Gå til innhold

Bursdagsselskap

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Vi har hatt en diskusjon her hjemme når det gjelder 10-åringens bursdagsselskap. Tidligere har vi hatt hele klassen. De var bare 12 til å begynne med. Nå går de i 4. klasse, og de har vokst til 18.

For meg er det uaktuelt å ha hele klassen, fordi vi ikke har plass, fordi at to av guttene er klin gærne, og fordi datteren vår ikke leker noe særlig med alle guttene.

Selv hadde hun lyst til å be de fire jentene og to guttene hun er mest sammen med, men det ante meg at det kunne bli problematisk for noen av jente-foreldrene. Jeg forhørte meg med læreren deres, og hun mente også det kunne bli problematisk.

Det endte med at vi ba alle jentene og disse to guttene hun leker endel med.

Det var et helvetes kalas, vi fikk såvidt plass rundt bordene, og det var et øredøvende leven fra begynnelse til slutt. Datteren vår var helt utslitt. Hun er en rolig type og hadde satt mer pris på en liten fest.

Hvis vi hadde gjort som hun ville, hadde 6 jenter og 5 gutter ikke blitt invitert. Hadde det vært snakk om 2-3 stykker er jeg enig i at foreldrene hadde hatt grunn til å reagere, men her var det jo faktisk sånn at vi ikke hadde tenkt å be majoriteten.

Hvordan hadde dere reagert i samme situasjon? Jeg vet selv at jeg ikke ville blitt sur, i hvert fall.

Vi orker ikke samme kjøret neste år. Jeg synes de er såpass store at de bør få velge litt selv, og at de bør tåle det når de ikke blir invitert (som sagt, hvis de ikke er 2-3 stk, da føles det som utestegning).

Meninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig med deg. Så lenge det er flere som ikke inviteres er det greit og ikke invitere alle. Spesielt når de har blitt så store.

Gjest Bodillen
Skrevet
Jeg er enig med deg. Så lenge det er flere som ikke inviteres er det greit og ikke invitere alle. Spesielt når de har blitt så store.

Ikke sant! Synes enkelte er så surmagede, altså!

Gjest Mayamor
Skrevet

Nå er jeg vandt med at en inviterer:

* alle jentene til jentene eller

* alle guttene til guttene eller

* hele klassen

DA kan en levere ut invitasjoner på skolen og ingen er sure.

Gjør en det annerledes: leverer en ut innbydelser på fritiden.

Men det er klart at gjelder det at en til to ikke ble invitert (og kanskje er de gjengangere?) - synes jeg det er problem for den/de som aldri blir invitert. Da snakker jeg heller med bursdagsbarnet om inkludering og hvordan å bli utelatt føles...

Alltid noen som er surmaget uansett... :sjenert:

Gjest Bodillen
Skrevet (endret)
Nå er jeg vandt med at en inviterer:

* alle jentene til jentene eller

* alle guttene til guttene eller

* hele klassen

DA kan en levere ut invitasjoner på skolen og ingen er sure.

Gjør en det annerledes: leverer en ut innbydelser på fritiden.

Men det er klart at gjelder det at en til to ikke ble invitert (og kanskje er de gjengangere?) - synes jeg det er problem for den/de som aldri blir invitert. Da snakker jeg heller med bursdagsbarnet om inkludering og hvordan å bli utelatt føles...

Alltid noen som er surmaget uansett... :sjenert:

Ja, her har vi også pleid å innvitere alle eller alle jentene evt. alle guttene, alt ettersom. Men når klassen har blitt så stor, og man ikke har plass, da begynner det å bli et problem.

Invitasjoner deler vi uansett ikke ut på skolen hvis vi ikke ber alle, det synes jeg er en selvfølge.

Endret av Bodillen
Gjest Mayamor
Skrevet

Nå hadde vi alle jentene i 13 års dag på tirsdag da denne klassen gjør det slik. Før jul hadde vi alle guttene i 10 års dag. Men her er det enighet (blandt foreldre og gutter) om at dette var siste gang. Så 11 års dagen får han ta med seg et par venner på kino/svømmehall/bowling el.

Det er jo jenten din sin bursdag. Lytt til henne du. Og så lenge det er snakk om flere som er utelatt - synes jeg det er helt ok.

Gjest Bodillen
Skrevet
Det er jo jenten din sin bursdag. Lytt til henne du. Og så lenge det er snakk om flere som er utelatt - synes jeg det er helt ok.

Ja, faktisk er det jo de fleste som blir utelatt. Godt å høre at flere tenker som meg :)

Gjest Miss Guided
Skrevet

Når mine gutter fylte 10 år så fikk de velge ut de vennene de var mest sammen med og så dro de på bowling eller kino med noe mat i tillegg. Det samme vil bli gjort når min datter fyller 10 år.

Jeg har hatt nok bursdagsselskap med "alle" og det er ikke bestandig like vellykket, for det er enkelte av gjestene som glemmer at det ikke er de selv som har bursdag. Og det er noen som tar helt av, og så er det noen som er sjenerte av seg og som ikke har lyst til å være med på aktiviteter og som føler seg utenfor. Men det er de som tar av og de som alltid må være i fokus som sliter mest.

Og som andre sier, så lenge det er flere som blir utelatt bør det ikke være noe problem.

Gjest *Just-Me*
Skrevet

På stesønnens 9års dag fikk han velge 10stykker med seg på badebursdag. det var både jenter og gutter.

10årsdagenn ble feiret med ca 12 stykker, både gutter og jenter. ikke hele klassen.

jenta som nå er 13 har feiret de siste 3-4 bursdagene sine med noen jenter fra klassen og noen fra fotballlaget. de 2 siste årene har det vært 2-3gutter i burdagene også.

Synes ikke det er nødvendig å be hele klassen. så lenge det ikke bare er 2-3 som ikke blir invitert men flere, gjør det ikke noe. Og det er jo den som har bursdag som bør høres på. vil h*n ha et lite selskap med få personer er jo det helt greit!!

Skrevet

Med fare for å virke surmaget, må jeg innrømme at jeg synes det er betenkelig at ingen reagerer på de to guttene som er helt klin gærne. Hva med dem? Synes alle de er gærne, og er det noen som tror de blir bedre av å ikke bli invitert til selskap? Eller det det sånn at vi har så inderlig nok med oss selv? Har vi kun ansvar for å gjøre det koselig for våre egne barn på deres premisser, eller har vi et ansvar som går litt utover vår egen nesetipp? Jeg mener at det er mye god barneoppdragelse i å invitere verstingene inn i varmen i nær sagt alle sammenhenger, men jeg er kanskje nokså alene om det, eller?

Skrevet

jentungen er nå elve, og hun ber da bare de 3-4 hun leker mest med. de går på kino også spiser de på kina resturang

Skrevet
Med fare for å virke surmaget, må jeg innrømme at jeg synes det er betenkelig at ingen reagerer på de to guttene som er helt klin gærne. Hva med dem? Synes alle de er gærne, og er det noen som tror de blir bedre av å ikke bli invitert til selskap? Eller det det sånn at vi har så inderlig nok med oss selv? Har vi kun ansvar for å gjøre det koselig for våre egne barn på deres premisser, eller har vi et ansvar som går litt utover vår egen nesetipp? Jeg mener at det er mye god barneoppdragelse i å invitere verstingene inn i varmen i nær sagt alle sammenhenger, men jeg er kanskje nokså alene om det, eller?

Problemet er jo hvis disse guttene tar helt over showet og "ødelegger" et bursdagsselskap for en stille og beskjeden jente. Min erfaring er ikke at disse guttene aldri blir invitert i bursdager. Jeg synes heller det er de "usynlige" som lider denne skjebnen.

Jeg synes det må være greit å invitere et utvalg av en klasse så lenge det er en stor del som ikke blir invitert. I dette tilfellet hvor det faktisk var flere (både gutter og jenter) som ikke ble inv. enn som ble invitert må det være uproblematisk.

Jeg er allikevel påpasselig med at hvis jeg vet det er en som er utenfor og aldri blir invitert passer jeg i allefall på å invitere han/henne, og passer på at det er ekstra viktig at mine barn møter opp i akkurat dennes bursdag selv om det innebærer omlegging av andre planer.

Skrevet

Nei det er du ikke alene om, og det er det første gode poenget som er skrevet i denne tråden

Skrevet

Da jeg gikk på skole var det slik at vi enten måtte be alle jentene (eller guttene for de som er gutter) eller be hele klassen. Årsaken til dette er at det ikke skal bli slik at noen i klassen blir utenfor og aldri blir bedt i bursdager.

Hvis man bare ber fire jenter og to gutter virker jo det greit som et engangstilfelle, problemet er at hvis alle andre i klassen også gjør det slik, kan man likevel ende opp med at noen aldri blir bedt. Så jeg synes faktisk at det er beste med den regelen jeg, alle eller ingen.

Skrevet

Har aldri invitert hele klassen - eller alle guttene i klassen.

Har kun invitert de som er de beste kameratene i klassen og i tillegg fetter og venner de har utenom klassen (barn av mine venner, barn de har blitt kjent med i andre sammenhenger enn skole). På den måten har mine gutter aldri hatt bursdager som har vært relatert til skoleklassen - men til omgangskretsen de har privat! Jeg har heller aldri gitt ut invitasjoner på skolen, men latt bursdager være en ren privat greie som ikke har hatt noe med skolen å gjøre.

Fatter ikke hvorfor bursdager skal være en slags klassefest....

Skrevet

mange gode poeng her. jeg har invitert hele barenhagegruppa /alle jentene på klassetrinnet. Er helt utslitt etter på. Jeg er veldig redd for at noen skal stå utafor, derfor har jeg gjort det slik. Men nå begynner eldste mann å vil ha noen som ikke akkurat går i klassetrinnet, lurer derfor på å bare la invitere de som er ønsket...Det er uansett noen som aldri kommer (hvorfor?)

Gjest Bodillen
Skrevet

Neinei, det var ikke bare de to av guttene som ikke ble invitert - det var 4! Hun er aldri sammen med noen av dem.

Skrevet

Vi har pleid å invitere alle jenter eller gutter i klassen + noen andre nære venner fram til 9 år. På 10 års dagen har vi invitert hele klassen, men da har vi hatt det borte fra hjemmet.

Fra 11 år og utover inviterer vi bare de aller nærmeste vennene, gjerne en fredags kveld. Da blir det litt mer voksent selskap, med varm mat, masse godteri og film... eller en overnattingsbursdag.

Skrevet

Jeg synes du trygt kan la jentungen invitere de hun vil nå - selvsagt så lenge det er flere som ikke blir invitert. Når de er 10 år så trenger man ikke her å invitere alle guttene eller jentene lenger.

Min ærfaring er at i stort sett alle klasser er der noen som alltid skal ta over hele showet, det blir krangling og uhyggelig stemning.

Mitt barn var i bursdag fra fredag til lørdag, og moren til bursdagsbarnet så helt klart fordelen med å invitere bare de som barnet er mest sammen med. Det var ingen bråk, bursdagsbarnet var ikke så oppkavet som h*n har vært ved de andre bursdagene, og ungene hadde det veldig koselig.

Når mitt barn blir 10 neste mnd kommer vi til å gjøre akkurat det samme. Her er det ikke bare 1 eller 2 som blir utelatt, men flertallet i klassen, og jeg hqr ingen dårlig samvittighet for det.

Skrevet (endret)

Det er mange her som skriver at de inviterer alle i klassen (alle guttene om man selv har gutt, og alle jentene om man selv har jente). For min yngste sønns del ville dette betydd at vi skulle ha invitert 18 gutter fra klassen i bursdag. Beklager, men det hadde vi ikke plass til den gang han gikk på barneskolen...

Argumentet for at man skal invitere alle er at man skal unngå at det er en eller flere som aldri blir invitert noe sted. Jeg forstår at det er fryktelig trist og sårt å være den som aldri blir invitert... Men hensynet til eget barn og det barnets omgangskrets skal vel veie sterkere enn hensyn til andre barn som ens eget barn aldri er sammen med?

Mine sønner har invitert venner fra klassen, fotball-laget, korpset, fra barnehagen som nå går i paralellklasse, familie osv. Det er m.a.o. mange fra både klassen, fotballlaget og korpset som ikke blir invitert. Hvis disse barna synes det er sårt å ikke få en invitasjon når de allikevel aldri leker med mine barn ellers... Er det noe jeg må gjøre noe med?

Hvorfor må bursdag være en klassefest? Hvorfor skal skolen legge styring for hvordan folk skal ha bursdagsfeiringen til sine barn - f.eks. ved at dette blir tatt opp på foreldremøter med "pålegg" om at alle må få invitasjon. Hvis barnet er mye sammen med unger i paralellklasser og fra fritidsaktiviteter utenom skolen så er det ikke bare ungene i klassen som teller ved en bursdag. Og alle kan da ikke bli invitert.

Spør barnet hvem det er sammen med og inviter deretter.

Endret av Lizzee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...