Frøken Freken Skrevet 25. januar 2007 #1 Skrevet 25. januar 2007 Saken er den at jeg og min samboer i juli skrev en 1-årskontrakt på en sokkelleilighet. Vi hadde da allerede bodd der et år. Nå er saken den at vi har kjøpt oss hus, og kommer til å være ute av leiligheten vi har leid innen 1.februar. Vi sa fra i slutten av november at vi hadde kjøpt hus, så en oppsigelsestid på tre måneder vil da innebære siste husleieinnbetaling 1.februar. Nå har det seg sånn at de allerede har lagt ut leiligheten på finn, og det har vært flere og sett. Dersom de får inn en fra 1.februar mener jeg at vi ikke skal betale husleie for den måneden da de allerede har fått inn folk. De derimot mener at vi skal betale for, sitat: "tort og svie", og at vi dermed skal betale når det bor noen andre der. Jeg mener at dersom vi betaler for en leilighet så skal vi ha mulighet til å disponere den. Hvilke regler finnes på dette? Jeg lurer også på om de da, hvis de slår seg vrange, kan holde oss til kontraktstiden som er til 1.juni. Det står nemlig ikke spesifisert noen oppsigelsestid i kontrakten, den gjelder for 1 år. Er tre måneders oppsigelse det meste man kan ha, dersom annet ikke er spesifisert? Hvis de ikke finner seg i noe av dette er det da muligheter for å få kontrakten "underkjent"? Pengene som vi betalte i depositum står ikke på en sperret konto, men på huseiers konto. Er dette grunnlag nok til å hevde at kontrakten ikke er gyldig dersom vi blir nødt til å betale husleie fra til 1.juni? En siste ting, hehe De skal nå bytte gulv i stua, ettersom det er lettere for dem å gjøre når det ikke er noe i den. Noe som er helt forståelig. Men dette har de da tenkt å gjøre før det flytter inn noen andre, men mens vi betaler husleie. Kan de kreve det? At vi skal betale husleie i en periode de bruker for å oppjustere boligen sin? Jeg har sett i husleieloven, men synes det er litt vanskelig å finne fram der. Er sikkert noen her inne som har peiling på den og som kan gi meg litt svar i forhold til om jeg og samboeren har en "sak", eller om det er huseier som har rett.
Gjest Orinoco Skrevet 26. januar 2007 #2 Skrevet 26. januar 2007 Har ikke noe konkret svar, men jeg leste nettopp en artikkel i Universitas jeg tror du kan ha nytte av. http://universitas.uio.no/?sak=48724
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå