Gå til innhold

Til dere kristne, tror dere på Satan?

Fairytale

Anbefalte innlegg

ja satan finnes like mye som Gud finnes.

også møtt kristne som ikke tror på det. mange er med i dette nye systemet av feks rick warren. Man skal ikke snakke om satan, blodet av jesus og lignende ting men bare hans kjærlighet og alle er snille og gode. folk som ikke er kristne ei gang kan stå å syne og lignende på scenen. Det syns jeg er skumelt.

Men ja, Satan finnes!

Hva legger du i begrepet "kristen", og hvorfor er det skummelt at folk som ikke kaller seg det kan "stå å syne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har faktisk en tro.

Den er veldig personlig, og jeg må si jeg finner den komersielle satan og gud relativt likestilt. Begge må ses i et samfunnsperskeptiv, og likhetene hvordan sikkelsene brukes er svært påfallende. De fleste følger den falske mesias, uavhening av hva han kalles. Massens idioti manipulers mot erketypene "Gud" eller "Satan". Alt etter hva som er mest passende benevnelse i forhold til nået eller historien. Faktumet er at "Gud" er grossist, og unnskyldning, for onde handlinger i samfunnet, både historisk og i nuet :forvirret:

"Gud" har gitt deg fri vilje. Bruk den i stedet for å la deg brukes.

Hvordan kan man si at en gravskjender har større tilbøyeligheter mot satans verk (i klassisk forsand) enn en som i guds navn slakter en mengde mennesker fordi de tror godheten ("Gud") har et annet navn ("Allah")?

Jeg gir en god faen i hva du følger. Din plikt som mennesket er i forhold til godhet. Mange innlater seg i stedet på "satans verk" med en gudommelig unnskyldning. "Gud" og "Satan" må sees i en samfunnskontekst. Begge har blitt brukt i kaptialen og politikken, og er faktisk ikke nærheten av den betydningen de burde hatt.

Det er din fordømte plikt å bruke din vilje til beste for andre.

Ja, det vil si å begrave egoet og sette andre over din egen eksitens. Ja i værste fall å dø uten annen synlig grunn enn godheten som prinsipp. Samme faen hva du kaller det. Enkelt sagt; Ghandi kommer til himmelen. Det spiller liten rolle om du kaller det nirvana eller himmelen. "Gud" og "Satan" er faktisk ikke noe annet nå enn sofistikert bla bla for å passifisere din vilje som er gitt av Gud. Det er i beste fall en sørgelig missforståelse.

Hvem som er mest populær av Gud eller Satan avheninger av konjukturer i samfunnet. Akkurat nå må jeg faktisk si at jeg finner "Satan" den mest sympatisk. Dette har med at han pt. er en sympolfigurer på det motsatte av det som har blitt gjort i "Guds" navn, og det er rimelig stygt. Dette har selvfølgelig ingenting med den virkelige Gud eller Satan og gjøre. Det hele er PR...

Det beste tipset jeg kan gi er:

Gå i deg selv, og finn ut hvilken sti du vil følge. Hvis du virkelig vil gjøre godt vet du at "Gud"/"Allah"/"Jawah" ikke er en unnskyldning for ignoranse eller krig ;)

Ignoranse og fravær av å gjøre godt mot medmenneske er den sanne Satan. Desverre brukes Gud som unnskyldning for dette. Følg gjerne tanken blindt, men den som har forstand vet at dyrets tall er 666 ;)

Endret av Lestat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller ingen rolle hva jeg kaller Gud, bare Gud virkelig er Gud for meg. Jeg har trodd på Gud hele livet. Jeg har kalt meg kristen. Nå synes jeg begrepet er helt meningsløst. Det sier jo ingenting. Det eneste det fortalte om meg var at jeg trodde (med hodet) eller hadde bestemt meg for å tro at Jesus døde for meg, og at jeg derfor ville komme til himmelen når jeg døde. I tillegg betydde det at jeg burde lese i bibelen, be og gå på møter. Er enig i det du skriver, lestat, om at livet handler om valg. Vi som mennesker har en fri vilje. Vi kan jo velge å skylde på satan for alt det onde i verden, men hva om det onde egentlig skyldes oss mennesker? Fordi vi bruker den frie viljen vår feil. Vi kan kalle det "satan", men det er jeg ikke så opptatt av egentlig. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal tenke på han i det hele tatt. For det handler ikke om ham. Det handler om meg og Gud, om jeg velger å la andre mennesker styre livet mitt, eller om jeg velger å høre på Ham. Og jeg tror lestat, at vi kan bruke den frie viljen til å gjøre det som er godt for andre mennesker, og ikke bare fordi det er en plikt, men fordi det er vår rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva legger du i begrepet "kristen", og hvorfor er det skummelt at folk som ikke kaller seg det kan "stå å syne"?

Skrive feil, sko være synge.

Kristen, vanskelig å si, er vel opp til den enkelte å avgjøre ikke andre.

Tror i ditt hjerte og med din munn bekjenner står det i bibelen.

Til mitt eksempel var det en spesiell menighet jeg tenkte på der de har personer som selv sier de ikke tror på Gud eller Jesus som alikevel er med i lovssangsteamet. Lovssang er jo tross alt tilbedelse til Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de som er kristne, tror på Satan, hvordan kan de da kalle Gud allmektig? Hvis Gud virkelig er allmektig, blir det da ikke feil å vektlegge Satans kraft?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror lestat, at vi kan bruke den frie viljen til å gjøre det som er godt for andre mennesker, og ikke bare fordi det er en plikt, men fordi det er vår rett.

Hvorvidt det er plikt eller rett er symantikk på lik linje som begrepene Gud og Satan. Det handler ikke om hvorfor, eller på grunnlag av hvem du gjør det, snarere hva du gjør. Å gjøre en ond gjerning, eller dyrke inntoleranse gjennom guddommelige unnskyldninger bringer deg ikke nærmere godhet/gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorvidt det er plikt eller rett er symantikk på lik linje som begrepene Gud og Satan. Det handler ikke om hvorfor, eller på grunnlag av hvem du gjør det, snarere hva du gjør. Å gjøre en ond gjerning, eller dyrke inntoleranse gjennom guddommelige unnskyldninger bringer deg ikke nærmere godhet/gud.

Enig med deg. Det handler jo om hva en legger i begrepene. Det jeg mente er at det er forskjell på å gjøre noe fordi du vil det og fordi du kjenner at det er rett og godt, og å gjøre det fordi f.eks religionen din eller pastoren din pålegger deg å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de som er kristne, tror på Satan, hvordan kan de da kalle Gud allmektig? Hvis Gud virkelig er allmektig, blir det da ikke feil å vektlegge Satans kraft?

Skjønner hva du mener. Det høres ut som om mange kristne tror at Satan har (nesten) like mye makt som Gud. Jeg tror det onde bare har kraft om vi lar det få plass i oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

hvis det finnes en gud finnes det selvsagt en satan. sånn verden er i dag er det mer realistisk med satan..

tror dere det er gud som skaper så mye dritt..

han skal vel være god.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis det finnes en gud finnes det selvsagt en satan. sånn verden er i dag er det mer realistisk med satan..

tror dere det er gud som skaper så mye dritt..

han skal vel være god.?

Jeg tror vi mennesker lager ganske mye dritt også jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Jeg tror vi mennesker lager ganske mye dritt også jeg...

Jepp problemet er bare at det finnes så mange mennesker som går rundt med den tanken at mennesker er gode når man innerstinne er onde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Nei, jeg tror absolutt ikke på Satan, for han er en stor løgner.

han er en illusjon en maya den store ilusjonisten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

han er en illusjon en maya den store ilusjonisten

Da er det utrolig at det er så mange som følger ham.

Jeg forstår at du ikke har hatt noen konflikt med ham.

Men jeg kan forsikre deg om at de som har konvertert fra ateisme til kristendom, de har fått merke at han ikke bare er en illusjon.

Men de har også da fått merke at Gud er mektigere enn ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
Da er det utrolig at det er så mange som følger ham.

Jeg forstår at du ikke har hatt noen konflikt med ham.

Men jeg kan forsikre deg om at de som har konvertert fra ateisme til kristendom, de har fått merke at han ikke bare er en illusjon.

Men de har også da fått merke at Gud er mektigere enn ham.

jeg tror du misforsto meg. I den hinduistiske filosofien så er djevelen ( mayaen ) et bedrag han lager ilusjoner som forenger mennesker slik at de forlater gud altså djevelen er en illusjonist som lager en ilusjon for mennesker at de ikke trenger Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror du misforsto meg. I den hinduistiske filosofien så er djevelen ( mayaen ) et bedrag han lager ilusjoner som forenger mennesker slik at de forlater gud altså djevelen er en illusjonist som lager en ilusjon for mennesker at de ikke trenger Gud.

Jeg kan være enig i at han er en illusjonist, men altså ikke at han er en illusjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Corto Maltese
Jeg kan være enig i at han er en illusjonist, men altså ikke at han er en illusjon.

jeg skal ta og prøve og skrive slik at du forstår.

Djevelen er en illusjonist. Illusjonister lager ilusjoner. Djevelen lager ilusjoner slik at mennesket tror at de ikke trenger Gud, forstår du nå hva jeg mener ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ta og prøve og skrive slik at du forstår.

Djevelen er en illusjonist. Illusjonister lager ilusjoner. Djevelen lager ilusjoner slik at mennesket tror at de ikke trenger Gud, forstår du nå hva jeg mener ?

Ja, absolutt, og jeg er enig med deg i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Silmarill

Jeg er ikke kristen, men såpass har jeg fått med meg at Gud skapte Jesus og Satan!

Jeg tolker det slik at Jesus og Satan er brødre!

Ifølge Jobs bok 1 så står dette skrevet her.

Fra Job blir satt på prøve

(........)

Så hendte det en dag at Guds sønner kom og trådte fram for Herren; blandt dem var også Satan.

"Hvor komer du fra?"spurte Herren. "Jeg har streifet rundt på jorden"svarte Satan.

Da sa Herren til ham:"La du merke til min tjener Job? Det finns ingen make på jorden. Han er hederlig og rettskaffen mann, som frykter Gud og holder seg borte fra det som er ondt."

Men Satan svarte Herren med dette: "Det er vel ikke uten grunn at Job frykter Gud?"

Da sa Herren til Satan:" Alt det han eier, er i din makt.Men ham selv får du ikke legge hånd på" Så gikk Satan bort fra Herren.

Job 1, 1-3.6-9.12

--------

GUD har skapt ALT ifølge Bibelen deriblandt det onde!For hvem har SKAPT det onde om det ikke er Gud selv? Hvem er skaperen av det onde da?

Et siste spørsmål: "hvem er Satans far?"

--------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Corto Maltese
GUD har skapt ALT ifølge Bibelen deriblandt det onde!For hvem har SKAPT det onde om det ikke er Gud selv? Hvem er skaperen av det onde da?

Et siste spørsmål: "hvem er Satans far?"

--------

Gud skapte ikke satan Ond. Satan eller Lusifar som betyr lyses engel. Ble ond ut av fri vilje. Gud ga engler som mennesker fri vilje.

ja Gud skapte satan men Satan ble ond ut fra den frie vilje Gud ga han.

hvem er satans far....Det svaret vet du selv Silmarill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...