Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

:grine: jeg har fått flyskrekk!!!

jeg som har reist både land og strand rundt med fly i alle år, reist verden rundt, besøkt land i alle verdensdeler.... men nå - har jeg altså fått flyskrekk.

det er helt forferdelig. når jeg går inn i et fly så er "jeg helt sikker på at jeg aldri kommer til å komme helskinnet ut igjen". det er en grusom tanke, og jeg er så lei meg for at det er slik.

jeg tror det kom etter at jeg fikk barn. det er vel en kjent greie tror jeg, alle blir muligens litt mer nervøse etter at barna kommer til verden. men at det skulle bli så ille?? vi har vært på flere familieferier hvor vi har reist med fly, både innenlands og utenlands (og også laaaange flyreiser), så jeg lar det altså ikke stoppe meg fullstendig, men jeg har det så VONDT!!! Jeg kan grue meg fra reisen bestilles (hvilket jo kan være veldig lenge før turen) til vi kommer hjem igjen. dette ødelegger så mye....

vi har vår nærmeste familie langt unna, både innenlands og utenlands, så det kommer til å bli mye reising bestandig. hvilket jeg jo liker - men så kom altså denne skrekken for å fly...

jeg trenger råd og tips på å komme meg over dette!!!

håper på konstruktive svar da dette ikke er noen spøk for meg....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er en kjent sak at mange får det slik etter at de har fått barn! Jeg skjønner at det sikkert ikke er så lett å tenke rasjonelt når man har fått en slik angst, men jeg har tipset flere jeg kjenner om flyskrekk artiklene til Norwegian

Synes disse er veldig bra, spesielt "Få gode grunner til flyskrekk"

:)

Skrevet

Huff, dette kjenner jeg meg så altfor godt igjen i.

Da jeg skulle reise hjem til jul, så jeg værmeldinga og gråt da de meldte stiv kuling og storm i utsatte strøk :sjenert: Må bare le av det i ettertid, men der og da hadde jeg seriøs dødsangst. Det endte med at jeg fikk to beroligende piller, som jeg synes tok de verste toppene før og under flyturen.

De pillene løser jo ikke problemet, men jeg følte meg roligere bare med tanken på at jeg hadde de i veska. Ellers så nileser jeg flyskrekk-artikler på nettet før avreise, forsøker å koble fornuft og følelser, sannsynlighetsregner og lover meg selv å stole på pilotene som kan jobben sin - mens jeg puster dypt.

Dette var kanskje ikke akkurat til hjelp, men... vi er allfall flere i samme båt!

Skrevet

Det er litt betryggende å lese de artiklene, men har fortsatt flyskrekk for det.. Jeg vet ikke når jeg fikk det, plutselig ble jeg bare redd? :forvirret:

Allikevel ser jeg for meg at jeg reiser med fly senere i livet, lurer på om jeg innbiller meg at dette bare skal gå over av seg selv - det hadde vært noe det ;)

Skrevet

Uff :klem:

Vanskelig å skulle komme over en fobi, eller angst, det vet jeg...

Vet ikke om jeg kan hjelpe så mye, men kom til å tenke på et par ting.

Prøv å skriv ned lister, postitvt vs negativt eller andre spm. du må svare på. Å skrive lister gjør at du får alt ned på papiret og lettere kan se at det negative blir borte i de positive tingene sin "glans".

Og du kan også "oppdage" ting du ikke har sett før.

Hva er positivt/negativt med å skulle sitte inne på flyet i 2timer

Hva er positivt/negativt med fly vs tog f.eks.

Hvordan har barna og mannen det, er de rolige/urolige?

Liker du bedre å sitte foran eller langt bak i kabinen?

Blir det ofte stress/lite tid før avreise? (med to barn tenkte jeg...)

osv.

vi har vår nærmeste familie langt unna, både innenlands og utenlands, så det kommer til å bli mye reising bestandig. hvilket jeg jo liker - men så kom altså denne skrekken for å fly...

Selv om det ikke akkurat løser problemet, men det går kanskje an å få familien til dere litt oftere istedet for at dere skal dra dit? Da går det jo evt. an å spleise på litt på bill.!

Den siste tanken som slo meg, (uten at jeg skal snakke, jeg har jo ikke barn), men tror du ikke dette vil bli bedre når barna blir litt eldre?

Jo eldre de blir, jo mindre hjelpesløse blir de jo, mindre avhengig! Kanskje du da blir litt lettere om hjertet?

Håper du finner en løsning, *krysser fingrene* :klem:

Skrevet

Hei

Jeg vet akkurat hvordan du har det. Før jeg fikk barn syntes jeg det var gøy å fly. ønsket til og med å arbeide som flyvertinne. Men etter jeg fikk barn har det vært et mareritt. Anbefaler deg å gå på flyskrekk kurs. Jeg er ikke kvitt flyskrekken men det går en del bedre. Før kunne jeg gråte hysterisk i flere timer på flyturen i tillegg til at jeg tok beroligende. Nå gråter jeg ikke i det hele tatt og tar ingen tabletter, men jeg er allikevel ganske så redd.

På kurset fikk vi også et bevis med navnet vårt på der det står at besetningen må ta ekstra godt vare på deg osv. Dette bruker jeg ofte og noen av fordelene har vært at vi får gå ombord før de andre på flyet(da rekker du å snakke med besetningen før det blir mye å gjøre for de), har ofte fått sittet i cockpit, man slipper å forklare hva som er problemet-du viser bare kortet. Teksten står skrevet på engelsk så det går greitt å bruke på flere selskaper, jeg har brukt det hos KLM, SAS , Norwegian og Spanair.

Lykke til

Skrevet

Jeg hadde et par sånne opplevelser da jeg var gravid. Plutselig fikk jeg en angst jeg aldri hadde kjent før. Dette gikk heldigvis over etter hvert, nå har jeg bare vanlig flyskrekk :ler:

Vet ikke hva jeg skal gi av råd, annet enn å fokusere på pusten når du merker at du mister kontroll over deg selv. Prøv å ikke la angsten ta helt overhånd. Tenk på noe annet, og PUST!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...