Gå til innhold

u-normalt forhold til rengjøring

Gjest Lottemor

Anbefalte innlegg

WOW,- jeg er en eleeendig husmor...

Hadde vært helt kake når min kjære kom hjem hvis jeg hadde holdt på slik. Misunner deg litt at du orker, men det med bestikket var vel litt vel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Minnie Emmerdale

Det er ikke sunt å bruke klorin på alt du eier og har, dessuten må jo huset ditt lukte som en luguber svømmehall med så mye klor. Det med bestikket er å overdrive, det blir helt rent med Sun i en god oppvaskmaskin. Å støvsuge bak sofaen hver dag er bare tull. Og du ødelegger klærne ved å bruke klor på dem så ofte.

Det høres ut som om du trenger noe mer givende å fylle dagene dine med- når man begynner med slik manisk rengjøring tyder det på at du ikke har det helt bra.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du overdriver en smule, ja. Husk at ungen din "trenger" litt møkk for å utvikle immunforsvaret sitt også! Hvis han vokser opp i et sterilt hjem, får han jo sjokk når han møter alle bakteriene som finnes der ute!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Embla S, Milla, Wondergirl osv..... Dette er helt overdreven renslighet!!! Hva når du begynner å jobb igjen (hvis du skal det)? Hva om du får et barn til? Ordtaket "En er som ingen, to er som ti" er faktisk ganske treffende. Ville du da senket kravene litt eller ville du isteden bare stått på enda mer for å opprettholde standarden, tror du?

Men for all del: Beundringsverdig at du klarer å ha det rent og ryddig til enhver tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har et unaturlig forhold til rengjøring. Du kan egentlig vaske så mye du vil men for all del: KUT UT KLORINEN!

Hilsen Trille som bare vasker når hybelkaninene begynner å overta sofaen :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du har et unaturlig forhold til rengjøring. Du kan egentlig vaske så mye du vil, men for all del: KUTT UT KLORINEN!

Hilsen Trille som bare vasker når hybelkaninene begynner å ta over sofaen :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Ellers bruker jeg for det meste helt naturlig,miljø vennlig grønnsepe...

Grønnsåpe er ikke noe lurt valg til gulvvask; det vil ligge igjen såperester på gulvet som bakterier vokser og trives i. Generelt bør man begrense gulvvask i tradisjonell forstand (med såpe og vann) - det er rett og slett vanskelig å få tørket ordentlig etterpå, og fukt kan gi grobunn for både det ene og det andre. Hvis gulvet ikke har synlige flekker og klin på, så er det faktisk best å moppe med tørr klut. Generelt bør tørr møkk (støv, rusk, sand...) fjernes med tørr klut, mens våt møkk (diverse flekker...) selvsagt kan kreve at man våt klut - da bare på selve flekken.

Også må jeg bare få sagt at bakterier ikke er farlige pr definisjon. Det finnes bakterier som vi mennesker har god nytte av, noen er vi til og med avhengige av (som f.eks. melkesyrebakteriene vi har i tarmen). Det er ikke noe poeng i å fjerne bakterier på bestikk rutinemessig, siden dette normalt er bakterier du ikke blir syk av. Det er faktisk skummelt å utradere alle "snille" bakterier, for du risikerer å bli sittende igjen med bakterier som du faktisk blir syk av men som ikke lar seg fjerne. Bakterier er veldig flinke til å opparbeide seg motstandsdyktighet mot bakteriedrepende stoffer. Vi bør være veldig kritiske til bruk av bakteriedrepende stoffer hjemme i private husholdninger, kan faktisk gjøre vondt verre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Jeg synes også det høres litt voldsomt ut... Så kraftig daglig desinfisering må da gjøre mer skade enn nytte. Jeg forstår jo at du liker å ha det rent og pent rundt deg, men det burde jo holde med f.ex en runde med tørr mopp pr dag. Og klorinen bør du absolutt kutte ned på, ok en gang i mellom, men absolutt ikke daglig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klor til hvite klær slutter jeg aldrig med,hvite klær liker jeg hvite.... :D

Jeg har jobbet som kelner, og har laaang erfaring med å holde hvite skjorter helt "blendahvite". Du trenger absolutt ikke bruke klorin for å unngå missfarving på klærne. Men erfaring tilsier at det er tre ting som er viktig:

1. Bruk alltid blenda eller annet vaskemiddel beregna for hvite klær.

2. Vask aldri klær med andre farger sammen med hvite klær. Hos meg blir ikke engang naturhvite eller lysegrå klær med i hvitvasken, og i alle fall ikke hvite t-skjorter med fargede ermer eller liknende.

3. Vask alltid på minst 60 grader.

Tro meg, korin er ikke nødvendig...mine hvite skjorter er fortsatt blendende, selv etter flere års bruk.

Forøvrig bør du være forsiktig med å bruke klorin eller andre desinfiserende midler så ofte. En skikkelig "desinfeksjonsrunde" en gang i måneden eller så er det ikke noe galt med, men bruker man desinfisering for ofte risikerer man at bakteriene utvikler resistans mot midlene man bruker, og dermed er resultatet flere og farligere bakterier enn man hadde i utgangspunktet.

Vanlig vask med kaldt vann i siste "skyllevann" er det beste for å minske antallet bakterier til daglig, så kan man heller ta skikkelig i en gang i blandt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var voldsomt, ja. Jeg synes det er prisverdig at noen vil holde det rent rundt seg og legger innsats i det.

Men om barn smuler på gulvet, bruk en feiekost da vel, ikke støvsug så mye - du bare blåser alt ut i andre enden - så sant det ikke er sentralstøvsuger da.

Å vaske gulv hver dag er i overkant. Gulvene har neppe godt av det - og naturen trenger ikke all den såpoen vi skyller ut.

Å legge alt bestikk i klor hver gang er også unødvendig - kan det være sunt med all denne kloren?

Vel, du har tatt mange av poengene til de andre her, jeg skal ikke kjede deg mer med det. Men du burde se litt på livet ditt, og finne deg noe å holde på med så du styrer tankene litt bort fra all rengjøring. Du vet selv best hva det skulle være, lese, utdannelse, jobb etc. Men slapp litt av og ikke vaske så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønsåpe kan også skade gulvbelegger og lignende fordi den tørker de ut. Skal du absolutt bruke vaskemidler bruk Zalo, men jeg anbefaler også tørrmobb og mikrofiberkluter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å leke miljødust eller noe slikt, men du er klar over at klorin er skadelig for miljøet?

Klorin dreper ALT av bakterier. Naturlige like godt som "farlige". Derfor vil bakteriefloran i huset ditt bli ødelagt ved overdreven bruk. Husk på at du har en to-åring som skal bygge opp et imunforsvar. Hvis hun aldri blir kjent med disse bakteriene du fjerner, kommer hun til å få allergiproblemer i fremtiden.

Mamma er hyperrenslig. Men hun sier at hun har maks brukt EN flaske klorin i hele sitt liv.

Salmiak er et bedre alternativ. Det fins i naturen fra før av og dreper ikke alt av bakterier, selv om det blir rent.

Tror heller du bør være litt påpassen med hva du bruker klor til. Ellers misunner jeg rengjøringsvanene dine! Tenk om jeg hadde klart å støvsuge to ganger pr dag.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Du burde oppsøke psykolog. Du virker jo helt besatt! Du ødelegger miljø og naturen og du ødelegger helsa til ungen din. fordi du "liker å ha det pent rundt deg"!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde oppsøke psykolog. Du virker jo helt besatt! Du ødelegger miljø og naturen og du ødelegger helsa til ungen din. fordi du "liker å ha det pent rundt deg"!!

Det var jo litt brutalt skrevet da.. Hehe.

