^me^ Skrevet 25. januar 2007 #21 Skrevet 25. januar 2007 Slik det ser ut nå blir det avreise tirsdagen etter bryllupet, og turen går til Australia. Vi hadde egentlig planlagt Mauritius, men vi fant ut at vi trang litt mer opplevelser og ikke kun strand. Og at Australia er en mer once in a lifetime-tur, slik en bryllupsreise skal være i mine øyne! Men booket, det er det ikke... vi venter på pristilbud, så får vi se! ← det tenkte vi oxo en biltur langs kysten av usa tror jeg ikke blir det samme med barn med..
Gjest Fruktfat Skrevet 25. januar 2007 #22 Skrevet 25. januar 2007 Vi skal til Kenya og Tanzania Så skal vi på en ukes safari, den er ganske basic, dvs at vi skal bo en uke i telt. Er veldig spent på denne biten. Etter safarien setter vi kursen mot Zanzibar, der vi skal være en uke. Så er det rett hjem til Norge og jobb igjen tenker jeg. Turen koster flesk, blir nok ca 45 000, men vi bestemte oss for at det er nok nå eller aldri. Vi håper jo på å stifte famile etterhvert, og da er det ikke så lett å reise på safari. ← åh, det er drømmebryllupsreisen min! vi har ingen umiddelbare planer om å gifte oss, men tar en "sånn" ferie nå; skal til mexico! er visst veldig mange som reiser dit på bryllupsreise. da kan man bo på all-inclusive om man vil, reise rundt og se på mayaruiner, sole, bade, snorkle, ta dykkelappen, osv... ellers har kilroy 3 ukers safari i sør-afrika til bare 16500 pr pers! her i europa kunne jeg tenkt meg italia...
Pinki Skrevet 26. januar 2007 #23 Skrevet 26. januar 2007 Etter mye frustrasjon over at vi ikke fant noen desinasjon som var midt i blinken har vi endelig funnet og bestilt den perfekte bryllupsreisen for oss: CUBA! Vi hadde lyst på både strandliv men også muligheten til å oppleve litt, og da er Cuba midt i blinken! Skal være borte to uker, og drar tirsdagen etter bryllupet - perfekt
Gjest Frk Åberg Skrevet 26. januar 2007 #24 Skrevet 26. januar 2007 Oj, så avanserte bryllupsreiser Har ikke tenkt så langt eller om vi skal. Men jeg er kravstor. Vi har vært veldig mye på ferie i Europa, så det frister litt å reise lenger. Men det er slitsomt å reise langt, og virker litt stusselig å bruke de første dagene som nygift i passkontroll Jeg vil også nekte en typisk sydenferie, da jeg er en rastløs sjel som ikke liker å ligge på stranda og koke. Mine kriterier: ikke storby, men gjerne et passe avslappende sted hvor det er gode turmuligheter og ting å se. Hm, dette innlegget var ikke spesielt hjelpsomt for noen. Har en drøm om Afrika, men ser for meg at det blir veldig dyrt om det skal være trygt.
Malama Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #25 Skrevet 26. januar 2007 Poenget med passkontroll er i stor grad det som skaper trøbbel for meg... I alle fall i forhold til drømmen om Egypt. Jeg skal bytte navn ved vigsel. Jeg ønsker ikke å bytte navn noen måneder før (med andre ord nå snart, meget snart)før, for å få orden på passet etc, om jeg kan slippe. Jeg vil bytte navn når jeg gifter meg. Egypt krever at passet er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst. Mitt pass er gyldig til desember 2007, med mitt pikenavn. Fordi det er et gammelt pass, håndskrevet navn, skal det være mulig å få lagt til et navn i passet (som jo er det jeg gjør, jeg tar min tilkommendes etternavn, men beholder mitt eget som mellomnavn) Men det er altså ikke gyldit 6 måneder etter at vi gifter oss, følgelig ikke gyldig 6 måneder etter bryllupsreisen, og jeg kan altså UANSETT ikke reise til Egypt med dette passet. Skal jeg nå først bestille et nytt pass, og betale i dyre dommer, så gjør jeg ikke det NÅ, når jeg altså bytter navn om 5 måneder, og da må ha nytt pass. (jeg kan gå med på å reise på bryllupsreisen med mitt pikenavn om jeg må, dvs i pass og på biletten, selv om jeg har byttet navn, dette er jo mulig (ingen vil da vite at jeg har byttet navn) men dog litt rart. Jeg rekker jo ikke få pass med rett navn før vi drar. Vel og merke, min bror fikk pass på et par dager for et par år siden. Ikke et nødpass, men et helt vanlig pass. Dette er nok fordi dama som skriver ut pass er naboen vår, så hun ekspress-eksederte saken hans (fy-fy, dette skal man vel ikke snakke om) da han bestilte en restplasstur, og kom på at: Oi, jeg har jo ikke hatt behov for pass før i mitt liv, så det har jeg ikke...) Men, selv hvor snill og grei denne dama er, så kan ikke hun lage pass til meg, ettersom man vel må søke om pass ved det politikontoet man tilhører? Hun er jo mine FORELRES nabo. Det er i en byen vi gifter oss, men slett ikke der jeg bor... Med andre ord: For å kunne dra til Egypt (som uansett er for varmt, og man visstnok for matforgiftning på båten der) må jeg enten bytte navn nå, og søke om nytt pass og håpe jeg får det i tide (det begynner vel å bli knapt med tid for å rekke å få nytt pass til St.Hans om jeg først skal få godkjent navnebytte...) eller så må jeg søke om nytt pass i mitt pikenavn, noe som er ganske bortkastede penger da jeg altså SKAL bytte navn om unver 5 måneder. Eller.. så kan jeg bytte navn når jeg gifter meg, søke om nytt pass etter at vi har giftet oss og jeg har fått nytt navn, og ikke dra til egypt før på høsten/vinteren en gang... tror vi må jakte på land som ikke stiller krav til pass som er gyldig i en evighet etter hjemkomst, slik at jeg kan benytte mitt nåværende pass, evt med innskrevet nytt etternavn (kan jeg få gjort DET på en annen politistasjon enn jeg "sokner til"? Ikke lett dette med å finne den perfekte bryllupsreise, nei....
Chelsea Skrevet 26. januar 2007 #26 Skrevet 26. januar 2007 Har en drøm om Afrika, men ser for meg at det blir veldig dyrt om det skal være trygt. ← Safari er ganske dyrt, men absolutt verdt det. Vi var i Tanzania på 6 dagers safari og det er en opplevelse jeg aldri ville vært foruten. Anbefales! Hvis vi skulle gjort noe annerledes på bryllupsreisen vår var det at vi skulle dratt først tirsdagen etter bryllupet. Å dra grytidlig mandag morgen ble for stress. Spesielt ettersom man på søndagen kanskje ikke var i den beste formen og skulle hente gaver og fikk neste ikke sett på disse (og ikke byttet noen ting) siden vi skulle dra så tidlig dagen etter.
Gjest Fruktfat Skrevet 26. januar 2007 #27 Skrevet 26. januar 2007 Vel og merke, min bror fikk pass på et par dager for et par år siden. Ikke et nødpass, men et helt vanlig pass. Dette er nok fordi dama som skriver ut pass er naboen vår, så hun ekspress-eksederte saken hans (fy-fy, dette skal man vel ikke snakke om) ← jeg fikk pass på under to timer for noen år siden, har da ikke hørt at det ikke er lov? nå fornyet jeg riktignok passet, men fikk jo et helt nytt pass? gikk på lensmannskontoret klokka ti og reiste til syden noen timer senere.
mowgli Skrevet 26. januar 2007 #28 Skrevet 26. januar 2007 (endret) Vi har ikke så mange penger å bruke på bryllupsreise... men ønsker oss bidrag til bryllupsreise i gave fra gjestene, og da vil vi til San Fransisco og Los Angeles For å få litt romantikk rett etter bryllupet skal vi til Ayr i Skottland og overnatte på Miller House. Vi kjenner flere som har vært der og som anbefaler det på det varmeste. Endret 26. januar 2007 av mowgli
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2007 #29 Skrevet 26. januar 2007 jeg fikk pass på under to timer for noen år siden, har da ikke hørt at det ikke er lov? nå fornyet jeg riktignok passet, men fikk jo et helt nytt pass? gikk på lensmannskontoret klokka ti og reiste til syden noen timer senere. ← Det har jeg også gjort før, men det går ikke nå lenger når det er elektronisk pass, fordi det må sendes inn. Tar ca to uker, i hvert fall hvis du ikke gjør det rett før sommeren da alle andre skal ha pass.
Karianne78 Skrevet 26. januar 2007 #30 Skrevet 26. januar 2007 Vi var i Vietnam Det anbefales på det varmeste.
Malama Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #31 Skrevet 26. januar 2007 Det er et poeng det ja, med de elektroniske passene. Det gjør det umulig å skaffe nytt pass mellom bryllup og bryllupsreise dersom vi skal reise rett etter. Men, kanskje dama på politikontoret der hjemme kan skrive inn mitt nye etternavn i passet, selv om jeg ikke bor der, så kan vi dra til et land som ikke krever gyldig pass i 6 måneder etter retur...
Karianne78 Skrevet 26. januar 2007 #32 Skrevet 26. januar 2007 Det er et poeng det ja, med de elektroniske passene. Det gjør det umulig å skaffe nytt pass mellom bryllup og bryllupsreise dersom vi skal reise rett etter. Men, kanskje dama på politikontoret der hjemme kan skrive inn mitt nye etternavn i passet, selv om jeg ikke bor der, så kan vi dra til et land som ikke krever gyldig pass i 6 måneder etter retur... ← jeg forstår ikke? Hvorfor kan du ikke reise med det gamle passet og det gamle navnet? det nye navnet registreres ikke før du har kommet hjem uannsett. Det tar litt tid her i Norge... Uansett: hva mener du er problemet, og hva tror du kan skje om du resier med det gamle navnet?
Malama Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #33 Skrevet 26. januar 2007 Jeg kan reise med mitt nåværende navn, men ikke til egypt. Fordi man der må ha et pass som er gyldig i 6 måneder etter hjemkomst, og jeg planlegger å reise i slutten av juni, tilbake en gang i juli, og ettersom mitt pass bare er gyldig til midten av desember.... så må jeg ha nytt for å reise til Egypt, og det er "litt" dumt å skaffe nytt pass med pikenavnet under 5 måneder før jeg bytter navn. For joda, jeg kan dra på bryllupsreise i det gamle navnet, ingen trenger vite noe, og det går greit, men jeg må deretter ha nytt pass, kan ikke fortsette i ti år med pass i feil navn. Og sunnmøring som jeg er, så liker jeg ikke å skaffe nytt pass to ganger på et år om jeg kan slippe. DET skaper altså trøbbel for Egypt og andre land som krever gyldig pass i 6 måneder etter hjemreise. Enten må jeg altså dra til et sted som ikke har slike krav, eller så må jeg bytte navn nå og få nytt pass nå, eller så må jeg få nytt pass nå, og nytt pass med nytt navn etter bryllupsreisen. For jeg kan ikke få nytt pass, ettersom de nå lages elektroniske, på så kort tid som mellom bryllup og bryllupsreise. Med mindre vi endrer planene helt og drar på bryllupsreise mye senere da, det er jo et anternativ jeg ikke nevnte i farta. Forøvrig, jeg kommer til å søke om navnebytte i forkant slik at det er gyldig fra den dagen vi gifter oss (det har jeg lest her inne flere andre har gjort, så det bør fortsatt kunne la seg ordne) så det ER registrert i Norge. Men joda, jeg kan nok likevel dra på reise med gammelt pass, så lenge flybiletten er i det navnet, og jeg ikke signerer noen plass med mitt nyte navn. Det bør gå greit. Men det løser ikke problemet med 6 måneder da, som gjelder en del land. Men ikke alle, og vi har jo slett ikke bestemt hvor vi skal enda. Så vi finner nok en løsning, om nødvendig får jeg enten bytte navn før eller få to nye pass på et år, vi får se.
xia Skrevet 27. januar 2007 #34 Skrevet 27. januar 2007 Jeg har tilsvarende problem som deg Malama, jeg skal sannsynligvis til USA i mai. Har gammelt pass, og må da ha elektronisk. Men så bytter jeg etternavn når jeg gifter meg.. og skal på bryllupsreise. Hmm. Hvordan vi løser dette aner jeg ikke, litt teit å ta hans navn i mai når vi gifter oss i september også, men å betale TO nye pass på et år? :S
Gjest Fruktfat Skrevet 27. januar 2007 #35 Skrevet 27. januar 2007 Jeg har tilsvarende problem som deg Malama, jeg skal sannsynligvis til USA i mai. Har gammelt pass, og må da ha elektronisk. Men så bytter jeg etternavn når jeg gifter meg.. og skal på bryllupsreise. Hmm. Hvordan vi løser dette aner jeg ikke, litt teit å ta hans navn i mai når vi gifter oss i september også, men å betale TO nye pass på et år? :S ← men er det gamle passet ditt gyldig lenger? altså seks mnd etter at du kommer hjem fra usa eller lenger? for da kan du bruke det gamle passet ditt, mener jeg, og da slipper du å kjøpe nytt før mai. (mulig du må ha visum i tillegg til det gamle passet).
Nine Skrevet 28. januar 2007 #36 Skrevet 28. januar 2007 Mange gode reisetips her Vi skal på cruise i karibien Kombienerer en ukes cruise i karibien med to uker i Florida. Vi får bo gratis hos familie. Men vi har bestemt oss for å reise i februar 2008, og gifter oss nå i august. På denne måten får vi ordnet dette med pass og navnbytte, spart mer penger til turen og bra med lommepenger. Må i hvert fall til Disney World
xia Skrevet 31. januar 2007 #37 Skrevet 31. januar 2007 men er det gamle passet ditt gyldig lenger? altså seks mnd etter at du kommer hjem fra usa eller lenger? ← Det gamle er gyldig i fler år, men såvidt jeg har forstått krever et USA-visum personlig intervju på den amerikanske ambassaden. Og en Oslotur koster gjerne mer enn 990 kr som passet koster dessverre.. xia
marsy Skrevet 1. februar 2007 #38 Skrevet 1. februar 2007 angående passproblemer: send inn navneendringsskjema nå, og få ordnet riktig pass før dere reiser... ikke noe problem. Jeg hadde ihvertfall aldri vurdert å droppe en drømmereise fordi det er uromantisk å skifte navn 2-3 måneder før bryllupet. Tenk for en fantastisk tur dere får sammen, det må da være viktigere! Vi har hatt mange forskjellige planer, men reiser 2 uker etter bryllupet på østersjøcruise: stockholm, helsinki, st.petersburg, tallin, riga og gdansk på to uker. Vi skal på cruise, slik at vi får nesten en hel dag og kveld i hver by. Har også planer om en storbytur sammen til høsten også
Malama Skrevet 1. februar 2007 Forfatter #39 Skrevet 1. februar 2007 Det er vel i alle fall i mitt tilfelle mer snakk om å vurdere alternative drømmeturer. Særlig siden Egypt er "litt" varmt i juni/juli...
Bente:) Skrevet 2. februar 2007 #40 Skrevet 2. februar 2007 Vi skal enten til Maldivene eller Mauritsius Vi må bare få bestemt oss for om vi vil ha "bare" romantikk på Maldivene... eller muligheten til å gjøre litt mer som Mauritsius kan tilby.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå