Tusenfryd Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Vi er av de som har tynnkledde barn. Vår ettåring har mye mindre klær på seg enn alle andre i barnehagen. Vi har faktisk kledd på mye mindre enn alle andre hele tiden. Jeg synes ofte barn er altfor varmt kledd og synes mange er slurvete med å lette på skjerf og luer inne i butikker etc. Har barnet vårt vært sykt? Ja, en hoste ved fire ukers alder. To dager med blankt snørr i fin form ved barnehagestart. Ellers ikke. Så til alle dere som begynner med strømpebukser i september og bruker lue til over 17. mai - det er faktisk ikke nødvendig. Selvsagt skal man se ut av vinduet, sjekke gradestokken og kjenne etter i nakken og generelt bruke huet, men at mange barn er for varmt kledd, tviler jeg ikke et øyeblikk på. Så hvorfor strømpebukse i dag? 16 blå Det var bare det jeg ville si
wok Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Godt å se at det er flere av oss. Jeg har ei jente på 8 måneder, og hun er som regel mye mindre kledd og pakket inn enn de andre ungene på samme alder jeg ser rundt omkring. Det er ull i lag på lag, vindtett dress og pose i vogna som i tillegg har vindtett trekk over som er normen visst.
miss Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 enig med dere..... det har jo nesten ikke vært vinter før i år,enda årstiden er vinter!!!!! men med pluss geader,s¨å trengere man ikke ha stømpe bukse selv om det er vinter!!!! j er ikke hysterisk og barna sier i fra når de fryser og er i full aktivitet,kan ikka sammenlignes med oss voksene som fryser bare å være ute litt!!! jeg har også friske og raske barn som strort sett aldri er syke!!!!! så får andre si hva de mener om min påkledning..... 15 munus og ute lek på ski da kler jeg på ull og hals og godt med klær!!!!
Gjest StoreSky Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Slik er vi og. Min datter på 8 hadde mange lue-fri dager i vinter. Når det er 10 + så er det 10 + uansett årstid! Nå har min datter hatt strømpebukse på seg, men det er fordi hun ofte går med skjørt. Dessuten er det ikke alltid hun tar på seg utedress når de er ute på skolen.
Gjest Miss Guided Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Min yngste sønn og min datter har alltid vært varme av seg og har derfor ikke hatt så mye klær på seg som mange andre i barnehagen og skolen. De blir forkjølet hvis de blir for varme, og det tok litt tid før vi fikk barnehagen til å forstå det. De blir forkjølet, snufser et par dager og så går det over. Nå er de såpass store at de styrer påkledningen selv.
Tusenfryd Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 25. januar 2007 I dag var det 21 blå (18 i garasjen) så det ble strømpebukse i dag også :icon_razz:
T.S Skrevet 25. januar 2007 #7 Skrevet 25. januar 2007 Vi er av de som har tynnkledde barn. Vår ettåring har mye mindre klær på seg enn alle andre i barnehagen. Vi har faktisk kledd på mye mindre enn alle andre hele tiden. Jeg synes ofte barn er altfor varmt kledd og synes mange er slurvete med å lette på skjerf og luer inne i butikker etc. Har barnet vårt vært sykt? Ja, en hoste ved fire ukers alder. To dager med blankt snørr i fin form ved barnehagestart. Ellers ikke. Så til alle dere som begynner med strømpebukser i september og bruker lue til over 17. mai - det er faktisk ikke nødvendig. Selvsagt skal man se ut av vinduet, sjekke gradestokken og kjenne etter i nakken og generelt bruke huet, men at mange barn er for varmt kledd, tviler jeg ikke et øyeblikk på. Så hvorfor strømpebukse i dag? 16 blå Det var bare det jeg ville si ← Hva er for varmt? Hva er konsekvensen av for varmt? Men bestemmer eller føler temperatur, barn eller voksne?
Tusenfryd Skrevet 25. januar 2007 Forfatter #8 Skrevet 25. januar 2007 Ja, hva er for varmt og hva er for kaldt? I høst satt mitt barn i vognen med bare føtter og en genser. Vi møtte noen fra barselgruppa og det barnet hadde lue og dyne og fleecejakke på seg. Mitt barn var ikke kald på føttene og selv gikk jeg i tynn genser og sandaler. Faren er selv en frostmakk og bruker alltid tøfler og tjukkgenser inne, men skjønner at ikke barnet trenger det. Når ungen blir svett i hodebunnen og rød i kinnene med samme påkledning som de andre, da er det å være for godt kledd og altfor varmt. Konskvensen av for varmt er for eksempel hos oss, at ungen ikke sover uten åpent vindu og med pysj med føtter i... skjønt, i disse dager er det føtter på pysjen da - med 21 kalde utenfor... altså, ingen av oss liker å fryse, det handler ikke om det, men at man ikke overkler seg - og barnet sitt fullstendig.
Gjest Mayamor Skrevet 25. januar 2007 #9 Skrevet 25. januar 2007 Melder meg inn i kle-passe-men-ikke-for-mye-klubben også... Har flere ganger fått spørsmål om ikke barnet fryser og er mye sykt... Nope...
T.S Skrevet 25. januar 2007 #10 Skrevet 25. januar 2007 man blir ikke syk av å fryse, men blir syk av bakterier og virus... Men det er ubehagelig å fryse, og det setter ned motatsndskraften.
Gjest Mayamor Skrevet 25. januar 2007 #11 Skrevet 25. januar 2007 man blir ikke syk av å fryse, men blir syk av bakterier og virus... Men det er ubehagelig å fryse, og det setter ned motatsndskraften. ← Eller herder en litt slik at en tåler litt mer. Men det er jo også slik at noen er mer frysepinner enn andre og enkelte overfører sine frysegreier på barna. Noen kler på barna som om de er like passive som de selv: der de sitter i ro på benken og ser barna svette og røde leker...
Gjest Emera Skrevet 25. januar 2007 #13 Skrevet 25. januar 2007 Min datter har også alltid vært av den varme typen. Hun kan ikke fordra å ha tykke lag av klær på seg. Derfor har jeg aldri tvunget på henne masse klær av egen bekymring. Og hun har aldri vært plaget med infeksjoner. Feber har hun knapt hatt, og nå nærmer hun seg ti år. Det er nok forskjeller på barn sånn sett, noen er varmere enn andre.
Gjest Hedda Gabler Skrevet 25. januar 2007 #14 Skrevet 25. januar 2007 Jeg har også varme barn, men jeg har fått hint om barnemishandling når jeg har sendt dem ut i cherroxer i femten minusgrader. Har opplevd å hente et svett og irritert barn i barnehagen som ble tvunget på altfor mye klær ute flere ganger. Det dreper gleden ved å være ute! Men husk også på at det er forskjell på barn også. Noen fryser lett, og noen er mye syke og skal passe seg for å fryse noe særlig.
la Flaca Skrevet 25. januar 2007 #15 Skrevet 25. januar 2007 Blir for dumt å diskutere påkledning av unger på generell basis syns jeg. Jeg har ei jente som er som en ovn uansett årstid. Hun går i t-shirt, bukse og sokker og kan godt finne på å bli svett likevel. Mens lillebror alltid er kald på hendene og under beltestedet selv om han har ullundertøy på inne. Man må jo se an ungen, sånn er det da med oss voksne også? Hvis man passer på 'ikke kald - ikke svett' hele dagen gjennom kan man ikke gjøre noe feil.
L@dy Skrevet 25. januar 2007 #16 Skrevet 25. januar 2007 Strømpebukse har jeg brukt en god stund på mi lille jente ja (bor i Oslo), for selv om det kan bli fint vær utpå dagen, så er det ofte kaldt tidlig om morgene, og ettermiddagen. Dessuten sover hun ute i vogna om dagen, så da kan det vært godt å ha på seg strømpebukse. Men jeg møter mange små barn som er borgjempt i vanvittige påkledninger, voksipose og all verdens, og da tenker jeg stakkars barn, er det SÅÅÅ kaldt?! Men når jeg kjenner på mi lille snuppe som riktignok har en pose og teppe i vogna, men har på seg genser og lue, så er hun god og varm, men ikke overopphetet. De siste dagene har hun riktignok hatt på seg litt mer klær da.
Gjest Mayamor Skrevet 26. januar 2007 #17 Skrevet 26. januar 2007 Blir for dumt å diskutere påkledning av unger på generell basis syns jeg. Man må jo se an ungen, sånn er det da med oss voksne også? Hvis man passer på 'ikke kald - ikke svett' hele dagen gjennom kan man ikke gjøre noe feil. ← Enig i det. Noen barn er dessuten passive, mens andre er høyt og lavt. Det er vi foreldre som er eksperter på eget barn...
Gjest Bodillen Skrevet 26. januar 2007 #18 Skrevet 26. januar 2007 Det er stor forskjell på barns egne innebygde termometre, så her må man jo føle fram. Mine er stort sett veldig varme unger, og de kles deretter. Holdt på å dette på ryggen da minstemann hadde hatt på seg varmedress utenpå stilongs og bukse, pologenser og collegegenser - og fòret parkdress utenpå - i 5 plussgrader!!! Det var en av de ansatte i barnehagen som hadde synes han hadde med altfor lite tøy og prakket på ham en lånt varmedress. Og de skulle gå tur i skogen! Stakkars unge, han var jo kokt. (En artig kuriositet er jo at hun er barnevernspedagog... )
dentinox Skrevet 26. januar 2007 #19 Skrevet 26. januar 2007 Blir for dumt å diskutere påkledning av unger på generell basis syns jeg. Jeg har ei jente som er som en ovn uansett årstid. Hun går i t-shirt, bukse og sokker og kan godt finne på å bli svett likevel. Mens lillebror alltid er kald på hendene og under beltestedet selv om han har ullundertøy på inne. Man må jo se an ungen, sånn er det da med oss voksne også? Hvis man passer på 'ikke kald - ikke svett' hele dagen gjennom kan man ikke gjøre noe feil. ←
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå