Gå til innhold

Hvor mye vondt kan noen ha opplevd..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange traumatiske ting kan en enkelt person ha opplevd før du blir skeptisk til om vedkommende forteller sannheten?

Saken er nemlig den at jeg holder på å få meg kjæreste, men siden jeg har opplevd mye vondt som jeg vet vil kunne skape problemer (særlig seksuelt) vil jeg gjerne fortelle ham om dette, slik at han i det minste forstår hvorfor jeg er som jeg er. Men..jeg har opplevd mer enn de fleste, vil jeg egentlig si, og derfor lurer jeg på om jeg rett og slett bør la være å fortelle en god del. Jeg er redd det blir så mye at han ikke tror meg rett og slett! Her er i allefall min liste.

* Ble grovt psykisk mobbet hver eneste dag fra og med barnehagen til og med første året på ungdomsskolen (dette kan dokumenteres).

* Pappa slo meg og søskene mine minst en gang i uka, og var veldig lettsint (har søsken som vitne).

* Mamma hadde alvorlig depresjon og postttrauamtisk stesslidelse under store deler av oppveksten, noe som naturlig nok gikk ut over oss barna på mange måter.

* En god venninne ble drept.

* En annen god venninne tok livet sitt etter å ha blitt utsatt for incest.

* Fant bestefaren min død med brukket nakke i bunnen av trappa i huset hans.

* Men alt dette bleknet egentlig ganske dramatisk da jeg ble voldtatt 9 år gammel av en nabo. Husker at mamma oppdaget at jeg stod og fortvilet prøvde å vaske blodet av trusa, og hun konkluderte med at jeg bare hadde fått mensen. Det at jeg så ikke fikk "mensen" igjen på tre år reagerte hun derimot aldri på...

* Jeg har to selvmordsforsøk bak meg, og har så skadet lever at jeg ikke kan drikke alkohol som et resultat.

Så hva tror dere? Er det for mye til at noen kommer til å tro på meg i det hele tatt? Jeg føler jeg må fortelle ham i det minste om voldtekten siden jeg ikke klarer å ha sex på sikkert veldig lang tid enda, men bør jeg holde tett om resten selv om det også har formet meg ganske mye? Jeg er 21 år gammel om det har noen betydning. ..Setter stor pris på svar og tilbakemelding fra de kloke hodene her inne :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først må jeg si at det er veldig trist å lese alt du har vært gjennom.

Angående hva man bør fortelle eller ikke, vet jeg ikke helt hvordan det er for deg og hva slags kontakt dere har / hva dere snakker om ellers, men jeg tenker at alle formes av det livet vi har bak oss også og at han sikkert liker deg fordi du er akkurat sånn du er. Det vil helt sikkert være vondt for han å høre om. Kanskje du evt kunne fokusere på at alle har "sine ting", og at for noen er det kanskje mer enn for andre. Det syns i alle fall jeg mer og mer, at jo mer jeg tør å fortelle om vanskelige ting selv, jo mer ser jeg at alle rundt meg har opplevd vanskelige ting. Jeg tenkte på det senest i dag, fordi jeg snakka med en fyr som det alltid bare lyser av, og som virker så god mot andre mennesker. Så tenkte jeg at han sikkert er en som har møtt mye motgang også, og da jeg snakka med han i dag fortalte han om en veldig dramatisk oppvekst. Det trenger vel ikke være sånn at jo mer vondt man har hatt det, desto bedre medmenneske kan man være. Jeg mener ikke å være så kategorisk. Og det er jo forskjell på typer motgang også. Noe motgang kan man jo leve greit med, mens andre ting, som alt det du har opplevd, er vel ting vi uansett skulle ønske aldri skjedde. Hm dette er kanskje et forvirrende svar.

Skrevet

Jeg tror nok ikke det vil være klokt å komme med alt på en gang, for det du har opplevd er nok til å gjøre en hver mann usikker og skremt. Men jeg synes du skal fortelle ham om voldtekten, så han er forsiktig. Også kan du fortelle resten senere når dere har blitt tryggere på hverandre. Sannsynligvis vil han bli sjokkert, men hvis du gir han tid til å bli skikkelig kjent med deg først er det større sannsynlighet for at han tror på deg og ikke stikker av pga sjokket. :kose:

Skrevet

kan nok vært lurt å fortelle ham om voldtekten og evt selvmordsforsøkene først.. det har jo en del ting å si i forhold til hvordan dere to skal leve sammen..

også kan du heller nevne ting litt mer etterhvert..? kommer dere inn på familie kan du fortelle at du ikkehar så godt forhold til foreldrene dine pga dittog datt, osv..

Skrevet

Jeg tror det kommer mye an på hva han selv har opplevd, og hvem han har hatt kontakt med før.

For min egen del kan jeg si at jeg har vært borti alt du ramser opp, men ikke samlet i en persons liv. Alikevel, jeg tror jeg kan ha brukbare forutsetninger til å godta at noe slikt har skjedd et menneske pga min tanke om at før eller senere dukker det opp noen som har opplevd "alt". Hadde jeg levd veldig beskyttet, og aldri hadde kjent noen som har opplevd jævlige ting tror jeg at jeg lettere hadde kunnet fortrenge at noe slikt kan skje.

Skrevet

En ting til: Du kan jo fortelle ham at du har hatt en vanskelig fortid og opplevd en del, så han ikke er helt uforberedt. Men hvis du ramser opp alt på en gang, før dere har blitt skikkelig kjent, er det nok en sjans for at han ikke tror deg eller at han ikke vet hvordan han skal takle det og backer ut..

Skrevet

Aller først så vil jeg gi deg en god :klem:

Enkelte opplever mer vondt enn andre. Vet ikke hva grunnen til det kan være, men mye er nok miljøet.

Er enig i det flere her sier, at det kan lønne seg å porsjonere litt. Men hvis du klarer er det lurt å begynne med voldtekten. Det vil gi din ev nye kjæreste muligheten til å forstå mye av dine reaksjoner, samtidig som at det til tider kan dukke opp problemer for deg seksuellt.

Jeg kan jo fortelle at jeg selv som ung var gift med en alkoholiker som også var/ er psykopat. I det forholdet ble jeg mishandlet både psykisk og seksuellt, og ruinerte meg økonomisk.

Etter at jeg klarte å komme meg ut av ekteskapet så fikk jeg veldig god kontakt med hans X. Vi hadde begge opplevd mye vondt i våre forhold til denne mannen. Mye var ganske så ekstremt, så vi skjønte at det ville være vanskelig for andre å kunne sette seg inn i. Men vi var heldig som hadde hverandre, å vi brukte hverandre. Vi var ikke redd for å fortelle hverandre om våre opplevelser siden den andre hadde opplevd noe av det samme. Den dag i dag så vet hverken familie eller venner på langt nær hva jeg opplevde i det ekteskapet, det er det bare min x manns x som gjør.

Vi brukte mange år på å snakke om våre opplevelser med hverandre, å idag nesten 20 år etter holder vi fortsatt kontakt, og hun er en av mine aller beste venner.

Men det er nok også viktig for deg å få snakket om alle de andre vonde opplevelsene dine. Om det blir med din nye kjæreste eller noen andre som du stoler på er av mindre betydning så lenge det ikke er noe som kan ha betydning for ditt forhold til en ev kjæreste. Det viktige er at du får snakket om opplevelsene dine, å at du blir trodd. Dine opplevelser er noe som kan ta lang tid å bearbeide, og lære seg å leve med.

Det har jo også litt å si om hvor mye og hva du selv orker å fortelle, for når man begynner å rote litt i de vonde opplevelsene, så merker mange at det fortsatt gjør vondt å snakke om.

Ønsker deg ihvertfall lykke til.

Skrevet
Hvor mange traumatiske ting kan en enkelt person ha opplevd før du blir skeptisk til om vedkommende forteller sannheten?

Det er vel mere måten det fortelles på, enn hva man har opplevd. At noen mennesker får mer enn sin del av vonde oplevelser er jeg klar over, så der skal det mye til før jeg begynner å tvile. Det viktigste er at du er åpen om det, så han ikkefår følelsen av at du skjuler noe, men at du samtidig tar det litt gradvis etterhvert som dere blir bedre kjent.

Skrevet

som de andre sier, jeg ville nok ikke kastet alt på ham på en gang.

ikke fordi jeg ikke tror han villle trodd deg, men om han tror deg så vil det kanskje skremme mange. Det kommer helt an på hva han har opplevd i livet selv, hva folk han har kjær fra før har opplevd og hvor mye han tidligere har vært borti folk som har hatt det tøft.

fortell om voldtekten, slik at han forstår alvoret i forhold til at ikke sex er noe som kommer før du er klar.

og kan jo fortelle litt lett om at det har vært problemer med familie og mobbing, noe som har preget livet ditt og gjort deg til den du er, legg også vekt på evt sterke og positive sider du kan ha fått pga erfaringene, for ikke å svartmale alt helt. ;)

Lykke til med livet videre og kjærligheten. :klem:

Skrevet

Det er mange greie svar her. Begynn med voldtekten.

Han kan bli skremt, hvis alt kommer opp i dage på en gang uten at det har noe med deg å gjøre, men hans modenhet kanskje... (selv ville jeg ikke likt å få hørt alt fra en evt. ny mann med det samme, men litt etter litt, så var det ok, og jeg ville ikke trodd at det var løgn)

Vil bare si at når/hvis du forteller om familieforholdene, så kan han bruke det mot deg under evt. krangler. Men gjør han det, så kom deg unna, for da bruker han dine problemer mot deg for å kue deg/forsvare seg selv, samme hva, men da er det håpløst og da får du virkelig et problem hvis du blir i forholdet.

Jeg mener ikke at han vil gjøre det, men gjør han det, så kom deg ut av forholdet for din egen del.

Jeg har opplevd det samme, betrodd meg til mannen om familieproblemer. Det ble brukt mot meg etterpå. Da var alt galt med meg, mens han selv var feilfri. Jada, så feilfri at jeg ble økonomisk ruinert, mishandlet fysisk osv.

Men jeg håper ikke du har møtt den type mann. De fleste menn er ikke sånn, og man må gi folk en sjanse og stole på dem, selv om man er blitt sviktet før.

Skrevet

Det ser ikke ut til å finnes andre grenser enn de fantastien setter stopper for hva angår ondhet og vonde ting. Det eksisterer for svært mange mennesker, svært mange steder her i verden, langt mer vondhet enn det gjør godhet. Hva som er viktig, tror jeg, er å forstå at uansett hva man har opplevd av vondhet, så var det aldri ens egen feil, det var aldri selvfoskyldt og hva andre måtte gjøre, har man ingen kontroll over.

Skrevet

Kjære lille du, har bare lyst til å gi deg en god klem. :klem:

Du skylder deg selv å åpne deg til kjæresten din med tida, det trenger du. Bare se an hvordan ting utvikler seg i forholdet deres, og fortell ham det du føler er riktig i øyeblikket. Du trenger jo ikke bestemme deg for noe konkret her og nå, bare ta det som det kommer. Og ta tida til hjelp. Han trenger ikke vite alt om deg med det samme.

Og ikke vær redd for at han ikke skal tro deg, selvfølgelig gjør han det! :hjerte:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...