Invister heller i en oppvaskmaskin. Da kan du koke bestikket ditt. Da blir det helt sikkert rent.. (glemte å nevne det i forige innlegg.. Og jeg mente heller ikke at du skulle legge bestikket ditt i salmiak, slik at det er sagt.. :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Det er nok ikke så rent få hjemmeværende kvinner som utvikler ett usunt forhold til rengjørng. For mange er det slik at de hele tiden må rydde og vaske for å opprettholde følelsen av kontroll over sitt eget liv etter fødsel, for andre er det en ren bakteriefobi som gjør at de ikke kan slappe av før de føler at alt er helt rent.

Jeg er ett ordensmenneske og gjør grundig rent en gang i uken samt støvsuger etter behov (har hund). Men å desinfisere hele huset med klor er verken sunt eller nødvendig. Dessuten vil det på sikt ødelegge møblene og tingene dine. Møbler i tre og nydelige parkettgulv skal behandles med forsiktighet, ikke dynkes i klor og sprayer av alle slag.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Morticia

Det meste synes jeg høres helt normalt ut - borsett fra din utstrakte bruk av Klorin.

Selv vasker jeg badet grundig 2 ganger pr. uke (har fobi mot skittent bad sannsynligvis). Støvsuger hver dag. Grundig rengjøring all-over foretas 1 gang pr. uke - da sammen med bytte av sengtøy samt lufting av dyner og puter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lottemor

Milla....

Håper virkelig ikke at du hentyder at jeg ikke har noe annet i livet enn å vaske og rydde :lol:

Nei det er enkelt,jeg har en mor som ikke har evnen til å se rot om det så låg på nesa hennes.

Jeg har alltid vert redd for å bli som henne....

Derfor har jeg lagt opp dagene mine slik at jeg får gjort det jeg trenger for at jeg skal trives i mitt hjem.....

Ja jeg rydder og vasker mye i forhold til hva dere andre gir uttrykk for hær inne, men det er på morningen som oftest ikke for at jeg ikke har noe annet givende i livet....

Jeg går på veggene om ikke jeg har det rent

jeg får meg ikke til å sitte å se på talentløse tegnefilmer klokken 07.00 på morningen....

Da kan jeg gjøre mer vetige saker,nemmelig å rydde og vaske.....

Og kontroll har jeg over mitt liv...

har søkt skole til høsten og jeg kommer inn.....

Har en plan og et mål som jeg skal nå for jeg vet jeg kan....

Er ikke et menneske som nøyer seg med det gjennomsnittelige og ikke til å stå i skyggen av en mann....

Ikke for at jeg er feminist ,men for at jeg vil et sted her i livet jeg vil at min datter skal kunne vere stolt over meg selv når hun er voksen og har forstått at jeg er et menneske på lik linje med alle andre.....

Liker det pent og rent rundt meg, vil ikke ha et hjem som det ligger dritt i hjørner og der man kan se på gulvet hva vi har spist til middag hele uken....

Liker også kontroll over mitt hjem om jeg ikke har det hvem har det da ?!

Så har jeg skt at kansje jeg ikke helt har tengt konsikvenser med klor forbruket mitt og ja jeg skal erstatte klor!!!

Takk for tilbakemellinger selv om noen er litt på kanten så takk for tiden....

Jeg har spurt og takkler svarene jeg har fått :)

Ha en forsatt fin kveld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg misunner alle som har det rent og pent hele tiden... Jeg gjør det max en gang i uka! Spørs på energinivå...

Men det er en ting du bør passe på, og det er HVIS du har tenkt deg ut i arbeidslivet (nå vet ikke jeg hva slags situasjon du er i, og om duskal forbli hjemmeværende...): da kommer du kanskje til å bruke all din fritid på vasking, eller du går på veggen fordi du ikke klarer å opprettholde rensligheten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

jeg får meg ikke til å sitte å se på talentløse tegnefilmer klokken 07.00 på morningen....

Da kan jeg gjøre mer vetige saker,nemmelig å rydde og vaske.....

Det finnes alternativer! Bøker, for eksempel...

Fint at du skal kutte ned på klorinen!

Lykke til med skolen. Håper du er forberedt på at det muligens må bli noe mindre vask når den tid kommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...