Tule Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 hei det er fem års reklamasjon på kjøleskap er det ikke? jeg spor for å vere sikker, og jeg lurer pa va som går inn under reklamasjon. Saken er at mit kjøleskap er 3 år gammelt og da jeg vasket det i stad sa så jeg at det var noen små sprekker i bunnen på kjøledelen ytterst mot døråpningen, det er et kjøl frys skap derfor er det to deler Det jeg lurer på er, kan jeg reklamere på det og bør jeg gjore det? Og vordan gjør jeg det? skal det gjennom forhandler og kommer di og ser på det, di kan vel ikke forlange at jeg skal ta det med meg jeg har jo mat i det og jeg har ikke tilhenger, jeg har tilhengerfeste men ikke tilhenger og jeg har ikke plass i bilen, det ble levert av dem er det noen som kan gi et svar her eller si vor jeg kan sporre hilsen
Dagoberta Skrevet 25. januar 2007 #2 Skrevet 25. januar 2007 Jo, det er 5 års reklamasjonstid på kjøleskap. Har du behandlet det normalt, høres det absolutt ut som en reklamasjonssak. Og jeg tror nok forhandler vil være pliktig til å komme og se på det eller hente det til reparasjon (mulig du må betale for hentingen, her i området bruker det å koste en hundrings å få kjørt varer hjem, da koster det kanskje like mye å få det hentet). Godt mulig du har krav på å få lånt et kjøleskap fra dem hvis de skal reparere kjøleskapet, det er i hvert fall regler om at man skal ha lånetelefon når man sender inn mobil til reparasjon, skulle tro det samme gjelder for noe så nødvendig som kjøleskap.
Tulipanpiken Skrevet 25. januar 2007 #3 Skrevet 25. januar 2007 Jeg vet ikke hva disse sprekkene er og om de er alvorlige, men det må du nesten snakke med selger om. Det kan muligens tenkes at det bare er normal slitasje eller noe sånt? Så lenge det ikke går utover kjøleskapets egenskaper. Kjøleskap har jeg ikke peiling på da Hvis det er slik at disse sprekkene utgjør en mangel, kan selger enten rette feilen eller gi deg et nytt. Han vil nok prøve å rette det opp først. I forbrukerkjøpsloven §30 står det at avhjelp (retting eller omlevering) skal skje "uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren". Du skal derfor slippe å betale for å frakte det tilbake til butikken og sannsynligvis er de vel forpliktet til å hente hjemme hos deg. I samme paragraf er det slått fast at du kan kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgers regning hvis kjøleskapet blir hos selger mer enn en uke. Så da skal du iallfall slippe å stå uten kjøleskap hvis det tar såpass lang tid. Kan godt tenkes de lar deg låne et annet selv om det tar kortere tid. Men først og fremst, snakk med selger og hør hva dette er! Kan tenkes at det ikke kvalifiserer til mangel, men bare normal slitasje... Det er jo tre år gammelt.
Hobgoblin Skrevet 25. januar 2007 #4 Skrevet 25. januar 2007 Du kan jo ta et bilde av sprekkene og ta med til butikken, hvis du har lyst til å vise frem skadene. Sikkert også lurt å høre med en uavhengig montør/ elektriker (hva slags håndverker kan kjøleskap...?) Butikken vil sannsynligvis ikke gi noe på garantien hvis ikke du er helt sikker!
Gjest Talula Skrevet 25. januar 2007 #5 Skrevet 25. januar 2007 Du kan jo ta et bilde av sprekkene og ta med til butikken, hvis du har lyst til å vise frem skadene. Sikkert også lurt å høre med en uavhengig montør/ elektriker (hva slags håndverker kan kjøleskap...?) Butikken vil sannsynligvis ikke gi noe på garantien hvis ikke du er helt sikker! ← Det er ikke så farlig om garantien er gått ut. Den kommer i tillegg til rettigheter etter forbrukerkjøpsloven. Jeg ville kontaktet selger og fått vist frem skadene på en eller annen måte. Det er ihvertfall ikke for sent å reklamere, da jeg tror det skal være 5 år på hvitevarer som kjøleskap. Spørsmålet blir likevel om dette er vanlig slitasje som man må regne med, eller om det er en mangel.
Hobgoblin Skrevet 25. januar 2007 #6 Skrevet 25. januar 2007 Det er ikke så farlig om garantien er gått ut. ← Jeg mente at om man er usikker på OM det er en mangel, så vil sannsynligvis butikken ikke ta saken like alvorlig som når man kommer med en klage og er overbevist om at det er en mangel.
Gjest -eline- Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Det er helt vanlig at man ikke har med seg slike store produkter når man reklamerer, det butikken mest sannsynlig vil be deg om er å kontakte en servicebedrift for det merke du har og avtale at de kommer hjem til deg for å se på det.
Gjest Talula Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 (endret) Jeg mente at om man er usikker på OM det er en mangel, så vil sannsynligvis butikken ikke ta saken like alvorlig som når man kommer med en klage og er overbevist om at det er en mangel. ← Jeg forstår ikke helt hva du mener. At butikken tar deg mer alvorlig hvis du insisterer på at det er en mangel? Det kan jo godt hende. Man bør ihvertfall ikke åpne med å si at man tror det kan være slitasjeskader Det jeg mente var at er det skader som følge av vanlig bruk, så er det normalt ikke en mangel, og butikken har ikke plikt til å gjøre noe. Endret 25. januar 2007 av Talula
Hobgoblin Skrevet 25. januar 2007 #9 Skrevet 25. januar 2007 Jeg forstår ikke helt hva du mener. At butikken tar deg mer alvorlig hvis du insisterer på at det er en mangel? Det kan jo godt hende. Man bør ihvertfall ikke åpne med å si at man tror det kan være slitasjeskader Det jeg mente var at er det skader som følge an vanlig bruk, så er det normalt ikke en mangel, og butikken har ikke plikt til å gjøre noe. ← Nemlig - da er vi enige, da.
Tule Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #10 Skrevet 25. januar 2007 hei takk for svar, men er det vanlig at det går sprekker i plasten inni et kjøleskap etter tre år? uanset tak for gode svar hilsen
Gjest Talula Skrevet 25. januar 2007 #11 Skrevet 25. januar 2007 hei takk for svar, men er det vanlig at det går sprekker i plasten inni et kjøleskap etter tre år? uanset tak for gode svar hilsen ← Det vet jeg ikke, men jeg har ikke hørt at det er spesielt vanlig. Mitt er over 3 år gammel og har ingen sprekker.
Tule Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #12 Skrevet 25. januar 2007 Det vet jeg ikke, men jeg har ikke hørt at det er spesielt vanlig. Mitt er over 3 år gammel og har ingen sprekker. ← hei javel, mit er forovrig av merket Zanussi hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå