Gå til innhold

Tenåringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er/var tenåringene deres? Var det mye konflikter og krangling? Noen som har både gutter og jenter - hva er forskjellen på dem i denne tiden?

Her er jenta på 14 år sur/lynings og glad om en annen - hun vil helst bare trene, skrive sms og sitte på data - og hun har tydelig vendt blikket innover og ser bare seg selv ;)

Stesønn på 13,5 år er ikke så ofte her, vi har ikke noen oppdragerrolle ovenfor han, han er en stille og litt innadvent gutt, men han er blitt betydelig treeeegere når han skal noe, og litt tøffere i munnen.

Jeg regner med at de neste 3 årene byr på enda større utfordringer, vi plages ikke med alkohol, røyking eller skulking - så egentlig er jeg fornøyd.. foreløpig ;)

Jenta har akkurat skrevet under røyke og snusavtale på skolen - noe hele klassen gjorde - det er jo positivt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen tenåringer selv enda, men selv som 9 åring har mitt barn en tendens til å skulle krangle om å diskutere det meste. Så h*n blir nok en deilig tenåring når den tid kommer.

Ellers mener jeg å huske stebarna her stort sett var greie, men jenta skulle oftere diskutere, krangle og argumentere om det meste. Gutten fant på mye rart, men han var ikke så kranglete som søsteren.

Gjest Miss Guided
Skrevet

Jeg har to tenåringsgutter og det har gått over all forventning i grunnen. De krangler seg i mellom men det har de alltid gjort, og de er ikke mer trassig enn de pleier så jeg merker ikke så mye til tenåringshormonene.

Derimot ser jeg med gru fram til at min datter blir tenåring.

Skrevet

Takker for svar :) Hvor gamle er tenåringsguttene da Miss guided?

Jeg har hørt at guttene er litt senere ute med reaksjonene enn jentene, og at de kanskje er mere sure, mens jentene er mere forbannet :ler:

Gjest Miss Guided
Skrevet

Guttene er 15 og 13 år, den eldste har alltid vært stille og har ennå ikke funnet noen interesse av jenter og har ikke begynt å fly gatelangs. 13-åringen var verre som 3-åring enn som tenåring.

Skrevet
Guttene er 15 og 13 år, den eldste har alltid vært stille og har ennå ikke funnet noen interesse av jenter og har ikke begynt å fly gatelangs. 13-åringen var verre som 3-åring enn som tenåring.

Min kusines sønn ble sur og mutt fra 16-17 års alderen :sjenert: Men det blir jo en kortere periode enn f.eks min gulljente som startet den midlertidige ombyggingen i hodet som 13 åring :overrasket:

Skrevet

Min nyblevne tenåring må være fylkets sureste person om dagen. Iallefall i forhold til meg som er det teiteste mennesket i to sko! Men det er heldigvis fremdeles mamma som er god å ha når det er noe som nager. Det er helt tydelig at "kampen" fra å være barn til å bli tenåring er i gang og at det er vanskelig å forholde seg til. Mye drama om dagen, men stadig like skoleflink og glad i sport og friluftsliv. Må det bare vare!

Skrevet

Har ei datter som blir 18 i August, og som jeg er kjempestolt av! :)

Det har vært et helv...te når hun var mindre. Legen har mistenkt ADHD, men jeg testet henne aldri. Hun har hatt en vanvittig sterk vilje hele tiden, og jeg har med gru fryktet tenåringstiden. På skolen har hun alltid hatt konsentrasjonsproblemer, men den siste tiden har hun kommet hjem med 5 og 6 ere.

Det som skjedde var at hennes sterke vilje kom positivt ut i tenårene. Hun gjorde aldri som alle andre, men stilte spørsmål ved ting hun anså som "dumme". På skolen var hun veldig engasjert i politiske og etiske diskusjoner ifølge lærere, og hun ble vegetarianer da hun var 12. (varte i 1 år, og som 14-åring i et halvt år p.g.a proteiner i den alderen)

Hun er nå aktivt med i bistandsarbeid og andre organisasjoner, og har planer om en god utdannelse. Røyker ikke, drikker minimalt, og er lite interessert i festing. Hun arbeider heller under Jazz og Rockefestivaler, og har blitt kjent med mange artister og lokale kunstnere gjennom dette. Dansing (helgekurs) er også aktiviteter hun heller gjør om helgene. Studerer Spansk og Japansk kultur og språk, og har ønske om å studere videre i Asiatisk kultur og historie. (Midt-østen)

Har hatt problemer med databruk, frekk i munnen, mye krangling og to ganger hvor hun ikke kom hjem til tiden. Jeg har gitt henne frihet etter hvor moden hun er, og forklart henne at dersom hun ikke klarer å overholde regler, så betyr det at hun ikke er moden nok, og vi må vente litt med å tøye de ut. Viser hun ansvar, så viser jeg henne tillit.

For å være helt ærlig så skjønner jeg ikke hvordan det gikk til.

Både meg og faren har vært ganske utagerende i tenårene. Hun ligner ikke på noen av oss, og i forhold til henne så må jeg si at jeg var ganske "blond" i den alderen.

Det har gått bra hittil, men man kjenner aldri fremtiden ....

Gjest Miss Guided
Skrevet
Min kusines sønn ble sur og mutt fra 16-17 års alderen :sjenert:  Men det blir jo en kortere periode enn f.eks min gulljente som startet den midlertidige ombyggingen i hodet som 13 åring :overrasket:

Ja, det kan fort snu seg. Å være mamma kan noen ganger fortone seg som en evig berg og dalbanetur. :)

Skrevet

Datteren min på 13 er et kapittel for seg selv:) Enkelte ganger virker det som om hun tror hun kan og vet alt i hele verden, og at vi bare er så utrolig teite.

I perioder er hun drit sur på alle oss her hjemme og bjeffer bare vi ser på henne :forvirret:

Iblant får jeg følelsen av at hun mener at hun bør være midtpunktet i huset til enhver tid.

Andre ganger er hun god som gull og sier at jeg er verdens beste mamma. Hun sier faktisk også ofte at hun er stolt fordi venninnene ofte sier at hun har en kul mamma som kler seg tøft :sjarmor:

Hun er også for det meste flink til å ta seg av småsøsknene sine, selv om hun iblant slåss med dem så busta fyker.

I ene øyeblikket er hun snusfornuftig og voksen, i neste er hun på nivaå med broren på 8...

Men alt i alt er storejenta mi ei super jente, og vi har nær kontakt. Hun er åpen,reflektert og forteller meg om det som skjer i livet hennes.-Det setter jeg utrolig stor pris på!

Jeg vet at hun lytter til rådene jeg gir henne, og vi sitter ofte oppe sene kvelder og prater :)

Skrevet

Mine gutter er 15 og 21 - og sånn humørmessig har jeg ikke hatt mye problemer med dem i tenårene ... Jeg selv var helt forferdelig i den alderen ... men etter hva jeg hører fra andre - så tror jeg kanskje at gutter er litt enklere å ha med å gjøre i oppveksten. Gutter dramatiserer ikke så lett - de er ofte direkte og reale ... ikke så innviklede - kan det stemme?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...