Gjest senora Skrevet 24. januar 2007 #1 Skrevet 24. januar 2007 Nå er jeg fortvila og frustrert. De siste dagene har det vært snø og flott vintervær. Gutten min på 11 år (6.klassing!!!) bruker da skibukse utenpå de andre klærne når han er ute. I dag da jeg skulle sette på en maskin med klær, oppdager jeg at buksene hans er våte og stinker tiss. Gidder altså ikke å springe inn å tisse, men "skjuler" seg bak skibuksa. Ake/skibakken er rett utenfor husveggen, så det er ikke det at det er langt å gå. Hva skal jeg si når han kommer hjem fra skolen i dag? Det er ikke første vinteren det skjer for å si det sånn, men jeg hadde virkelig trodd at det skulle ta slutt når han ble så stor. Tror rett og slett at det er latskap og at han ikke tar seg tid til å gå før det er for seint. Hvordan takler jeg dette?
Gjest gjesta Skrevet 24. januar 2007 #2 Skrevet 24. januar 2007 Jeg hadde tatt en prat med ham. Kun han kan fortelle deg hva som skjer. Prat litt rundt det og ikke still for direkte spørsmål som ala "gidder du ikke gå inn og tisse?" Cluet her er å få til en dialog. Ikke bli sint eller hvis frustrasjonene din. Da kommer han bare i forsvar. Ingen vits i å påføre ham mer dårlig samvittighet enn han allerede har. Han er 11 år og vet at det her burde ikke skje. Og et uhell kan skje oss alle. Ikke bare barn. Skjer det ofte?
Gjest senora Skrevet 24. januar 2007 #3 Skrevet 24. januar 2007 Etter buksene å dømme har det skjedd 4 dager på rad....
:-) anna Skrevet 24. januar 2007 #4 Skrevet 24. januar 2007 Min sønn er omtrent halvparten så gammel som din, og han har mye oftere uhell om vinteren når det er virkelig kaldt. Jeg tror det er fordi han blir kald i rompa og ikke kjenner så godt at han må tisse. Spør han du. Si at du har sett det, og at det er viktig at han ikke tisser på seg. Både fordi at det kan lukte slik at andre kan merke deg og erte, og fordi han kan bli syk av å gå med tissevåte klær når det er så kaldt. Hadde jeg vært deg hadde jeg bare gitt beskjed, og så ikke lagd noe større nummer ut av det.
J.K. Rowling Skrevet 24. januar 2007 #5 Skrevet 24. januar 2007 Hvis det kun er latskap som gjør det kan han jo få sette på vask av klærne selv?
Gjest Verdens verste husmor Skrevet 24. januar 2007 #6 Skrevet 24. januar 2007 Min gutt slet med slike uhell fram til han var nesten 12. Han kjente "tissetrangen" for sent, og rakk rett og slett ikke inn tidsnok til å rekke toalettet. På vinteren er det jo også flere lag med klær som skal av, og da er det også vanligere at tiden ikke strekker helt til... I tillegg hadde han en såkalt "kniseinkontinens", det vil si at han mistet kontroll over blæren og tisset på seg under lek og når han lo kraftig. Mitt poeng er at det behøver ikke være latskap som gjør at han tisser på seg, det kan være noe av det samme som sønnen min hadde. Spør ham forsiktig om grunnen til at han har tisset på seg de siste dagene. Jeg mener det er viktig å ikke angripe ham med en ferdig konklusjon, la ham selv gå lov til å fortelle grunnen til "uhellene". Kanskje er det latskap, da kan du være litt skarpere i reaksjonen enn om det er at han ikke rakk fram i tide...
c",) Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Regner med at du har snakket med gutten om å gå på do før han går ut. Enten han må eller ikke. Hvis han tar seg tid til å sette seg ned på do å slappe av så er det lettere å få tømt blæta, men skjønner at det ikke er så enkelt med tiden og de korte friminuttene på skolen da. Men til storefri og hjemme burde han gjøre det til en god vane.
Bettan* Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Dersom du er helt sikker på at dette skyldes latskap, så kan du jo ta med en brosjyre på DryNites fra butikke og spørre om han vil at du skal kjøpe bleier til han? Eller så får han passe på å gå på do i tide....
:-) anna Skrevet 25. januar 2007 #9 Skrevet 25. januar 2007 - Være skarp i stemmen, true med egen klesvask, og true med å kjøpe bleier?!!! Ærlig talt, er det om å gjøre å "ta" gutten for dette? Han er 11 år!! Dvs at han fremdeles er et barn. Jeg vet ikke med dere men jeg gjorde noen snodige ting som barn, som jeg sluttet med i det øyeblikket det ble påpekt at sånt gjorde man ikke. Poenget er vel at det skal ordnes opp i, ikke at han skal skamme seg mest mulig?!! I første omgang bør det vel holde å si at du har sett klærne og spørre hvorfor? Om det er latskap så holder nok det i lange baner for å få ham til å slutte med det. Om det derimot skjer igjen, så får du finne ut hva du vil gjøre da!
J.K. Rowling Skrevet 25. januar 2007 #10 Skrevet 25. januar 2007 - Være skarp i stemmen, true med egen klesvask, og true med å kjøpe bleier?!!! Ærlig talt, er det om å gjøre å "ta" gutten for dette? Jeg kan kun svare for meg selv, det var jeg som foreslo klesvasken. Da tar jeg selvsagt utgangspunkt i at det er latskap som gjør dette - ikke andre årsaker. Jeg synes ikke det er så ille om han måtte sette på en vaskemaskin med tisseklær om tissingen skyldes at han ikke gidder å gå inn. Om min elleveåring lagde masse søl på kjøkkenet f.eks ville jeg forventet at han vasket det selv, og kanskje sølte mindre neste gang. Men sint ville jeg ikke vært. Såpass store barn har ikke vondt av å ta konsekvensene av sine handlinger. Men som sagt - er det fysiske årsaker til dette stiller det seg annerledes. Til sammenlikning er det mange jenter på hans alder som har mensen og må huske på å skifte bind og annet styr som følger med - da er det ikke så urimelig å forvente at han går på do.
Marita89 Skrevet 25. januar 2007 #11 Skrevet 25. januar 2007 Det er vel litt det samme som at barn ikke gidder å gå på do når de bader.. tenker ingen kommer til å merke det, og at ingen kan se at han rettå slett ikke gadd. Fram til jeg gikk i 3. klasse ville jeg aldri gå på do selv om jeg måtte, fordi det var så morsomt.. (kom meg som regel på do i siste liten) Han er nok klar over at det ikke er så kult å tisse på seg, og han blir nok flau om du konfronterer han med det.. så jeg tror det er nok å bare hinte til at du har sett det, og komme med en liten komentar.. ikke "ondt" ment.. men bare så han skjønner at du ikke synes noe om det. Så kan du se om han skjerper seg.. Om han ikke slutter med det kan du si at om han ikke gidder å gå på do, må han vaske de skittene buksene sine selv.
Lizzee Skrevet 27. januar 2007 #12 Skrevet 27. januar 2007 (endret) Å kjefte på gutten, true med bleier og ellers stille ham til ansvar for dette forutsetter at du vet at han bare ikke gidder å gå på do. Men vet du det? Det kan være mange andre grunner til at han tisser på seg enn det at han ikke gidder å gå på do. Overaktiv blære kan være årsaken til ufrivillig vannlating. En overaktiv blære kan skyldes forsinket viljemesssig kontroll med vannlatingen. En annen årsak er psykosomatiske forstyrrelser. Da tisser barnet ofte og i små porsjoner - de småskvetter. Mange barn som tisser på seg vil kunne utvikle skyld- og skamfølelse. De bærer på en «hemmelighet» de helst ikke ønsker å dele med venner og venninner. Oppdages vætingen, kan de oppleve å bli mobbet, noe som kan bidra til å forsterke problemet. Noen lider av «knise-inkontinens», de tisser på seg når de ler. Andre plages med urinveisinfeksjoner som igjen kan føre til tisseproblemer. Finn litt mer ut av dette før du stiller gutten til ansvar. Det er ikke sikkert han gjør dette med vilje. Må samtidig forteller at min sønn (da han var 4) tisset på seg fordi han ikke gadd å gå inn på do. Årsaken var at han ikke ville gi fra seg en huske. Dvs. han ville ikke gå av huska for å gå inn på do, for da visste han at huska ville være opptatt når han kom ut igjen... Så han valgte å tisse på seg i stedenfor. Men at en 10-åring skal gjøre noe av det samme...? Det er det vel bare den som kjenner 10-åringen som kan svare på? Endret 27. januar 2007 av Lizzee
Gekko Skrevet 27. januar 2007 #13 Skrevet 27. januar 2007 Jeg synes det er hårreisende at så mange tror at en 11-åring tisser på seg fordi han ikke gidder å gå på do. Hadde det vært mitt barn som plutselig hadde begynt å tisse på seg i den alderen ville varselklokkene definitivt begynt å ringe. Hvorfor skjer dette? En 11-åring begynner å bli ganske så opptatt av kropp og av hva andre synes. Jeg nekter å tro at en normal 11-åring tisser på seg av latskap. Hvis han hadde begynt å tisse på seg i søvne, ville dere trodd det var latskap også? Antakelig ligger det noe heeelt annet bak. Har han det bra på skolen? Helt bra? Helt sikkert? Unger kan være helt grusomme mot hverandre. Da jeg gikk på barneskolen ble jeg en gang nektet å gå på do av noen andre jenter. De satt på hver sin do og nektet å komme ut slik at jeg kunne komme meg inn og tisse. Etter lang tid tisset jeg på meg. Det var absolutt ikke noe jeg gikk hjem og fortalte til mamma, jeg syntes det var kjempeflaut og håpet at hun ikke skulle merke det. Selvsagt gjorde hun det, men hun fikk aldri hele historien. Jeg tror jeg foralte at jeg glemte å gå på do, for det var bedre å få kjeft for det enn å fortelle hvor slemme de andre faktisk var mot meg. Tror jeg var 7 eller 8 år. Det kan også hende at det er noe fysisk. Et uhell skjer, men ikke fire ganger etter hverandre. I så fall bør dere få sjekket det opp hos legen. Unasett er det ikke noe han skal bebreides for! Ta en grundig prat med gutten og pass på at du ikke bebreider ham for dette. Det har garantert en grunn, men som mor må du antakelig gjøre deg fortjent til å høre sannheten. Barn lyver ofte om ubehagelige ting for å skåne foreldrene eller fordi de er redd for reaksjoner fra andre barn om de "slandrer". Håper dere finner ut av det raskt!
Sniken Skrevet 27. januar 2007 #14 Skrevet 27. januar 2007 Tror moren til denne 11 åringen er den som er best egnet til å ta stilling til om dette handler om latskap eller ikke. Og om dere leser hva hun faktisk skriver, så sier hun at det kun har skjedd etter at snøen kom, og det skjer kun når han er ute og leker med masse vinterklær i ski og akebakken som ligger rett ved siden av huset. Hadde det vært noe fysisk galt eller andre årsaker så ville han vel ha tisset på seg i andre tilfeller også. Ikke kun i akebakken med masse uteklær på seg flere år etterhverandre?
J.K. Rowling Skrevet 28. januar 2007 #15 Skrevet 28. januar 2007 Tror moren til denne 11 åringen er den som er best egnet til å ta stilling til om dette handler om latskap eller ikke. Og om dere leser hva hun faktisk skriver, så sier hun at det kun har skjedd etter at snøen kom, og det skjer kun når han er ute og leker med masse vinterklær i ski og akebakken som ligger rett ved siden av huset. Hadde det vært noe fysisk galt eller andre årsaker så ville han vel ha tisset på seg i andre tilfeller også. Ikke kun i akebakken med masse uteklær på seg flere år etterhverandre? ← Slik tolket jeg det også. At dette hadde skjedd flere år på rad, og kun i akebakken. Og det virker da ikke som om akebakken er traumatisk for han? Det er ikke så uvanlig at barn ikke vil avbryte lek for å gå på do, men da de blir så store som 11 år gjør vel de fleste det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå