Gjest Anonymous Skrevet 16. februar 2003 #1 Del Skrevet 16. februar 2003 Jeg har blitt daglig leder av en bedrift nå, og skal begynne å ta ut min egen lønn. Hvordan gjør jeg det med tanke på at jeg skal skatte av det? Skal jeg regne ut hvor mye skatt jeg skal betale, sette inn beløpet til staten og ta resten til meg selv? Hvem kan jeg kontakte for informasjon om dette? Takk for svar! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2003 #2 Del Skrevet 23. februar 2003 alt dette kommer an på hvilken bedrift det er. ta kontakt med ditt lokale likningskontor og be om å betale forskuddsskatt(ellers får du en smell senere).Om bedriften er momspliktig må du også kontakkte fylkeskattekontoret i ditt fylke og melde fra der. På likningskontoret har de også endel info om "hvordan starte sin egen bedrift" og den er ikke dum å ha i bakhanda Du kan selv velge hvor mye du vil ta ut i lønn om du er AS eller ANS om du driver et enkeltmannsforetak ville jeg ha snakket med en regnskapsfører/revisor for å finne ut hva som lønner seg.Tidspunkt for investeringer/fradrag/avskrivning etc..... Jeg driver selv et firma og jeg har en næringskonto der alle transaksjoner i forbindelse med jobb foretaes, Fra denne fører jeg over skatt på en konto og moms på en annen. jeg forsøker å ta ut minst mulig i lønn foreløpig da jeg er i en investeringsperiode men det jeg tar ut registrerer jeg som lønn i regnskapet også flyttes pengene over på privatkontoen min. Om du mottar lønn fra andre bedrifter /staten så er det bedre skattemessig om du mottar det utbetalt som "lønn" til næringsdrivende. Men som sagt...likningskontoret...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2003 #3 Del Skrevet 23. februar 2003 Kan man bare ta ut et beløp ut av kontoen din og skrive "lønn til ola nordmann?" så en måned tar man ut 10.000 kr for eks, og en annen 30.000 kr? eller blir det mye tull hvis man tar ut forskjellige beløp hver måned... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lotte20 Skrevet 23. februar 2003 #4 Del Skrevet 23. februar 2003 Det lønner seg å ta ut utbytte av bedriften en gang i året. Det slipper du å skatte for....tror jeg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå