Gå til innhold

Middag som singel?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er blitt sløv i matveien, kaster inn noen vitamintabletter, og det blir gjerne stekte greier. Pluss litt juice.

Lite grønnsaker osv. Jeg er i grunnen flink til å lage mat, men å herje alene på kjøkkenet, bare for meg selv, er kjedelig.

Noen tips? Dvs. ikke mer tips om stekte egg, karbonader, entrecote.

Det finnes jo mange single, og alle kan ikke være like håpløse som meg.

Som samboer, lager jeg de beste rettene med råvarer og grønnsaker. Men alene. Nei...

Har et dårlig kjøkken (lite) men det er kun en bortforklaring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wok er da veldig greit å lage til en singel.

Blir det noe til overs så er det ypperlig å varme i microen.

Jeg lager pytt i panne, løvbiff med bernaise og ris, fisk i ulike varianter.

Skrevet

Fjordland...?

(Det var en slager for meg, når jeg var singel :sjenert: )

Gjest Deception
Skrevet

Jeg er ikke singelsingel, men bor alene en stor del av tiden. Jeg pleier ofte å koke linser eller bønner, og så steker jeg grønnsaker (brokkoli, squash, tomater, paprika osv), og har enten kyllingfilet, laks eller tunfisk til. Krydrer gjerne med salt, pepper og oregano, samt hvitløk, olivenolje og balsamico. Restene tar jeg med i en boks til lunsj dagen etter.

Men i det siste har det blitt mye brødmat pga. latskap. :sjenert:

Gjest Blondie65
Skrevet

Hvorfor skal du ikke lage like god mat til deg selv som du ville laget til to? Greit nok, jeg gidder heller ikke stå på kjøkkenet i 3 timer for å lage 5 retters middag til meg selv.

Men det finnes da mangt annet enn karbonader og egg?

Jeg lager kyllingfileer (kjøper alltid sånn stor pakke med mange i - blir billigst pr filet), koteletter (samme som med kylling - frys de 3 andre), spaghetti og kjøttsaus, diverse wokretter med kjøtt eller fisk (dagens var reker i karrysaus med grønnsaker og ris), biff, kjøttboller og potetmos, av og til en fjordland. Jeg prøver også å være flinkere med grønnsakene - har funnet at det å ha amerikansk blanding med frosne grønnsaker i risen gjør susen. I tillegg har jeg gjerne litt tomat, løk, salatblad.

Lasagne? Frys resten, og dermed har du løst middagsproblemet for minst en dag til.

Kjøp deg en Thai kokebok. Masse greie retter som er svært smakfulle. Snart vil du ha en fryser full av mat for de dagene du bare må ha ting klart i full fart (minst et par ganger i uken for mitt eget vedkommende)

Skrevet

Da jeg bodde alene lagde jeg mye pastasalater med tunfisk eller kylling og egg - selve salaten kan varieres etter hvilke ingredienser du har, og man kan lage enkel dressing av balsamicoeddik og olivenolje, eller være mer avansert.

Ellers spiste jeg endel wok (av pose, ble gjerne litt uøkonomisk å kjøpe ferske grønnsaker hvorav halvparten ble liggende og mugne), fiskekaker og pasta eller ris (spiste faktisk nesten aldri poteter som singel/aleneboende). Lite rødt kjøtt - det ble liksom for dyrt, unntatt kjøttdeig, og jeg hadde sjelden lyst på sånne tunge matretter da jeg stort sett ønsket å spise fortest mulig..

Du kan jo også være bevisst på at de fleste rettene kan gjøres litt sunnere ved å bruke fullkornpasta i stedet for vanlig, villris og hmmm, hva heter sunn ris? i stedet for fem-minutters ris, mer grønnsaker og mindre kjøtt.

Det går an å lage porsjonspizzaer også, bland inn grovt/sammalt mel i deigen og lag en haug av gangen som du kan fryse.

En annen ting som er godt og ganske billig er laksefiléter - marinert, ovnsbakt i folie med bakte poteter og grønnsaker.

Gjest Gjest 1
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk skal bruke mindre tid på seg selv enn de gjør på andre. Hvorfor skal en være villig til å anstrenge seg for grupper så snart en er flere enn 1 - men ikke for bare 1?

Hva med å handle inn og være like bevisst når en er 1 som når en er 2 eller flere?

En kan tross alt fryse ned sunne, hjemmelagede retter i bokser og varme opp til senere bruk.

Skrevet

Da jeg bodde alene som student laget jeg ofte gryteretter og fryste det ned i porsjoner. Det tok litt tid der og da, men en stor gryte ble fort middag til flere dager. Det var veldig greit de dagene jeg hadde det ekstra travelt og ikke orket å lage noe spesielt.

Skrevet

Takk for svar. Fjordland blir litt dyrt i lengda og kjedelig? Pizza har jeg fått nok av for en god stund. Jeg må innrømme at det ikke har vært en eneste potet her i huset siden jeg flyttet hit, men...

Jeg prøver å spise sunt, dvs. mye fisk. Men nå har jeg fått høre at "alarmen har gått" ang tunfisk. Den røde tunfisken er visst tilsatt noe som ikke er sunt, dvs. direkte skadelig.

Jeg røyker, så frukt smaker ikke (derfor juice). Har vært ikke røyker, og da smakte frukten kjempebra.

Jeg vet at jeg kan fryse ned og lage gryteretter/lapskaus osv. og tine opp, men jeg er for lat p.t.

Hvorfor jeg lager sunne middager når jeg ikke er singel? Det er dette med å dele et måltid, og å bry seg om andres velvære. Vet at jeg må bry meg om meg selv, men jeg er som sagt litt for sløv. Og vitaminer kan ikke erstatte sunn mat.

Det eneste jeg gjør som er "sunt" er å drikke kaffe om morgenen, og kose meg med en røyk og sitte i stillhet.

Jeg kan alliere meg med noen venner, slik at vi lager middag til hverandre, og bytter på det, men ingen jeg kjenner bor rett borte i gata liksom. Jeg trenger jo ikke middag hver dag, men jeg er matlei, likevel må jo også jeg ha mat...

Skrevet

Skjønner godt at du synes det er kjedelig å lage middag til deg selv, jeg. Mine middagsforslag:

1 - Wokgrønnsaker (i pose) + ris/nudler + soya/søt chilisaus + det du måtte ha av kjøtt.

2 - Fullkornspasta med tomatsaus (tomater på boks med basilikum)/pesto/tunfiskmayo + parmesan.

3 - Stir fried rice. Kokt ris stekt i stekepanne med det du har av grønt (erter, mais, soltørkede tomater, etc) + et egg som slås over og røres i. Topp med søt chilisaus og litt ost.

4- Pannekaker!

5 - Suppe! Gjerne rett-i-koppen-varianten. To stk + brød = middag

:)

Gjest Blondie65
Skrevet

Det med å lage opp mat: Hvis du først går til det skritt å lage mat - lag nok till at du har middag en dag eller to til (slik at du kan fryse det).

Middag hver dag er en beslutning man må ta om at det skal være slik. Pizza er usunt i lengden og uten den næringen du trenger. Da jeg ble singel bestemte jeg meg for at middag hver dag var et must - til å begynne med var det et ork, nå er det ikke det. Jeg lager til og med ekstra god mat lørdag/søndag og koser meg med et glass vin.

Avtale med venninner har jeg alltid ønsket meg og nå har jeg fått det. Det er en halvtime unna i gåavstand men så får jeg jo mosjonert også!

Skrevet (endret)

Jeg skrev for en stund siden et langt svar i en liknende tråd:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=246305

Ellers er jeg enig med Blondie65 - hvis du virkelig vil begynne å spise mer fullverdige middager, må du rett og slett ta et bevisst valg om å gjøre det, og så følge det opp.

Endret av piaf
Skrevet

Tortellini er godt og en sånn pakke holder ihvertfall til to måltider, om ikke tre.

Bruker tortellini med kjøttfyll eller skinkefyll. Koker som sagt pastaen slik det står på pakken.

Når jeg skal lage sausen til tortellinien så tar jeg først ca en teskje med smør og smelter dette og har litt mel oppi, bare for å få sausen en smule tykkere enn tyntflytende. Så sper jeg på med fløte og har en halv kavli baconost oppi. Deretter tar jeg litt salt og pepper på sausen.

På forhånd har jeg stekt champingion i biter som jeg tar oppi rett før jeg skal servere meg selv retten, sammen med løk i strimler.

Har til en god salat og vips så er jeg utrolig mett!

Skrevet

Jeg har samme problemet som deg, var så matlei en stund at jeg levde på havregrøt til frokost, middag og lunsj lenge bare for å unngå å dø. Hadde ikke lyst på noe liksom, så det var irrelevant hva jeg fylte magen med.

Har spist en del wok i det siste, med frosne grønnsaker, kylling eller svin og sweet chili sauce. Mest fordi det er kjapt og økonomisk, men det er jo faktisk også ganske godt før man har spist det 5 dager på rad og er drittlei.

Skrevet

Er enig med dem som sier at det ikke er annet å gjøre enn gjøre et bevisst valg om å spise skikkelig middag. Jeg har ikke store middagsprosjekter hver dag, jeg heller, men prøver hvertfall å ha noe skikkelig i helga. I dag ble de foljebakt laks med paprika, vårløk, fersk sopp og hvitløk, med ris og tzatziki vedsiden av. Veldig godt!

Ble litt ris og tzatziki igjen, så da blir det salat til lunsj i morgen.

Ellers har jeg følgende som standard snabbmiddag for tiden: Kalkunpanett i pitabrød med tomatskiver, salat og hamburgerdressing. Det tar meg max 10 minutter og lage, og er sannsynligvis ikke den verste fastfooden jeg kunne finne på å spise.

Gjest glamourgirl
Skrevet

For ett år sida kom jeg på sjukehus pga mageproblemer. Måtte ta gastroskopi og hadde det ikke stas. Det var ikke noe alvorlig, men et av spørsmålene legen spurte meg om var om jeg spiste ofte nok og om jeg fikk i meg middag... Det gjorde jeg igrunnen ikke. For meg ble dette en skikkelig oppvekker. Jeg måtte ta et valg, og ta meg sammen. Jeg ville jo være sunn.

Jeg var som trådstarter, glad i å lage mat, men syns det var utrolig kjedelig å lage middag til en. For meg var det rett og slett en "singel-påminner" Ikke har jeg frys og ikke har jeg stort kjøkken, unnskyldningene var mange.

Jeg bestemte meg for å ikke stille for høye krav, men for å være stolt av meg selv hver dag jeg spiste middag.

Jeg har blitt glad i fullkornpasta, salater, wokede grønnsaker, omelett med salat, skalldyr, tunfisk, kylling, kalkunskinke. Jeg spiser i tillegg et mellommåltid på jobb før jeg går hjem, så jeg ikke er så sinnsykt sulten når jeg skal lage middag.

Lykke til!

Gjest Gjest 1
Skrevet
Jeg har samme problemet som deg, var så matlei en stund at jeg levde på havregrøt til frokost, middag og lunsj lenge bare for å unngå å dø. Hadde ikke lyst på noe liksom, så det var irrelevant hva jeg fylte magen med.

Havregrøt er da ikke verdens verste ernæring? Hvertfall ikke de nye små pakningene med eplesmak?

Skrevet
Havregrøt er da ikke verdens verste ernæring? Hvertfall ikke de nye små pakningene med eplesmak?

Det er ikke verdens verste ernæring kanskje, men ganske trist i lengden sånn smaksmessig sett. Har vokst opp med matinteresserte foreldre og har alltid vært matglad, så det blir litt kjipt når middag bare blir magefyll i stedet for noe man gleder seg til.

Sånt sett er det kanskje litt kjipt å vokse opp med foreldre som er dyktige kokker (og ikke minst bruker dyre råvarer), for jeg klarer jo ikke å gjenskape det selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...