Gå til innhold

Til dere kristne, tror dere på Satan?

Fairytale

Anbefalte innlegg

Hei, dette er mest et spørsmål for de kristne her inne. Selv regner jeg meg som kristen. For meg er Satan like reell som Gud. Hvis Gud og hans engler finnes, må også Satan og hans engler finnes. Dette er ganske så selvfølgelig for meg, men jeg har møtt kristne som benekter dette :overrasket:

Hva med deg, tror du Satan og hans hjelpere finnes finnes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, dette er mest et spørsmål for de kristne her inne. Selv regner jeg meg som kristen. For meg er Satan like reell som Gud. Hvis Gud og hans engler finnes, må også Satan og hans engler finnes. Dette er ganske så selvfølgelig for meg, men jeg har møtt kristne som benekter dette :overrasket:

hvis gud finnes så finnes også satan, de må jo være en slags balanse mellom det gode og onde, jeg regner med at satanister også tror på gud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er klar over at satanister ikke nøvndigvis er djevel dyrkere.

hvorfor kaller de seg satanister hvis de ikke dyrker satan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi satan ikke er en person (er vel få kristne som tror det også nå...)Det er en betegnelse på et liv uten Gud eller på det onde pr.se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ferskvannsblekksprut

Jeg skjønner tankegangen deres, men det er jo litt tafatt å erklære at en er så langt fra kristendommen en kan komme ved å kalle livssynet sitt opp etter en bibelsk karakter. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvorfor kaller de seg satanister hvis de ikke dyrker satan

Hvis du går inn på linken jeg satt inn lenger oppe kan du lese litt om hva satanisme egentlig dreier seg om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel helt logisk at det finnes en motpart. Om ikke nødvendigvis Satan.

Jeg vil også si at de "ekte" satanistene jeg har møtt tror på Gud, de ser bare ikke på han som sin "leder" Men det er jo mange former for satanisme, ikke bare djeveldyrkelse. Det hører vell imidlertidig hjemme under en annen tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle andre navn var opptatt

trukke pårei,

kunne feks kalt seg king james brotherood. det er ikke opptatt

Endret av lurven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg observerer at ondskap eksisterer. Det holder for meg og er motivering nok til å arbeide for å fjerne så mye ondskap som mulig. Personlig har jeg intet behov for å overføre dette til begreper som satan, djevel osv. Slike begreper plasserer jeg i den mytologiske verden og betrakter som gamle forklaringsmodeller. Så nei, jeg tror ikke at satan og hans hjelpere finnes som virkelige personer eller skikkelser.

For å si det på en annen måte: Martin Luther trodde djevelen kom i en skikkelse av en katt, så han tok og kasta katta ut av vinduet fra 2. eller 3. etasje. Han trodde også at djevelen viste seg for ham i hans studerkammer, og da kastet han et blekkhus i veggen for å treffe djevelen. Denne blekkflekken skal visst fortsatt være bevart.

Undertegnede kaster hverken katter ut av vinduet eller blekkhus i veggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det finnes mye mellom himmel og jord som vi ikke har helt kontrollen på. Kristen eller ikke. Jeg tror at Satan finnes, men jeg tror ikke på å fordømme ikke-kristne og skremme de med "du kommer til å komme til helvete" propaganda..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Kanskje kan det også være legge skylden på satan og onde ånder, i stedet for å ta ansvaret for sine egne handlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

ja satan finnes like mye som Gud finnes.

også møtt kristne som ikke tror på det. mange er med i dette nye systemet av feks rick warren. Man skal ikke snakke om satan, blodet av jesus og lignende ting men bare hans kjærlighet og alle er snille og gode. folk som ikke er kristne ei gang kan stå å synge og lignende på scenen. Det syns jeg er skumelt.

Men ja, Satan finnes!

Endret av dimmine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...