milde???) som skrev spalte der, var GUD. Hver mnd. skruddes forventningene opp. Hvilken plakat fulgte med Topp denne gang? Veggene mine var fulle av dem. Jeg hadde en bok hvor jeg av og til skrev ned tanker og dikt i. Jeg har tatt vare på den boka og i 1994 har jeg bl.a. notert ned den store siklelisten, med forklaring på hvorfor de fortjente plassen. Disse var kjekkaser i 1994: 1 Keanu Reeves (WOW - Only WOW) 2 Johnny Depp (driit sexy tøffing) 3 Marcus Schenkenberg (sexy proffis) 4 Brad Pitt ("Sukk". Eller hva?) 5 Ethan Hawke (Close up) 6 Matt Dillon (Sexy too!) 7 Michael Deluise (Kult hår + Deilig) 8 Nuno Bettencourt (Sexy tøffing) 9 Jan Åge Fjørtoft (Sexy "flyver") 10 John Holding (Den søte Roy fra Paradise Beach) River Phoenix nådde ikke helt opp på listen, så han kom som et parantes nederst på arket.
JallaJalla Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 '89 her også, og kjenner igjen alt sammen. Jeg hadde dog neongul kreppbadedrakt og hørte på G'nR i stedet for Creation (Creation var da mye tidligere enn '89?) ← He he stemmer nok det at Creation var tidligere en 89 når jeg tenker meg om.
Gjest Maksprell Skrevet 26. januar 2007 #13 Skrevet 26. januar 2007 Var 14 i 1996. Var en ganske beskjeden fjortis.Satt for det meste inne og hørte på The Beatles. Tegna og skreiv mye. Skreiv mye dritt,hehe. I ettertid så har jeg følt at jeg gikk litt glipp av det der med å være fjortis. Største grunnen var nok at jeg ikke var så innmari populær pluss at jeg unnlot å være med på så mye sosialt i frykt for å bli avvist. Husker at jeg nærmest tvang meg selv til å henge opp ett par bilder av Leonardo DiCaprio bare fordi han var in akkurat da. Tror kanskje jeg styra med en sånn tamagotchi-dings eller hva det het..det begynte å bli populært da tror jeg. Og så fikk jeg en undulat det året husker jeg som jeg på død og liv skulle lære å prate.gikk relativt ganske dårlig det gitt.. Husker jeg hadde bukse med skjørt (merkelig ting..) Som sagt så skulle jeg ønske at jeg var litt "mer til stede" da jeg var 14.
Christiane Skrevet 27. januar 2007 #14 Skrevet 27. januar 2007 Huff. Det vil jeg nesten ikke tenke på engang. Jeg var vel fjortis lenger enn bare ett år. Jeg vil si at jeg var fjortis fra da jeg var 14 til da jeg var 15. Det var altså i 2002 og 2003. Jeg tror jeg var mer fjortis enn noen andre. 8.klasse hadde egentlig vært ganske rolig. Fra 9.klasse ble det plutselig veldig viktig å ”ha gjort” et eller annet i helgen. Rent ideelt skulle man ha vært på fest, drukket seg stupfull og rotet med en eller annen fyr. Hvis man ikke visste om noen fest gjaldt det å finne en. Det kunne være et logistisk mareritt av en annen verden. Først måtte man skaffe alkohol, hvilket bød på vanskeligheter, siden ingen var myndige. Å finne ut hvor man skulle gå var heller ikke alltid lett. For det første fordi det ikke alltid var en fest, for det andre fordi ni forskjellige jenter ikke alltid kommer til enighet om hva man burde gjøre, eller hvor man burde gå. Efterhvert måtte man ha Canada Goose jakke, pannebånd fra Koffeliane eller den berømmelige ”pulesveisen”. Det var også et pluss med hvit bukse (selv hvis det var vinter). Det kunne gjerne være Miss Sixty jeans. Man så veldig opp til de eldre jentene, som gikk på videregående lenger inne i byen. Fagerborg var det aller gjeveste. Det var liksom ekstra stilig å høre på hva de hadde gjort i helgen. Det jeg husker aller mest var at jeg var jeg var forelsket stadig vekk. Jeg hadde en kjæreste (som gikk i klassen min til og med), men jeg var også forelsket i nabogutten. Han var 18 år, så han var adskillig eldre. Han enset selvsagt ikke meg. I beste fall så han på meg som en slags lillesøster. Jeg forsøkte alltid å ordne det slik at jeg gikk til skolen samtidig som ham, sånn ”tilfeldigvis”. Grunnet aldersforskjellen gikk vi ikke på samme skole, men vi kunne ta følge et lite stykke. Jeg tror han efterhvert skjønte det da. Det ble litt vel opplagt til slutt.
Navnløs Skrevet 27. januar 2007 #15 Skrevet 27. januar 2007 Nei, fysj. Det var skralle tider. Var fjortis i -99. Så ut som et spøkelse, hørte på goth-musikk og hadde i det hele tatt en stor overgang fra Fruit of the Loom genseren til bare svart. Varte ikke så lenge, men rakk å farge håret svart og bli tynn som en stilk. Begynte vel å feste litt, drakk vin som jeg kasta opp på trappa til lærere min, grein litt i et hjørne for et eller annet idiotisk. Var på hytteturer med "gjengen" hvor vi løp nakne i myra, spilte gitar med allsang (Foo Fighters var veldig allsangete for oss.) og drakk oss "skikkelig drita" på cider og noen flasker vin som vi delte brodelig. Var egentlig ikke så opptatt av disse kjendisene, likte ikke popmusikk og hadde ikke en eneste plakat på veggen. Jeg skrev mye dårlige dikt, og skrev i tillegg brev med venninna mi, som gikk i samme klasse, som jeg leverte dagen etter. Deretter brukte hun skoledagen på å svare, også fortsatte det sånn. Jeg var en stille nerde-fjortis, før jeg ble depressiv fjortis, og deretter problemfjortisen som var psycho i hodet. Juhu. Glad jeg ikke er fjorten lenger. Var forresten litt verre da jeg ble 16 og fryktelig mooodeeen og omstendelig... men det var jo ikke det tråden handla om nå.
miow Skrevet 27. januar 2007 #16 Skrevet 27. januar 2007 Huff.. Det er jo ikke lenge siden en gang! I 2002/2003 var det vel. Jeg og veninna mi var veldig opptatt av å IKKE være som alle andre, men fjortis på vår måte var vi nok Vi søkte inspirasjon i japansk harajuku-mote (..) men torde liksom aldri ta den helt ut, bare nok til at vi ble sett på som skikkelig rare av de som gikk med joggebukse og stringtruse langt oppover ryggen. Ungdomsskolen var tider, det. Ellers var vi og rå på å skrive brev til hverandre sånn i det daglige, men det er jo kjempekoslig å se tilbake på nå. Eneste grunnen til at jeg husker noe fra den perioden der, egentlig
Gjest *Tara* Skrevet 27. januar 2007 #17 Skrevet 27. januar 2007 Jeg var 14 i 1977 og da var det følgende det dreide seg om: David Cassidy og gutter forøvrig Kjempelangt hår Firkant-bukser Platåsko
Gjest gjesta Skrevet 27. januar 2007 #18 Skrevet 27. januar 2007 Jeg var 14 i 1996, men var ikke fjortis. Jeg var bare sær, nerdete og asosial. Det er jeg vel til en viss grad ennå, men med veldig mye mer selvinnsikt. Jeg flyttet til en ny skole, og gikk i klær som ingen andre gikk i. Hadde umoderne, kort sveis, og var i overkant lubben.
monja Skrevet 27. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 27. januar 2007 Langt hår med tuppert lugg. Gud bedre den luggen var HØY! Jane Hellen ( grønne ) shampo og Date Deo i alle mulige farger. Lou Lou parfymen lå som en eim etter meg. Kreppa badedrakt i fargen fersken Husker dere disse badedraktene? ← Gjett om jeg husker alt det der da. Hadde både Jane Helen og Date og ferskenfarget kreppbadedrakt
Gjest Bøllefrøet Skrevet 27. januar 2007 #20 Skrevet 27. januar 2007 Haha, de kreppbadedraktene hadde jeg helt glemt. Hadde vel det tidlig på barneskolen en gang Var selv fjortis i 99/00 blir det vel, men jeg var egentlig aldri så veldig fjortis. Det var på den tiden ALLE skulle ha miss sixty-bukse, men jeg var vel den eneste omtrent som ikke hadde. Og alle hadde også buffalo-sko (men ikke jeg, for jeg syns de var fææle ). Drakk heller ikke, og røyka heller ikke, men tok igjen det med drikkinga som 15-16åring da
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå