Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

:tristbla:

Jeg har og har alltid hatt dårlig selvtillit… Dette har i perioder vært så intenst at det kan kalles sosial angst. (har gått litt opp og ned m andre faser i livet). Likevel har jeg alltid vært med på mye, selv om jeg har presset meg. Fra etter videregående og inntil for ca 3 år siden har jeg hatt et stort nettverk av studievenner (to forskjellige gjenger)- i alt ca 9 år. Men etter at jeg flyttet fra samboer, og inn til en stor by ble mange av vennene mer perifere. Jeg møter nå en del av dem innimellom, og det blir da gjerne et kort ”catche opp” cafebesøk sånn fordi det er så lenge siden sist…. Alle har etablert nye venner som er blitt nærere. Problemet mitt er at jeg ikke klarer å etablere nye vennskapsforhold nå da jeg er så utrolig usikker på meg selv! :sur:

Har kjæreste og møtt mange hyggelige mennesker gjennom ham, men føler jeg ikke klarer å prate uanstrengt m noen av dem, og er overbevist om at jeg er verdens kjipeste person å tilbringe tid med. Jeg har også vært med i en fritidssyssel siste to år hvor alt ligger til rette for å få nye venner, men er blitt så reservert at jeg ikke klarer å bli godt nok kjent m noen der heller – er med på det som skjer organisert innen gruppen, men savner en venn der! Veldig mange der har masse gode venner i miljøet, mens jeg ikke har et eneste telefonnummer……

Det har altså blitt en ond sirkel dette. Savnet er så stort, jeg er redd for å virke desperat etter venner, da får jeg vel ingen, og jeg er også redd for å ikke virke mottakelig! Fikser rett og slett ikke det sosiale livet for tida!! Hva bør jeg gjøre?? :tristbla:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Terapi?

Hva med å fortelle de du så på som de nærmeste vennene dine hva du sliter med?

Skrevet

Ja, jeg tror nok terapi er løsningen. Har nevnt for etpar venninner at jeg har vært mer ensom enn jeg liker, men vil og kan ikke presse dem til å være mer sammen med meg enn de er! De har jo sine liv..........

Dessuten fremstår jeg nok i mange sammenhenger som ganske vellykket, og syns det er skummelt å skulle endre den fasaden, selv om jeg jeg sikkert hadde hatt lettere for å slappe av om jeg var ærligere. Jeg er jo ikke vellykket når jeg ikke er lykkelig!!

Har nesten glemt hvordan venner blir til jeg. Går det alltid naturlig?

Skrevet

Å presse frem vennskap er nok kanskje ikke noen gunstig grobunn for et varig vennskap, tror jeg, så jeg vil si ja på det siste spørsmålet.

Vennskap trenger jo tid for å modnes.

Om du oppsøker legen din og fortelle hvordan du har det vil han/hun kunne sende deg videre og kanskje du kan komme igang med en "angstgruppe" for mennesker som er i samme situasjon som deg selv. Du sier at d bor i en større by, så jeg vil tro at det finnes slike tilbud for deg der.

Ellers kan du også komme i kontakt med andre mennesker via nett ved å delta i lignende forum som dette. Mange av mine næreste venner har jeg faktisk fått via internett. Det er lettere å bli kjent på den måten. Dele hverdagstrivialiteter og diskutere på en måte som føles litt tryggere fordi man slipper å forholde seg til hverandre i real life i "bli kjent"-fasen. Etter en stund har man kanskje våget å vise så mye av seg og blitt så nysgjerrig på de andre at man har lyst til å delta på treff o.l.

Skrevet

Nei, å presse frem vennskap tror jeg bare er dumt. Og det er "bli godt kjent-fasen" jeg sliter med. Klarer fint å snakke m bekjente selvom jeg ofte er usikker. Klarer også fint å snakke/være sammen m de vennene jeg har, men sliter altså m at ingen nye bekjente blir til venner.... Og det handler mye om at jeg ikke klarer å slappe av og være meg selv m folk.

Mulig at nettet kunne være en ting å prøve. Lettere å diskutere ting m ukjente der ofte. Hvilke fora er ev ok? - for å blir kjent m folk over nett i første omgang og så ev i IRL- hvis det skulle "klaffe" med noen?

Skrevet

Det finnes så mange av dem.

www.fellesskapet.com

www.forumforum.org

www.gomingle.net

www.snartgravid.com (om du forsøker å bli gravid)

www.smartmamma.com (om du er gravid)

www.nybaktmamma.com (sier seg selv ;) )

www.nettkafeen.no

www.kjerringfritt.com

www.pisspreik.com

Og mange, mange fler..

Jeg har selv vært innom mange av disse foraene, og har fulgt mange mennesker gjennom tykt og tynt i mange år, og som sagt; en del av dem har blitt nære venner som jeg har mye kontakt med.

For min deø begynte det ganske naturlig med at jeg ble gravid og oppsøkte svangerskapssidene. Etterhvert som vi ble ferdige med graviditet og spedbarnstid flyttet vi oss videre til andre fora som ikke handlet om bleie- og ammesnakk, og ting utviklet seg veldig naturlig.

Nå lider jeg ikke av sosial fobi selv, men vet at flere av de jeg har blitt kjent med i perioder har slitt med slike ting eller andre ting som hemmer dem i å være sosiale, enten det er snakk om sykdom eller rett og slett at de bor så langt unna folk at de er mye alene på hjemstedet.

Da er det deilig å danne et nettverk og ha noen å prate med når man ikke har mulighet til å være veldig sosial i hverdagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...