Gå til innhold

Lage smoothie i stavmikser

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått en Braun stavmikser til jul (modell MR 6550 CA), den er helt genial til de fleste ting, og nå lurer jeg på om det går an å lage smoothies i den :overrasket: Det står inni bruksanvisningen at man ikke skal ha isbiter i den, men jeg vet ikke om frosne bær er like harde som isbiter :forvirret:

Er det noen som har erfaring med dette med akkurat denne modellen? Eller stavmiksere generelt?

Skrevet

Jeg vet ikke hva jeg skal anbefale deg men jeg tror ikkje et frossen bær er like hardt som en isbit. F.eks. frosne jordbær er mye mindre kompakte og selv om de inneholder noe vann har de en helt annen struktur enn isbiter. Jeg er mye mer redd for tennene mine når jeg tygger i isbit enn i frossent bær.

Men jeg vet ikke om teorien min holder vitenskaplig.

Kan du ikke bare la bærene tine litt før du lage smoothie?

Hvis du må ha isbiter oppi kan du knuse de i et kjøkkenhåndkle og ha de små bitene oppi slik at det ikke blir så tungt for stavmikser.

Skrevet

Ikke noe problem, dersom du tilsetter en del av væska til smoothien først (f.eks. juice eller yoghurt), og tilsetter de frosne bærene/frukten litt etter litt. :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

For all del bruk en høy og smal beholder å lage smoothien i, og ha all væsken i og tilsett litt og litt bær. Pass på å ha hullene på stavmikseren under væsken hele tida. Ellers har du smoothie i håret og i taket og overalt ellers...

Skrevet
For all del bruk en høy og smal beholder å lage smoothien i, og ha all væsken i og tilsett litt og litt bær. Pass på å ha hullene på stavmikseren under væsken hele tida. Ellers har du smoothie i håret og i taket og overalt ellers...

Hehehe! :ler: Det skal jeg prøve å huske!

Skal på Mega imorgen å hamstre inn frosne bær, ser at de har 40% avslag på det denne uken :klappe:

Skrevet

Det høres nesten ut som om du har erfaring med dette, Bjørnsdatter :ler:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Det høres nesten ut som om du har erfaring med dette, Bjørnsdatter  :ler:

Tro meg - jeg vet hva jeg snakker om... :sjenert:

• Liker 1
Skrevet

Må innrømme at jeg er en smule skeptisk til prosjektet... Det som skiller en bra blender fra en "dårlig" er at metalldingsene (i mangel av bedre ord) i bunnen ikke er kniver, men tykke ...eh... dingser som står opp. Poenget er: Disse tykke dingsene SLÅR isen i stykker, mens de med kniver KUTTER dem. Det vil si at en blender med kniver har et veldig mye kortere liv enn en med ... dingser.

På en stavmixer er det kniver, og disse er fryktelig tynne (sett i forhold). Jeg tror du kan risikere å ødelegge mixeren din på denne måten. Du bør i såfall la bærene tine, for de blir fryktelig harde de også.

Men med tinte (i allefall halvtinte) bør det jo gå bra! (Men hvis mixeren betyr noe for deg, og det virker det jo som om den gjør, så ville jeg ikke puttet frosne bær i den..)

Lykke til :)

• 13 år senere...
Skrevet
Rainbow Brite skrev (På 25.1.2007 den 8.51):

Men hvis mixeren betyr noe for deg, og det virker det jo som om den gjør

:fnise:

Anonymkode: 36d30...86a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...