punkyB Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 Tenker da på meglerkostnader. Det jeg evnt. skal selge er leil. sentralt i Oslo (sentrum/vest), så den er forh. lettsolgt. Hvor mange prosent av salgssum er det vanlig å ta ? Er det vanlig å ta en prosentsum og så ekstra for annonsering o.l. ?
Solaa Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Dette burde du sjekke opp hos forskjellige mglere. Jeg jobber til dels innen bransjen (eiendomsfotograf) og snakker ofte med mennesker som er midt i en salgsprosess. Mitt beste råd til deg er å gå til forskjellige meglerkontor rundt om i ditt nærområde og be om tilbud, du trenger ikke legge sjul på at du spør rundt hos flere, for dette legger mere press på de enkelte, og du kan ende opp med et bedre tilbud. Jeg har snakket med flere selgere som har endt opp med veldig gode tilbud fordi de har fortalt om andre evt. bedre tilbud de fikk hos en annen. (ps. Notar kom meget dårlig ut av testen til Forbrukerinspektørene, jeg kjenner absolutt ikke til dem, men jeg bare sier det... De landet på totalt sisteplass i en stoooor undersøkelse blandt alle bedrifter i hele norge...) Lykke til med salg!!!
punkyB Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 25. januar 2007 Dette burde du sjekke opp hos forskjellige mglere. Takker Har fått et tilbud fra en megler jeg er veldig godt fornøyd med (megleren altså) og som har solgt leil. i gården her nylig. Så jeg spør litt for å sammenligne det tilbudet med hva andre har betalt. Så vil jeg evnt. prøve å prute ned prisen på det tilbudet jeg har fått. Vil velge megler utfra hvor god jobb jeg tror de vil gjøre både før og under salget. Kostnader kommer lenger ned på lista hvis jeg tror de kan oppnå en bedre pris. Tror jeg da ......
gaja Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 (endret) vi betalte 35000 + 10% over en avtalt sum (100 000 over takst). Fordi megleren gjorde en veldig bra jobb endte vi på å betale 50 000. det er ikke lengre lov med progressiv provisjon, så da vil de sikkert ha en høyere pris i utgangspunktet. dvs ca 2,5% i bunnprovisjon pluss 10% på toppen. Alle utgifter var inkludert i de 35000, men vi fikk alt spesifisert. Vi kunne velge om vi ville ha regningene for takst, fotograf osv tilsendt eller om de skulle trekkes fra under oppgjøret. Endret 25. januar 2007 av gaja
punkyB Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #5 Skrevet 26. januar 2007 vi betalte 35000 + 10% over en avtalt sum (100 000 over takst). Fordi megleren gjorde en veldig bra jobb endte vi på å betale 50 000. det er ikke lengre lov med progressiv provisjon, så da vil de sikkert ha en høyere pris i utgangspunktet. dvs ca 2,5% i bunnprovisjon pluss 10% på toppen. Alle utgifter var inkludert i de 35000, men vi fikk alt spesifisert. Vi kunne velge om vi ville ha regningene for takst, fotograf osv tilsendt eller om de skulle trekkes fra under oppgjøret. ← Hvor mye ble det sånn ca. i prosent av salgssummen??
gaja Skrevet 26. januar 2007 #6 Skrevet 26. januar 2007 (endret) totalt? drøyt 3. men det var fordi hun fikk en bra pris. Hadde hun solgt under 100 000 over takst ville hun bare fått 2,5% Skulle jeg forhandla etter de nye reglene med flat provisjon ville jeg ihvertfall ikke betalt over 3%. 2,75 kanskje? Vi henta tilbud fra 3 forskjellige, og satte dem mot hverandre. Det sparte vi ca 15000 på. Endret 26. januar 2007 av gaja
Arkana Skrevet 26. januar 2007 #7 Skrevet 26. januar 2007 Vi har så langt bare fått ett tilbud (får tre andre på mandag), men det var på tett under 14000 i faste kostnader + 2,7% av salgssum i provisjon. Vi har store forhåpninger om å få det en del rimeligere enn dette.
Frey Skrevet 26. januar 2007 #8 Skrevet 26. januar 2007 Hvorfor ikke gjøre det selv? Få tilbud fra flere meglere så du får en prisantydning. Annonsert den selv på Finn og ordne budrunde osv selv. Så skaffer du en advokat eller lignende som kan besørge kontraktbiten. Se på annonser på finn hva som er opplyst om og innhent disse for din egen leilighet. Lei også inn en autorisert fagmann som besørger våtromstest og oppmåling av kvm. Hvis det er en lettsolgt leilighet bør dette gå greit. Markedsføring og våtromstest osv må du uansett betale hos megler i tillegg til provisjon.
punkyB Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #9 Skrevet 26. januar 2007 Vi har så langt bare fått ett tilbud (får tre andre på mandag), men det var på tett under 14000 i faste kostnader + 2,7% av salgssum i provisjon. Vi har store forhåpninger om å få det en del rimeligere enn dette. ← Jeg tror det bør være mulig å få det billigere enn det ja. Skal dere selge i Oslo ? Kanskje vi kan utveksle "meglerinntrykk"
punkyB Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 26. januar 2007 Hvorfor ikke gjøre det selv? Jeg tror nok en megler klarer å få mye bedre pris enn jeg klarer selv uansett. Såvidt jeg vet får ikke private annonsere på finn o.l. heler. Meglere tar proffe bilder som vil presantere leil. bra. Tror også at mange kjøpere er skeptske til folk som selger selv. Men kan jo være interessant å høre hvis noen har erfaringer med å selge selv??
Arkana Skrevet 26. januar 2007 #11 Skrevet 26. januar 2007 Jeg tror det bør være mulig å få det billigere enn det ja. Skal dere selge i Oslo ? Kanskje vi kan utveksle "meglerinntrykk" ← Ja, vi skal selge en toroms i Oslo vest. Vi regnet med at den er lettsolgt (noe megler også sa pga god standard og svært attraktiv beliggenhet). Hadde vært veldig bra om vi utvekslet tilbud og erfaringer. Hvilke meglere skal dere ha/har dere hatt på besøk? Vi har så langt valgt ut fire stykker: OBOS, DnB Nor, Aktiv og Postbanken Eiendom. Vi har med vilje styrt unna Notar og Exact pga dårlig rykte og fordi flere sier at de er store og upersonlige, f.eks. er megler selv aldri til stede på visning, de sender en visningsassistent, noe jeg synes vitner om dårlig service og lite engasjement. Vi tenkte også litt på å selge selv, men i og med at vi selv ville vært skeptiske til å kjøpe av noen som selger selv tenker vi at vi neppe er de eneste, det trenger ikke være negativt for kjøper, men det er i allefall ikke positivt. Det eneste plusset er at vi sparer litt penger.
punkyB Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #13 Skrevet 26. januar 2007 Jeg betalte 65000 inkl alt. ← Maser om prosent av salgssum igjen jeg!!??
Melissa Skrevet 27. januar 2007 #14 Skrevet 27. januar 2007 Vi skal selge nå og betaler 1,9% av salgsummen. I tillegg betaler vi rundt 4500,- som inkluderer takstmann, fotograf, annonseringer på nett++. For annonse 1/3 av avisside betaler vi 2.700,- Har også fått en avtale om at eiendomsmeglere står for all utvask av huset, så tror igrunnen vi har gjort en bra deal
Arkana Skrevet 27. januar 2007 #15 Skrevet 27. januar 2007 Vi skal selge nå og betaler 1,9% av salgsummen. I tillegg betaler vi rundt 4500,- som inkluderer takstmann, fotograf, annonseringer på nett++. For annonse 1/3 av avisside betaler vi 2.700,- Har også fått en avtale om at eiendomsmeglere står for all utvask av huset, så tror igrunnen vi har gjort en bra deal ← Hvilken megler er dette?
Melissa Skrevet 27. januar 2007 #16 Skrevet 27. januar 2007 (endret) Hvilken megler er dette? ← Sandnes sparebanks eiendomsmegling Endret 27. januar 2007 av Melissa
Arkana Skrevet 28. januar 2007 #17 Skrevet 28. januar 2007 Sandnes sparebanks eiendomsmegling ← Ok, det hjelper nok ikke oss som bor i Oslo så mye.
Melissa Skrevet 28. januar 2007 #18 Skrevet 28. januar 2007 Ok, det hjelper nok ikke oss som bor i Oslo så mye. ← Prisene ligger jo normalt på det samme her som hos dere da, så om vi har klart å presse prisen ned så skal det heller ikke være umulig for dere
punkyB Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #19 Skrevet 28. januar 2007 Prisene ligger jo normalt på det samme her som hos dere da, så om vi har klart å presse prisen ned så skal det heller ikke være umulig for dere ← Det er jo veldig sant det du sier - er jo veldig mange meglere om beinet i Oslo , og spesielt med attraktive salgsobj. bør man kunne presse litt pris her. Eneste jeg tenker litt på er hvordan meglere vil 'takle' å bli skviset på pris , om de da blir litt fornærmet og ikke gir maks. Men de vil jo uansett tje på å få en best mulig salgspris når de får provisjon i prosenter.
Gjest Deception Skrevet 28. januar 2007 #20 Skrevet 28. januar 2007 Vi sjekket tilbud på forskjellige steder, men slo til på et fastpristilbud på 40 000 (40-årsjubileum), alt inkludert, og ingen ekstra kostnad hvis leiligheten gikk over takst. Meget flink megler, og vi solgte i løpet av rekordtid, selv om dette var midt på sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå