Philippa Skrevet 26. januar 2007 #1 Skrevet 26. januar 2007 Jeg har en HP pavilion som er 2 1/2 år. Viften går konstant, og den har veldig høy og fortyrrende lyd. Dette fører til at jeg ikke tar med meg pcen på feks lesesaler og bibliotek. Hvilke rettighete har jeg når det gjelder reklamasjon?
Frey Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 For meg høres det ut som maskina er støvete innvendig. Hvis dette er rett har du ingen krav da dette er noe man må regne med over tid og ikke en feil fra leverandøren.
Philippa Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2007 Takk for svar. Hvordan kan jeg finne ut om det er støv, og hvordan kan jeg fjerne det? Jeg har jevnlig støvsugd pcen over tastene og på skjermen hvis det har noe å si. Og hva hvis det ikke er støv? Nå bråker den så mye at jeg hører det fra et rom til et annet. Har utrolig lite peiling på pcer...
Kaffegjesten Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Som Frey skriver er det 99% sikkert støv og "møkk" og jeg regner med at du innimellom har blåst ren prosessor med luft, eller forsøkt å støvsuge forsiktig der hvor viftene er. Hvis du IKKE har gjort det før kan du kjøpe trykkluft på sprayboks i mange jernvareforrretninger, Biltema, Clas Ohlsson, bensinstasjoner osv. Spray inn der hvor viftene er og du blir sikkert møtt av en støvsky. Husk at det MÅ være trykkluft, ikke en eller annen gass. Da kan det fort bli ganske heftig og du kan glemme hele laptopen. Hørt om eksplosjon? Tviler meget sterkt på at du har noe å hente ved å reklamere på dette............
Philippa Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2007 Som Frey skriver er det 99% sikkert støv og "møkk" og jeg regner med at du innimellom har blåst ren prosessor med luft, eller forsøkt å støvsuge forsiktig der hvor viftene er. Hvis du IKKE har gjort det før kan du kjøpe trykkluft på sprayboks i mange jernvareforrretninger, Biltema, Clas Ohlsson, bensinstasjoner osv. Spray inn der hvor viftene er og du blir sikkert møtt av en støvsky. Husk at det MÅ være trykkluft, ikke en eller annen gass. Da kan det fort bli ganske heftig og du kan glemme hele laptopen. Hørt om eksplosjon? Tviler meget sterkt på at du har noe å hente ved å reklamere på dette............ ← Nei, dette har jeg ikke gjort... Da er det helt sikkert på tide nå. Takk for tips!
Bobeline Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 (endret) garanti dekker skade må har oppstått innen garantitiden, og bli reklamert innen garanti tiden. Dette gjelder skade som skyldes produksjonsfeil. Hvis skaden er oppstått av vanlig slitasje, eller av normal bruk, eller som et resultat av uforsiktighet, så dekkes ikke dette av varens garanti, med mindre annet er avtalt. Hvis dette går på varens garanti, kan en ta med kvittering og garantibevis til selger og selger sender inn datamaskin til undersøkelse og reparasjon. Har en ikke kvittering, må forespørsel meldes til produsent. Hvis dette ikke går på garanti, kan en fremdeles få reparert varen, men da må en regne med å betale for reparasjon. En liten digresjon; min datamaskin sin vifte begynte også å bråke. Den hadde fått for mye støv inn i seg etter at jeg hadde brukt på steder som hadde mye støv. Dette gikk ikke på garanti, men kunne lett bli reparert. Endret 26. januar 2007 av Bobeline
brumma* Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Viften på min bærbare gikk konstant og bråket voldsomt. Jeg reklamerte. Han i butikken mente det var "min skyld" fordi det visstnok var mye støv, men de sendte den inn til produsenten og jeg fikk den reparert uten omkostninger. Muligens litt flaks, men... Tror uansett det kan bli vanskelig for deg- butikkene mener det kun er to års reklamasjon på bærbare pc'er...
Philippa Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 26. januar 2007 At butikkene mener det kun er to års garanti spiller ingen rolle da det er kjøpsloven som gjelder. Får prøve å rense viften selv, og hvis ikke det hjelper reklamerer jeg. Takk for alle innspill.
Gjest -eline- Skrevet 27. januar 2007 #9 Skrevet 27. januar 2007 Tror uansett det kan bli vanskelig for deg- butikkene mener det kun er to års reklamasjon på bærbare pc'er... ← Det gjør de nok, men Forbrukerrådet sier helt klart at det er 5 års reklamasjon på bærbare maskiner. Jeg sendte de nemlig en mail i forbindelse med at maskina mi gikk i stykker rett etter at den var 2 år (jeg var "heldig" og fikk det på reklamasjonen påstod Apple), og de bekreftet at bærbare datamaskiner er ment å vare vesentlig lenger enn to år" - og derfor ha fem-5 års reklamasjonrettsperiode (Forbrukerkjøpsloven av 21.06.2002, § 27(2)). Maskina mi gikk i stykker igjen to ganger senere og de måtte gi seg på at det kun var 2-års reklamasjon, det endte med at jeg fikk en splitterny maskin da maskina mi var 3 år og 4 måneder! Lavla mandagsmaskin 1 service, 2 ganger skifte av skjerm og 1 skiftet harddisk + en ødelagt harddisk som gjorde at jeg krevde ny. Men det hjelper å vite hva man har krav på.
brumma* Skrevet 27. januar 2007 #10 Skrevet 27. januar 2007 Det gjør de nok, men Forbrukerrådet sier helt klart at det er 5 års reklamasjon på bærbare maskiner. ← Det vet jeg. Problemet er at butikkene ikke er enige, og hvis man da har kjøpt maskinen på f.eks Elkjøp (som ikke bryr seg døyten om service) har man et problem. Som sakt "det kan bli vanskelig". I tillegg er det vanskelig å få gjennom at en vifte (muligens full av støv) er en produksjonsfeil (de mener selvfølgelig at det er slitasje, som ikke kan reklameres på), og da sepesielt så lenge etter at man kjøpte den. Jeg ville prøvd å reklamere, men tror som sakt det kan bli vanskelig.
Frey Skrevet 27. januar 2007 #11 Skrevet 27. januar 2007 I tillegg er det vanskelig å få gjennom at en vifte (muligens full av støv) er en produksjonsfeil (de mener selvfølgelig at det er slitasje, som ikke kan reklameres på), og da sepesielt så lenge etter at man kjøpte den. Jeg ville prøvd å reklamere, men tror som sakt det kan bli vanskelig. ← Støv i vifta er ikke en feil ved maskina da. Det er ikke sofaens feil at det samles hybelkaniner under den heller
brumma* Skrevet 27. januar 2007 #12 Skrevet 27. januar 2007 Støv i vifta er ikke en feil ved maskina da. Det er ikke sofaens feil at det samles hybelkaniner under den heller ← Nei, nettopp. Derfor er det vanskelig å reklamere på en gammel, ødelagt vifte. (Det er jo stort sett snakk om støv som ikke er en produksjonsfeil.)
Gjest -eline- Skrevet 27. januar 2007 #13 Skrevet 27. januar 2007 Det vet jeg. Problemet er at butikkene ikke er enige, og hvis man da har kjøpt maskinen på f.eks Elkjøp (som ikke bryr seg døyten om service) har man et problem. Som sakt "det kan bli vanskelig". I tillegg er det vanskelig å få gjennom at en vifte (muligens full av støv) er en produksjonsfeil (de mener selvfølgelig at det er slitasje, som ikke kan reklameres på), og da sepesielt så lenge etter at man kjøpte den. Jeg ville prøvd å reklamere, men tror som sakt det kan bli vanskelig. ← Dersom årsaken er at det er støv i vifta så tror jeg at det heller er det som er problemet enn at de nekter på reklamasjonstiden Støv i vifta er ingen mangel, og dermed ingen reklamasjonssak. Hadde det derimot vært en annen årsak så er det ikke verre enn at man slår i bordet med lovverket, de VET hva loven sier, de bare håper at ikke du vet det
Nemesis Skrevet 27. januar 2007 #14 Skrevet 27. januar 2007 Jeg har en HP pavilion som er 2 1/2 år. Viften går konstant, og den har veldig høy og fortyrrende lyd. Dette fører til at jeg ikke tar med meg pcen på feks lesesaler og bibliotek. Hvilke rettighete har jeg når det gjelder reklamasjon? ← Har ikke garantien din gått ut slik at du ikke har sjans til å reklamere? Min data er også like gammel og jeg har ikke garanti lenger.
Gjest -eline- Skrevet 27. januar 2007 #15 Skrevet 27. januar 2007 Har ikke garantien din gått ut slik at du ikke har sjans til å reklamere? Min data er også like gammel og jeg har ikke garanti lenger. ← Garanti og reklamasjon er to helt forskjellige ting. Garanti er noe produsenten gir deg, i de fleste tilfeller 1-2 år, mens reklamasjon er noe den norske lov gir deg, se Forbrukerkjøpsloven §27: Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.
Bobeline Skrevet 30. januar 2007 #16 Skrevet 30. januar 2007 (endret) At butikkene mener det kun er to års garanti spiller ingen rolle da det er kjøpsloven som gjelder. Får prøve å rense viften selv, og hvis ikke det hjelper reklamerer jeg. Takk for alle innspill. ← Husk å holde de to lovtekstene fra hverandre når dere reklamerer Lov om kjøp omhandler kjøp: Lov om kjøp. Kapittel I. Virkeområde. § 1. Alminnelig virkeområde. (1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. (2) Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer. Mens Forbrukerkjøpsloven omhandler forbrukerkjøp Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). Kapittel 1. Innledende bestemmelser § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet. Loven gjelder bytte av ting så langt den passer. Reklamasjon gjelder feil og mangler som ikke skyldes vanlig bruk. Vifter kan få støv og skitt i seg, og det er ikke en reklamasjonssak. Men det er klart datamaskinen kan bli "renset" slik at støvet fjernes. Dette skjer vederlagsfritt, med mindre pris blir avtalt (informert om). Endret 30. januar 2007 av Bobeline
Philippa Skrevet 30. januar 2007 Forfatter #17 Skrevet 30. januar 2007 Husk å holde de to lovtekstene fra hverandre når dere reklamerer Lov om kjøp omhandler kjøp: Lov om kjøp. Kapittel I. Virkeområde. § 1. Alminnelig virkeområde. (1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova. (2) Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer. Mens Forbrukerkjøpsloven omhandler forbrukerkjøp Lov om forbrukerkjøp (forbrukerkjøpsloven). Kapittel 1. Innledende bestemmelser § 1. Alminnelig virkeområde Loven gjelder forbrukerkjøp, hvis ikke noe annet er fastsatt i lov. Med forbrukerkjøp menes salg av ting til en forbruker når selgeren eller selgerens representant opptrer i næringsvirksomhet. Med forbruker menes en fysisk person som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet. Representant som opptrer i næringsvirksomhet er solidarisk ansvarlig med selgeren for dennes forpliktelser dersom ikke forbrukeren blir gjort uttrykkelig oppmerksom på at representanten bare opptrer som mellommann og ikke er solidarisk ansvarlig med selgeren. Ansvaret gjelder ikke når selgeren selv opptrer i næringsvirksomhet. Loven gjelder bytte av ting så langt den passer. Reklamasjon gjelder feil og mangler som ikke skyldes vanlig bruk. Vifter kan få støv og skitt i seg, og det er ikke en reklamasjonssak. Men det er klart datamaskinen kan bli "renset" slik at støvet fjernes. Dette skjer vederlagsfritt, med mindre pris blir avtalt (informert om). ← Takk! Greit å holde to forskjellige lover fra hverandre, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå