Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

1. Skal lasagneplatene kokes på forhånd? Er det virkelig nødvendig?

2. Gjør det noe om jeg lager lasagne i dag, som skal spises på fredag? Hadde vært så deilig å ha den ferdig, det blir stress om jeg lager i morgen eller fredag. Men har det noe å si for smaken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lasagneplatene skal ikke kokes.

Lasagne kan fint lages 1-2 dager i forveien men ikke strø på ost før den skal inn i ovnen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Nei, du skal ikke koke platene på forhånd.

Lasagne er best nylaget, men du kan jo gjøre den nesten ferdig i morgen, og bare strø på ost og putte'n i ovnen på fredag. Ikkeno' problem.

Skrevet

Koke lasagneplater har jeg aldri hørt om. Jeg legger dem bare på....

Ellers synes jeg det er best med fersk lasagne jeg da. Men det går jo an å lage det i forveier også. Hva med å lage alt klart så det bare er å slenge den i ovnen på fredag?

Skrevet

1. Det kommer an på hva slags lasagneplater du har, tror jeg. Jeg pleier å kjøpe vanlige på butikken, og har aldri forkokt. Går helt fint!

2. Det går nok helt fint. Om noe, vil jeg tro at smaken blir bedre av å få 'sette' seg litt.

Lykke til! Lasagne er godt :)

Skrevet
Ellers synes jeg det er best med fersk lasagne jeg da. Men det går jo an å lage det i forveier også. Hva med å lage alt klart så det bare er å slenge den i ovnen på fredag?

Hva mener du da? At jeg lager sausene i dag (som vel er det som tar lengst tid), og danderer og steker på fredag? :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Lag sauser og dander alt ferdig i morgen, legg på plast og putt i kjøleskapet, og så strør du på ost og steker den på fredag.

Skrevet

I morgen har jeg veldig lite tid, så jeg tror det må bli i dag, Bjørnsdatter... :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Går sikkert bra det og.

Skrevet

Hei

Hvis du skal lage den fra scratch kan det lønne seg å lage kjøttsausen dagen i forveien siden denne skal koke en stund. Da blir det relativt lett å sette samme selve retten kvelden i forveien og steke den på fredag.

Her er oppskiften som jeg pleier å bruke:

Ingredients for meat sauce

2 table spoons of oil

30 gram butter

1 big onion, finely chopped

1 carrot, finely chopped

1 celery stick, finely chopped

500 gram of minced meat

150 gram chicken liver, finely chopped

2.5 dl of tomato paste

2.5 dl of red wine

2 table spoons of parsley

375 grams of lasagna plates

Bechamel sauce

60 grams of butter

40 grams plain flour

5.5 dl milk

A bit of nutmeg

100 grams of grated parmesan cheese (Parmigiano Reggiano)

1. Heat oil and butter in a big pot and fry onion, carrot, celery while stirring over medium heat until the onion start to get soft.

2. Turn up the heat and add the minced meat and fry it until it turns brown. Add the chicken liver and fry for another few minutes. Add the tomato paste, red wine and parsley and add salt and pepper. Bring to boil and let it simmer on low heat for 45 minutes

3. The Bechamel sauce is made by melting the butter on low heat in a medium pot. Add the flour and stir it for a minute. Remove the pot from the heat and add a bit of milk at the time and stir it into the mix. Once you have added all the milk bring the pot back on the heat and bring to boil while stirring. Leave to boil for a minute and add nutmeg, salt and pepper.

4. Heat the oven to 180 degrees. Grease a baking tray with oil or melted butter and put a thin layer of the meat sauce at the bottom. Then add a layer of Bechamel sauce and cover it with lasagna plates and press to remove air pockets. Continue with the layers but end it with a layer of Bechamel sauce. Sprinkle the cheese on top.

5. Fry in the oven for about 45 minutes and leave it to rest (out of the oven) for about 15 minutes.

6. Serve with bread or a salad :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...