Gå til innhold

Canon EOS 350D - digital speilrefleks.

monja

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Dette har vært ønskekameraet mitt siden det kom. Men nå får man ikke kjøpt det i butikk lenger vel? Det er jo kommet ny modell.

De 3 jeg vet om som har det kameraet er veldig veldig fornøyde.

Det anbefales alltid å kjøpe et annet objektiv enn standardobjektivet. Siden jeg ikke har råd til kamera nå har jeg ikke begynt på det prosjektet (finne pris/ytelse formelen). Generelt vil jeg si at en 28 til 80 mm linse er en veldig god alround linse (28 mm er vidvinkel til landskap etc, 50 mm normal og 80 mm gjør at ting langt unna kommer litt nærmere).

Det er uansett et kamera som har oppnådd gode testresultater i sammenligning med konkurrerende produkter.

Etterfølgeren heter Canon 400D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monja! Lenge siden sist :) :)

Jeg har ikke 350d, men 400d. Det er ikke så store foskjeller har jeg hørt.

Jeg har kit-linsa og har nettopp kjøpt en ny linse, Tamron SP AF mm F/2.8 Di :sjarmor: Det er en makrolinse til å ta nærbilder med, f.eks blomster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den bittelitt nyere modellen, Canon EOS 400D, og er veldig fornøyd med den i alle fall! Regner med 350 også er et godt kjøp. Men kjøp da helst kun kamerahuset og så et annet objektiv enn det plastikk-tullet som vanligvis følger med. En vanlig 18-200 mm, fra Sigma f.eks. Billigere enn canons bra objektiver, men allikevel myye bedre enn det dårlige som følger med speilrefleksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt kamera :) Det er et godt kamera og hvordan objektiv du skal ha avhenger av om du skal ta f.eks landskapsbilder eller portrettbilder.

Skal du ha et godt objektiver må du regne med å betale noen tusenlapper, dessverre, men sånn er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha holdt meg til canon linser, og ikke kjøpt stigma.

Det samme gjelder på eksterne blitser o.l

Ellers er vi også storfornøyd med det kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært ønskekameraet mitt siden det kom. Men nå får man ikke kjøpt det i butikk lenger vel? Det er jo kommet ny modell.

350D er å få kjøpt fortsatt. Feks hos Elkjp ca kr 5500,- m/kit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales alltid å kjøpe et annet objektiv enn standardobjektivet. Siden jeg ikke har råd til kamera nå har jeg ikke begynt på det prosjektet (finne pris/ytelse formelen). Generelt vil jeg si at en 28 til 80 mm linse er en veldig god alround linse (28 mm er vidvinkel til landskap etc, 50 mm normal og 80 mm gjør at ting langt unna kommer litt nærmere).

Husk at disse forholdene blir litt anderledes på digital speilrefleks i forhold til film- speilreflekser. Ganger vel gammel med 1.6, så vidt jeg husker. En 50mm er således ikke "normal" lenger, og en 28 ikke så veldig vid. Jeg synes det virker som om Canons 18-75 kan brukes til mye. Selv har jeg valgt et lyssterkt Tamron 17-50 objektiv (til min Nikon), men det kommer bokstavelig talt litt til kort noen ganger. Flott til landskap og arktektur dog. En fast 50mm er et flott portrettobjektiv, og koster ikke rare greiene. Alle bør ha en fast 50mm f/1.8!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har hatt det snart to år og er veldig godt fornøyd. Har bare standard objektivet, synes det holder jeg.... og jeg fotograferer mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maxagaze
Jeg ville ha holdt meg til canon linser, og ikke kjøpt stigma.

Det samme gjelder på eksterne blitser o.l

[...]

Begrunn.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En canon 50mm f/1.8 er et kupp og noe alle bør ha. Den er svært lyssterk og egner seg derfor godt til innefotografering uten blits. Den er også et ypperlig portrettobjektiv og passer godt til å fotografere barn med innendørs. Bildene blir også sylskarpe med denne linsen i forhold til andre liser i denne prisklassen. Koster ca 900 kr. http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=12851

Når det gjelder linser så får du det du betaler for. Linser under 3000 - 4000 kr er sjeldent spesielt gode (med untak den ovenfor).

Jeg har også en canon 28 mm f/2.8 og den er helt grei, men jeg foretrekker å bruke 50mm f/1.8 i stedet pga lysstyrken. Bruker den bare når 50mm blir for mye zoom. Likevel blir bildene skarpe og gode, men som sagt så trenger jeg mye mer lys. Koster rundt 1800 kr.

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=13277

Endret av Timia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begrunn.. ?

Jeg velger å stole på fotografen jeg pratet med om dette.

Stigma var greit nok, men hun anbefalte oss og heller legge litt penger i det og gå for canon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Maxagaze
Jeg velger å stole på fotografen jeg pratet med om dette.

Stigma var greit nok, men hun anbefalte oss og heller legge litt penger i det og gå for canon

Det er Sigma du mener.. ? ;)

Canon sine gode er bedre enn Sigma sine gode.. ? Ok.

Forsto det sånn at kit objektivet var bedre enn sigma sine..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sigma heter det kanskje ja..

mener at canon sine gode er bedre enn sigma sine gode ja.

En god sigma linse er nok bedre enn kit objektivet som følger med ja :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en bruker som ikke er profesjonell er det ikke noe problem å kjøpe Sigma, og profesjonelle har generelt sett heller ikke noe mot å bruke Sigma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...