Devana Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 Når mener du man er "gammel" nok til å gifte seg?
Gjest Becca Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Når man er moden nok til å ta annsvar for sine handlinger... tror ikke man kan sette noe alder for det, noen er "gamle nok" når dem er 20, andre når dem er 28.. Kommer ann på personen, livserfaringer og modenhet
Wayah Skrevet 26. januar 2007 #3 Skrevet 26. januar 2007 Enig med Becca. Men rent lovlig må du være minst 18, eller ha spesialtillatelse.
Mrs B Skrevet 26. januar 2007 #4 Skrevet 26. januar 2007 Ja det er lovlig å gifte seg når man er 18,men syns jo at det er veldig ungt! Greit at noen er mer modne enn andre, men det er jo begrenset hvor mye livserfaring man har når man er 18! Men helt enig i at man gifter seg når man selv er klar for det..
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 26. januar 2007 #5 Skrevet 26. januar 2007 Når man er moden nok til å ta annsvar for sine handlinger... tror ikke man kan sette noe alder for det, noen er "gamle nok" når dem er 20, andre når dem er 28.. Kommer ann på personen, livserfaringer og modenhet ← ..og noen blir aldri "gamle nok"... Gammel nok til å gifte seg er man når man er 18, det har stortinget bestemt, men om en er moden nok når en er 18.... vel, noen er kanskje det? For å sette det litt på spissen. Mange psykologer og andre "hjernemennesker" mener at hjernen vår ikke er ferdig utviklet før vi er 22-25 år gamle, og at det er først da at konsekvenstenkning og logisk sans er ferdig utviklet. Skal en legge denne typen forskning til grunn, vil jeg da si at en ikke er gammel nok til å gifte seg før konsekvenstenkingen er ferdigutviklet, altså ved 22-25 års alderen. Men nå er jeg veldig skeptisk til denne forskningen, så jeg vil ikke sette noen alder, jeg er enig med Becca: man er moden nok til å gifte seg den dagen er en moden nok til å ta ansvar for handlingen, og konsekvensene av handlingen!
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 Jeg tror nok jeg ville runda 20 og litt til, før jeg 1. hadde vært sammen med personen lenge nok i voksen alder, og 2. hadde bodd lenge nok for meg selv og vært selvstendig, kjent meg selv bedre, og sett meg lit rundt i verden. Jeg tror at en del kan forandre seg mer mellom de er 18 og 25 enn mellom 25 og 32. Jeg oppfatter ungdomstiden som mer ustabil enn voksen alder (vet at det fins unntak). Men tenker også at det har en del med livssituasjon å gjøre. Noen har en utflytende og "uansvarlig" studenttilværelse til de blir 30, mens andre er mer orientert mot familie og det å slå seg ned når de er 20.
Gjest Bodillen Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Jeg var 23, mannen min 24, og når jeg ser tilbake føler jeg at vi var modne nok. Vi hadde både et barn og hus. Når jeg ser min 24-årige niese, så tenker jeg at det nok et mange år til hun er moden nok til å gifte seg. Men sånn er det jo, folk er forskjellige, man kan umulig sette en alder på sånt. Noen er jo ikke modne nok selv om de har nådd 30-årene.
Twigi Skrevet 26. januar 2007 #8 Skrevet 26. januar 2007 ..og noen blir aldri "gamle nok"... ..... Skal en legge denne typen forskning til grunn, vil jeg da si at en ikke er gammel nok til å gifte seg før konsekvenstenkingen er ferdigutviklet, altså ved 22-25 års alderen. ← Jeg kjenner folk som har giftet seg både en og to ganger - etter fylte 25, men hvor konsekvenstenkingen fortsatt er svært mangelfullt utviklet Selv giftet jeg meg veldig tidlig, det har gått veldig bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå