Bertha Skrevet 16. februar 2003 #1 Skrevet 16. februar 2003 Jeg har surfet litt rundt på ulike diskusjonsforum nå i helgen. Og det har straffet seg for meg. Eller har det det? Et nick og en mailadresse som gikk igjen flere steder....mente å ha sett den før på min egen PC....jeg ble nysgjerrig og undersøkte litt mer..... et fornavn og en fødselsdag dukket opp.....det stemmer, ja. Alt stemmer. Plutselig satt jeg der med en fjern (fraflyttet) venns intime betroelser og store personlige problemer rett i fanget. Det dreier seg om psykiatrisk innlegging, flere selvmordsforsøk og seksuelle overgrep. Hvem kunne vite? Hvordan kunne vi unngå å se det? Hvorfor klarte jeg ikke å se gjennom det smilende skallet? Tankene flyr i hodet mitt nå. Det er 12-15 år siden vi var kompiser, h*n og jeg. Siden har det bare blitt noen flyktige treff, postkort og en email i ny og ne. Hva gjør jeg? H*n vet jo ikke at jeg vet. Skal jeg gi blaffen og leve videre mitt liv? Så får h*n leve sitt. Jeg vet jo at h*n får profesjonell hjelp nå og at det er et aparat rundt vedkommende. Men tankene flyr i hodet mitt likevel. Jeg har fått et lite sjokk og noe har rørt meg i hjertet mitt.
Gjest indiangranny Skrevet 16. februar 2003 #2 Skrevet 16. februar 2003 Hei :D Kansje der et rop om hjelp fra hans side i håp om at du skulle lese det.Send han en mail og gi han råd om profesjonell hjelp.og fortell at du har lest om det på internett.Jvis han blir sint på deg for det sa har han seg selv å takke når han legger ut så sensitive opplysninger på nettet.Ellers så har jeg ikke noe annet råd å gi deg vennen. Lykke til hilsen
Gjest Lea Skrevet 16. februar 2003 #3 Skrevet 16. februar 2003 Jeg ville ikke gått for brått på. Faktisk ville jeg ikke sagt at jeg hadde "gjennomskuet" personen en gang. Men nå vet du vel litt om hvilke problemer h*n sliter med? Du kan jo ta kontakt og gi hjelp uansett? Ta en telefon eller skriv en mail og still deg selv til disposisjon. Prøv heller å fiske litt, nevn lignende situasjoner, så kanskje h*n åpner seg. Hvis du forteller at du har gjenkjent personen vil h*n kanskje bli mer usikker og det kan jo fort få katastrofale følger. Men du kan jo følge litt med på det som står skrevet på nettet uansett. Lettere å hjelpe da.
Bettie Skrevet 16. februar 2003 #4 Skrevet 16. februar 2003 For det første - å se bak en fasade er nesten umulig, så du hadde antagleig ingen mulighet til å "se" at det var noe galt. Fasader lages jo både for å holde andre unna det som er problematisk, og noen ganger også for å gjemme det for seg selv. Hva du kan gjøre nå? Det blir jo litt opp til deg selv også. Men hvis du ønsker å vise at du finnes, kan du sende en litne beskjed om at du er der, så blir det opp til den andre å ta kontakt. Jeg ser det står et stort hjelpeapparat klart her av den proffe typen så det vil uansett være ivaretatt. Men jeg ville ikke på nåværende tidspunkt vise at jeg visste, for der må vennen din få lov til å fortelle deg det selv, hvis vedkommende ønsker. Men som sagt - du hadde nok veldig liten mulighet til å se bak fasaden tidligere......
L@dy Skrevet 16. februar 2003 #5 Skrevet 16. februar 2003 Når en person oppgir personlig informasjon om seg seg på nettet, som mail adresse, navn og fødsels dato så vet en at noen kan kjenne en igjen. Når en oppdager at en tidligere venn har problemer så er det nok helt normalt at en vil "hjelpe". Men er dette en person som du ønsker skal komme inn i livet ditt igjen, eller er det mer pga disse probleme som gjør at du vurderer det? Dersom du kunne tenke deg at denne person skal være en del av ditt liv igjen, uavhengig av problemene så synest jeg du skal ta kontakt. Men er det mer for "samvittigheten" det at du føler du har "plikt" til å ta kontakt, så ville jeg latt være. Sånn som jeg forstod det på deg, så får vedkommende hjelp nå. Så h*n er ikke "avhengig" av deg.
Gjest Hilde K S Skrevet 16. februar 2003 #6 Skrevet 16. februar 2003 Synes ikke du ska si noe om det du ( tror du ) vet ! Mange som skriver på forum på internett gjør dette nettop fordi de ikke ønsker å bli gjenkjent. Anonymiteten gjør at de kan fortelle saker og ting om seg selv og få reaksjoner på dette fra mennesker de ikke behøver å se i øynene etterpå. Seksuelle overgrep og psykiske sykdommer er tabubelagt, og man skal jammen være god for alltid å se hva som rører seg i alle man omgås. Dersom denne personen ønsker å betro seg til noen h*n kjenner, så kommer det til å skje når tiden er der. Det kan bli oppfattet som et alvorlig inngripen dersom du bare bryter ut med alt du vet.
Gjest Duchess Skrevet 16. februar 2003 #7 Skrevet 16. februar 2003 Jeg syns ikke du skal si noe om at du har funnet ut dette. Det er mange år siden dere var venner, og dette er veldig personlige saker. Å avsløre at du vet dette tror jeg ikke er veldig lurt, hemmeligheten hans er avslørt, og du vil (tror jeg etter all sannsynlighet), miste restene av kontakten som dere har.
Gjest betrakteren Skrevet 16. februar 2003 #8 Skrevet 16. februar 2003 Jenter.... slaaapp av. Ta det litt med ro. Dere kan ikke lage detektivhistorie ut av alt mulig. Det er svært mange personer som skaper seg et "elendighetsimage" på nettet, ingen grunn til å haste! Når man er på nett så utleverer man seg selv, man kan diktere en hvilken som helst historie og hvem som helst biter på. Men så kom jeg på, tankegangen hos damer er jo noe ujamnstemnt, den er ikke alltid like logisk. Er det ikke nærliggende å tro at han karen ville gitt deg beskjed dersom han ønsket hjelp fra Bertha?, eller skulle man ikke tro at denne "utleveringen" også er et form for terapi, og det inngår ikke akkurat til terapiens beste å blande seg inn i alt mulig en ikke har noe med. Kanskje det er gode grunner til at folk skaper seg et nick på nettet for å sjonglere intime "betroelser" og ander skuffelser. W
Gjest Donna Skrevet 17. februar 2003 #9 Skrevet 17. februar 2003 Jeg hadde definitivt IKKE satt pris på at noen kjente tok kontakt med meg fordi de hadde kommet over mine betroelser på nettet.! Det hadde vært SÅ flaut! har jeg behov for å snakke om ting - så er det ikke sikkert at jeg vil at noen skal vite at det er MEG det gjelder ...da er f. eks KG et bra sted å lette sitt hjerte. Får nesten litt "noia" ved tanken på at noen skulle finne ut at det er JEG som har skrevet masse her inne. :oops: Det er MYE jeg ikke forteller familie og venner .... Nei , la vennen din få fred - ikke ta det opp ...tenk så flaut da for ham :o ...Vil han prate så er det en ting ..men jeg hadde kjapt gjennonskuet det dersom noen kom og la ut små "stikkord" til meg fra ting jeg har skrevet her - i håp å å få meg til å "lette mitt hjerte" til de ... Eller er det jeg som er helt teit nå?? paranoid?? :oops: Huff ..håper ikke det da ...
Litago Skrevet 17. februar 2003 #10 Skrevet 17. februar 2003 Du har fått mange gode tips her. Jeg er enig med dem som sier at du ikke skal fortelle h*n at du har oppdaget skriveriene. Denne personen har nå funnet en kanal hvor h*n kan fortelle at som ligger på hjertet. Hvis du forteller at du har identifiersert ham/henne, så har denne personen mistet sitt "fristed". Og ta kontakt kun hvis du ønsker å involvere deg og bygge opp vennskapet igjen. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå