Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

La oss si at noen har kjørt i 87 km/t i 60-sone. Lappen røyk for tre måneder, men hvor stor blir boten?

Skrevet

Det kommer vel litt an på inntekten din også, gjør det ikke det?

Skrevet

Jeg tror du skal ha rimelig høy inntekt for at den skal ha noe å si på et forenklet forelegg. Personen det er snakk om er uansett student med 0 i inntekt, så boten vil nok ikke bli høyere enn minimumsbeløpet.

Den tabellen Amused linker til stopper ved 25 km/t over fartsgrensen, og her er det snakk om 27 km/t over. Det er derfor jeg lurer på om beløpet blir høyere eller ikke.

Gjest *Snart medlem*
Skrevet (endret)

Edit: kom med allerede gitt informasjon :sjenert:

Endret av *Snart medlem*
Skrevet

Vi fikk bot på 7.800,- i høst. Da gikk de etter ant. km. over fartsgrensen og ikke etter inntekten.

• 2 uker senere...
Skrevet

Du får ikke forenklet forelegg for overtredelsen. Polititjenestemannen skriver en anmeldelse, og du vil få en bot i posten, utstedt av en politijurist.

Skrevet

Ja, den tanken slo jo meg også etterhvert. At det ikke var forenklet forelegg.

Personen ble forespeilet en bot på 3-4000, noe jeg mener er litt i underkant for å kjøre såpass mye for fort. Så vi får se hva han får. Noen mener 10 000, noen mener 3-4000, og jeg tipper på rundt 7000.

Skrevet

Min kjære (Ikke fullt så kjær akkurat da, kanskje :ler:...) fikk en bot på 9.000 og tre måneder uten førerkort etter å ha kjørt i 136 km/t i en 90-sone, d.v.s. 46 km/t over fartsgrensen. Jeg snakket med politijuristen (Jeg må alltid spørre og grave, ja...) og da sa h*n at dette var den absolutt mildeste reaksjonen han kunne ha fått for denne fartsovertredelsen og at de vurderte omkringliggende forhold ved utmålingen.

Ut fra dette høres kanskje 7.000 litt mye ut, men jeg vet at fartsovertredelser i 60-sone dømmes strengere enn tilsvarende overtredelser på f.eks. firefelts motorvei (Hvor min kjære fikk sin bot). Det enkleste er nok å ringe det aktuelle politikammeret og spørre. Disse sakene er ren rutine og juristene bruker ikke mange dagene på å behandle dem.

Det kan kanskje også være av interesse for vedkommende å vite at det tar ganske lang tid før boten må betales. Husker jeg ikke feil fant nevnte overtredelse sted i begynnelsen av august og "moroa" hadde forfall ved juletider.

Skrevet

Mjo. Det var jo 87 km/t i 60-sone. Og tabellen for forenklet forelegg slutter på 25 km/t over, og da må man ut med 6500. Og en annen jeg snakket med måtte ut med 7500 for 88 i 60-sone. Kommer nok an på forhold og hvor det er, så en forbikjøring i umiddelbar nærhet av et kryss vil vel kanskje ikke være formildende. Vi får se. ;)

• 1 år senere...
Skrevet
La oss si at noen har kjørt i 87 km/t i 60-sone. Lappen røyk for tre måneder, men hvor stor blir boten?

du får 9 000 i bot !

Gjest Raptuza
Skrevet

Vi fekk kr 600 i bot når vi glømte ta parkeringslapp for å handla på Rema 1000 i halv fem tida på lørdag ettermiddag.....

Skrevet
Ja, den tanken slo jo meg også etterhvert. At det ikke var forenklet forelegg.

Personen ble forespeilet en bot på 3-4000, noe jeg mener er litt i underkant for å kjøre såpass mye for fort. Så vi får se hva han får. Noen mener 10 000, noen mener 3-4000, og jeg tipper på rundt 7000.

Jeg fikk 3500,- i bot da jeg kjørte 71km/t i 60-sonen. Så det blir vel mer enn det, ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...