Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet noe om dette? Hvis jeg bor i utlandet, men gjør oppdrag (som enkeltpersonforetak) for firmaer i Norge, hvor skatter jeg da? Til landet jeg bor i, eller til Norge?

Leker litt med tanken på å flytte etter hvert, trolig til et land utenfor EU... jeg vet jo også at det er diverse offentlige sider jeg kan lete på for info - og det skal jeg også gjøre, men jeg synes de er litt tungvinte og vanskelige å tolke ordentlig. Så derfor håper jeg noen her inne har erfaringer de kan dele med meg :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt umulig å svare på for andre enn NAV og ligningskontoret og det er helt avhengig av hvor du flytter. Skatting er avhengig av oppholdstillatelse og om du faktisk får skatte til landet du flytter til. Fortsatt medlemskap i folketrygden etc er noe du må søke om i Norge. Passer du ikke på risikerer du dobbeltbeskatning.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jeg mener du skatter til det landet du bor i. Kjenner flere som jobber i Norge, bor i Sverige, og skatter til Sverige siden det er der de bor.

Men skattemyndighetene kan sikkert svare deg bedre

Skrevet
Jeg mener du skatter til det landet du bor i. Kjenner flere som jobber i Norge, bor i Sverige, og skatter til Sverige siden det er der de bor.

Men skattemyndighetene kan sikkert svare deg bedre

Nei, så enkelt er det nok ikke. Norge og nabolandene har egene skatteavtaler, så det er greit. Men flytter man lengre unna, og ikke til et Eu land er reglene veldig kompliserte. Her kan bare NAV og skattemyndighetene hjelpe, og man bør snakke med en spesialist (altså ikke hvilken som helst medarbeider).

Skrevet

Takk for svar! Det vil vel kanskje også avhenge av om jeg flytter permanent eller for kortere perioder av gangen, og beholder folkeregisteradresse i Norge... Hm. Jeg får undersøke det.

Skrevet
Takk for svar! Det vil vel kanskje også avhenge av om jeg flytter permanent eller for kortere perioder av gangen, og beholder folkeregisteradresse i Norge... Hm. Jeg får undersøke det.

Helt klart. Men først må du vite hvor du skal, for reglene er nødvendigvis ikke de samme for ulike land. Og så må du vite for hvor lenge, og om hvilken type arbeids og oppholdstillatelse du får for landet du flytter til. Det er kompliserte regler, så regn med at du må bruke endel tid på å finne ut av det.

Skrevet

Ja - jeg vet hvor jeg har lyst til å flytte, i hvert fall, det er Canada og Montreal. Men det blir uansett ikke før om en god stund, så jeg har tid til å sjekke litt rundt. Bare greit å prøve å finne ut litt for i det hele tatt å finne ut om det er praktisk mulig. Hadde vært fint å jobbe med norsk lønn i et land med lavere boutgifter og i en by med mer å by på enn her jeg bor nå...

Skrevet (endret)

Og da lurer jeg jo på en ting til...

Hvis man studerer i utlandet, er man forpliktet da til å melde fra til folkeregister/ligningskontor før man reiser? Og hvis man som student i dette landet har en liten bijobb (har ordnet mulighet for det gjennom visumsøknaden), skal det da skattes til Norge?

Endret av gjest1
Skrevet

Når man er student trenger man ikke melde fra til folkeregisteret uansett om man flytter innenlands eller utenlands. Da jeg var utenlands tror jeg ikke andre enn skolen min var involvert, faktisk, og jeg tror ikke de hadde adressen min der borte engang...Men man bør sørge for å sjekke hva reiseforsikringen dekker, og eventuelt utvide denne.

Angående skatt vet ikke jeg, dessverre :) Tror jeg vet om folk som gjør begge deler, altså noen som skatter til Norge og noen som skatter til landet de bor i :forvirret:

Skrevet

Angående studenter og folkeregister, så er jeg ikke sikker. Men såvidt meg bekjent så skal studenter i utlandet faktisk skatte til Norge. Som student i utlandet bør man faktisk også sjekke om man har lov til å jobbe i det landet man studerer i siden det ikke alltid er slik at studentopphold gir tillatelse til å jobbe.

Skrevet

Hovedregel er så lenge du ikke har emigrert så skatter du til Norge for all inntekt og formue. Og med emigrering menes at du flytter helt ut av landet og du kan ikke eie noe i landet (ikke hytter, eller hus og heller ikke bankkontoer). Samt at det er begrenset hvor lenge du kan da oppholde deg i Norge før det blir regnet at du bor her (kan komme kun på ferier)

Det tar 4 år fra du flytter til en annen land til du er ute av norsk skattesystem. Du skatter både til det landet du er i og Norge. I Norge for du fradrag for den skatten du har betalt i utlandet. Og det er begrenset opp til den skatten du ville betalt i Norge.

Henviser til Skatteloven:

§ 2-1 (10)

a) En person som nevnt i første ledd som har et arbeidsopphold utenfor riket av minst tolv måneders sammenhengende varighet, kan kreve den samlede skatt nedsatt med et beløp som tilsvarer den delen av skatten som faller på lønnsinntekt ved arbeid utført utenfor riket under arbeidsoppholdet der.

Men selv om du ikke var norsk statsborger og du bor i utlandet, så plikter du å svare for inntekt og formue du har i Norge til norske myndigheter.

Skrevet (endret)
Og hvis man som student i dette landet har en liten bijobb (har ordnet mulighet for det gjennom visumsøknaden), skal det da skattes til Norge?

Kanskje dette varierer frå land til land? Eg jobba i Nederland ved sida av studia, og då var det i allefall ingen tvil om at eg også skulle skatte til Nederland. Du får ikkje ein jobb der på vanleg måte utan at du oppgir det nederlandske likningsnummeret ditt (som det var litt av eit styr å få tak i).

Men dette var nokre år sidan no, eg følgjer ikkje med på evt endringar på dette området.

EDIT: det må seiest at eg ikkje jobba for norske bedriftar, eller i Norge (frå Nederland), kanskje det er annleis då.

Endret av Badlands

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...