Infinity Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Jenten min har fått vannkopper. Det er jo greit at hun har fått det nå når hun er liten, ( 6 år ) men det passer utroligt dårlig siden vi skal til syden om en uke. Dere som har vært gjennom det.... er en uke nok tid til å bli smittefri ? Det er nok sikkert individuellt, men hva er deres erfaringer ?
*Bringebær* Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 (endret) Min 5 mnd gamle sønn fikk vannkopper for en uke siden. Legen sa at han ville være smittefarlig i 8-10 dager, helt til koppene hadde tørket inn eller fått skorpe. Det ser ut til å holde stikk, det. Han har ikke hatt de store plagene utenom at han har vært trøtt og ønsket ekstra mye nærhet. Endret 26. januar 2007 av *Bringebær*
ashera Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Hun er nok omtrent smittefri når dere reiser, og vil sikkert ikke være syk i betydningen nedsatt almenntilstand når dere drar. Ofte er de sykest et par dager før utslettet bryter ut, etter en uke vil de flest føle seg i god form. Hun kan jo evt. la være å bade de første par dagene hvis ikke alle blemmene er helt tørre. Jeg ville ha reist.
Jens Skrevet 27. januar 2007 #4 Skrevet 27. januar 2007 Hun får ikke reise med fly hvis hun er smittefarlig, gjør hun vell?Syns å huske min svigerinne måtte avlyse tur engang pga vannkopper.
destiny Skrevet 28. januar 2007 #5 Skrevet 28. januar 2007 Datteren min på snart 7 har akkurat hatt vannkopper, og hun kunne gått på skolen etter 4 dager, men vi valgte å holde henne hjemme en dag ekstra. Så hun ble altså frisk på under en uke, og var ikke syk i det hele tatt.
smily :) Skrevet 31. januar 2007 #6 Skrevet 31. januar 2007 min datter har og hatt vankkopper nylig, rett før jul, hadde henne vel hjemme ca en uke fra barnehagen ja... smør hvitvask på koppene, så tørker de raskere ut... det kom jo nye stadig de første dagene, den siste blemma stakk jeg hull på .. det er jo så lenge de har blemmer med vanndig innhold at de er smittsomme.. i bok om barnesykdommer står det at etter en til to uker faller "krustene" av og danner små arr.. så de fleste er nok smittefrie etter en ukes tid vil jeg tro ?!?!?! jeg hadde forhørt meg med en lege jeg, eller kanskje helsestasjonen kan svare deg på det . . lykke til
Lille Grete Skrevet 16. mars 2007 #7 Skrevet 16. mars 2007 Her kom den første vannkoppen i går, og vi skal på innskriving på skolen på mandag. Jenta er i fin form, men vi må kanskje holde oss hjemme pga smittefaren? Dumt å gå glipp av en sånn dag, men.
Gjest Primula Skrevet 16. mars 2007 #8 Skrevet 16. mars 2007 Man er smittefarlig så lenge koppene har væske i seg. Etersom vannkopper kan være farlig for f.eks gravide og de med nedsatt immunforsvar kan man ikke reise med fly. Smør hvitvask på og kryss fingrene for at vannkoppene tørker inn. Her ser dere forresten hva lommelegen har svært på et tilsvarende spørsmål. http://www.lommelegen.no/php/sl/artikkel.php?visart=9396
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå