Gå til innhold

Andebryst

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har et andebryst på 750 g som jeg skal tilbrerede i morgen. Det høres så stort ut i forhold til det jeg har lest i oppskrifter, for det står som regel ett andebryst pr person. Er det kjempeand jeg har kjøpt, eller? Er 750 g nok til to personer? Og hvor lenge og ved hvilken temperatur skal det stå i ovnen etter at jeg har stekt det i panna?

Endret av Pet
Videoannonse
Annonse
Skrevet

750 gram?! Det er jo kjempestort! Vanlig størrelse er fra 150-400 gram.

Hvor lenge du bør ettersteke i ovnen er jeg ikke sikker på. Kanskje 20 minutter? Bruk et steketermometer for sikkerhets skyld, ingenting er tristere enn overstekt og tørr and. ;)

Skrevet

Jeg pleier å kjøpe andebryst i Sverige, de er vakuumpakket og fryst og veier ca 650-700 gr. Da er de pakket to og to, men det oppdager du ike før du åpner! Fik meg en liten overraskelse første gang nemlig :ler:

Kanskje det er tilfelle for deg også?

Skrevet
Jeg pleier å kjøpe andebryst i Sverige, de er vakuumpakket og fryst og veier ca 650-700 gr. Da er de pakket to og to, men det oppdager du ike før du åpner! Fik meg en liten overraskelse første gang nemlig  :ler:

Kanskje det er tilfelle for deg også?

Nei, det er bare ett.

Skrevet

750 gram? :overrasket: Det har jeg aldri vært borti.

Det burde være nok til 4-5 personer.

For å tilberede det: Legg det med skinnsiden ned i en tørr panne på ganske høy varme (stekefett trengs ikke, da det er nok fett i skinnet). La det steke til skinnet er gyldent, skru ned varmen en tanke, snu det, og stek på den andre siden. La det ettersteke på lav varme i stekepannen eller på 150 grader i ovnen. Hvor lenge det tar før det er ferdig vet jeg ikke, da jeg ikke har erfaring med så store andebryst. Du får en indikasjon på om det er ferdig hvis du trykker lett med fingeren. Det skal kjennes nokså fast.

For å servere: Del det i tykke skrå skiver (slik de gjør på restaurant).

Skrevet

Det er tydeligvis en spesielt storbrystet and, dette. Håper det ikke er silikon! Jeg får bruke steketermometer - hvor mye skal kjernetemperaturen være når det er ferdig?

Skrevet
Det er tydeligvis en spesielt storbrystet and, dette. Håper det ikke er silikon! Jeg får bruke steketermometer - hvor mye skal kjernetemperaturen være når det er ferdig?

Ja, la oss inderlig håpe det ikke er silikon! :ler:

Steketermometer var en god idé. Kjernetemperaturen bør være rundt 60 grader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...