Gå til innhold

Beskymret!

Anbefalte innlegg

Gjest Hjelper
Skrevet

Skriver for en venninne av meg som ikke har internet.

Hun fikk mensen på julaften faktisk og hadde sex den 1 Januar.Hun har ikke fått mensen enda.Samtidig så har hun alle menstegn.Hun er veldig beskymret.

Kan hun være gravid? Hvor store er sjansene?

Skrevet

Hva menes med "alle menstegn"? Mensenvondt og slikt?

Skrevet

Er det mulig at hun er gravid, utfra beregningen?

Tegn=menstegn, som PMS

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det eneste hun kan gjøre er å ta en test. Vi vet ingenting, for det går ikke an å måle hcg over internet.

Skrevet
Dumhet og dumhet. Det var jo ikke helt planlagt.Men de får det nok bra for hun har jo en mann.

Er mannen hennes barnefaren da eller?

Skrevet

Om jeg teller rett her så har hun hatt sex på syklusdag 8-9 eller deromkring?

Har hun "normale" sykluser (28 dager mellom mens, eggløsning 14 dager før mens) så er et en viss sjanse for at hun er gravid. Sjansen for at hun har hatt en sen eggløsning og dermed ikke kan ha blitt gravid 1 januar, og har fått forskjøvet mensen med tilsvarende antall dager er i mine øyne også der. Men klart, hun kan ha lang lutealfase (tiden mellom eggløsning og mens) eller tidlig eggløsning. Da kan hun hatt eggløsning på dag 9-11. I såfall har de iverfall truffet "godt" om de hadde villet bli gravid.

Så i stedet for at jeg surrer i vei her: En graviditetstest vil slå ut nå, om hun ble gravid av det samleiet og ikke et senere samleie.

Til senere bruk, ovusoft (ovusoft.com) og/eller kondom ;)

Skrevet

Det kommer jo helt an på syklusen hennes og når i syklusen hun har eggløsning. Sånn jennomsnittlig pleier vel de fleste å ha en sykluslengde på 28-30 dager, med eggløsning sånn ca midt mellom der. Hvis dette stemmer hos henne vil det si at hun hadde eggløsning rundt den 6. januar. Og man er kun fruktbar rundt eggløsningen i ca 24 timer etter at egget er sluppet, før egget ikke lenger kan befruktes. Om hun kun hadde ubeskyttet den 1 januar, og hun hadde eggløsning i tiden rundt dette betyr det at et befruktet egg vil ha festet seg i løpet av en uke etterpå, altså innen den 7 januar. Og dermed bør en eventuell graviditetstest slå positivt ut nå, dersom hun er gravid.

Hvorfor tar hun ikke bare en test?

Men; tidspunkt for eggløsning er jo faktisk veldig forskjellig fra kvinne til kvinne. Og noen har egglsning mye tidligere i syklusen, med en lengre lutealfase (tiden fra eggløsning til menstruasjonsstart) enn andre.

Brukte hun angrepillen etter seen, da? I så fall er det kke uvanlig at mensen kommer litt senere enn vanlig.

Skrevet
Det eneste hun kan gjøre er å ta en test. Vi vet ingenting, for det går ikke an å måle hcg over internet.

Nemlig.... :)

Skrevet

Nå var det jo spørsmål om syklus og sjansene for evt graviditet, ikke en HCG test.Hun har ikke tatt test enda fordi hun har ventet på mensen siden hun har pms symptomer.Hun har eggløsning 14 dager før mens og har en syklus på 28 dager.

Skrevet
Nå var det jo spørsmål om syklus og sjansene for evt graviditet, ikke en HCG test.Hun har ikke tatt test enda fordi hun har ventet på mensen siden hun har pms symptomer.Hun har eggløsning 14 dager før mens og har en syklus på 28 dager.

Har hun det er ikke sjansen stor.

Da har hun hatt sex 4-5 dager før eggløsning, og sædcellene lever normalt kun i 3 døgn. Det hender at de lever i 5 døgn, men det er ikke normalen.

Men om hun VET at hun har hatt eggløsning på dag 14, så er hun iverfall noe voldsomt på overtid. Så alternativene her blir nok enten at hun har hatt en sen eggløsning, ufarlig cyste, eller at hun er gravid.

Hadde nok tatt en test, bare for å slippe å lurt lengre.

Skrevet

Men om hun VET at hun har hatt eggløsning på dag 14, så er hun iverfall noe voldsomt på overtid.

Beklager, det var feil. 14 dager etter forrige mens.

Skrevet
Beklager, det var feil. 14 dager etter forrige mens.

1 blødningsdag = første syklusdag.

Mener du at hun hadde eggløsning 14 dager etter hun sluttet å blø? Isåfall, hvor mange dager var det mellom samleiet og eggløsningen?

Skrevet
1 blødningsdag = første syklusdag.

Mener du at hun hadde eggløsning 14 dager etter hun sluttet å blø? Isåfall, hvor mange dager var det mellom samleiet og eggløsningen?

Nei det var vel 14 dager etter første dag, sist mens.

Skrevet

Da er det en ren misforståelse ute og går.

Når jeg skrev "dag 14", så mente jeg 14 dager etter hun begynte å blø.

Jeg får se om jeg kan skrive litt klarere (jeg skal i det minste prøve ;)).

Om hun har hatt eggløsning 14 dager etter hun begynte å blø, så har hun hatt sex ca 5 dager før eggløsningen. Det går som regel bra, men som sagt, sædcellene KAN leve så lenge.

Hvordan vet hun har hun har hatt eggløsning? EL slim, tester og telling av dager er alle kun halvgode metoder, de funker men gir ikke noe fullgodt svar. Temping er det eneste som fungerer greit til å bekrefte at eggløsningen faktisk har vært, og at kroppen ikke bare har forsøkt å få det til.

Men nå er det da 19 dager siden eggløsning, og en graviditestest vil sannsynligvis slå helt fint ut. Det at hun føler at mensen er på vei, kan like gjerne være tidlige graviditetssymptomer, som at det faktisk er mensen som er på vei ;)

Skrevet
Da er det en ren misforståelse ute og går.

Når jeg skrev "dag 14", så mente jeg 14 dager etter hun begynte å blø.

Jeg får se om jeg kan skrive litt klarere (jeg skal i det minste prøve ;)).

Om hun har hatt eggløsning 14 dager etter hun begynte å blø, så har hun hatt sex ca 5 dager før eggløsningen. Det går som regel bra, men som sagt, sædcellene KAN leve så lenge.

Hvordan vet hun har hun har hatt eggløsning? EL slim, tester og telling av dager er alle kun halvgode metoder, de funker men gir ikke noe fullgodt svar. Temping er det eneste som fungerer greit til å bekrefte at eggløsningen faktisk har vært, og at kroppen ikke bare har forsøkt å få det til.

Men nå er det da 19 dager siden eggløsning, og en graviditestest vil sannsynligvis slå helt fint ut. Det at hun føler at mensen er på vei, kan like gjerne være tidlige graviditetssymptomer, som at det faktisk er mensen som er på vei ;)

Hun merker ekstra slim når hun har eggløsning. Pluss hun merker stikkinger i eggstokkene. Hun sier det er sånn hver mnd.

Skrevet

Slim og smerter/ubehag gir hos de aller fleste kun en ca tid på når eggløsningen er.

Men hun har hatt sex når hun har hatt EL slim? Da lever sædcellene lengre, og sjansen for graviditet blir logisk nok større.

Så sant det er lengre tid mellom slimet og mensen enn det pleier være, og hun har hatt sex når hun sannsynligvis er fruktbar, så høres det mest ut som om sjansen for at hun er gravid er ganske stor.

Som sagt, en test vil sannsynligvis slå ut nå, men om hun helst vil være sikker på å ikke kaste bort en test så kan hun jo drøye det til litt ut i neste uke :)

Skrevet

Hun hadde ikke eggløsning da hun hadde sex nei. Ikke slim eller noe heller. Hun hadde sex altså en uke etter sist mens, første dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...