Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Hadde en ganske fæl fødsel for fire mnd siden. Barnet ble vakuumforløst, men ble sittende fast med skuldrene. Fordi barnet hadde navlestrengen så mange ganger rundt halsen, måtte legen nærmest ta spenntak og dra barnet ut. (Hadde "truende dødfødsel) I tillegg til å revne veldig mye (ruptur grad 3b), ble jeg også klippet til siden. Mens det hele stod på, gjorde det ikke vondt pga epidural, men allerede fra dagen etter gjorde det sinnsykt vondt. Slet med store smerter på sykehuset, men dette ble "bagatellisert". Utreisesamtale fra sykehuset gikk stort sett ut på "du er andregangsfødende, og ammingen går greit, så ingen grunn til å være her - reis hjem". (Jeg kunne sikkert krevd mer svar og hjelp der, men jeg var helt i tåkeheimen av smertestillende på det tidspunktet) Slet etter det med store smerter, kontaktet sykehuset, men de mente det var normalt å ha så vonndt. Ba meg avvente til seksukerskontroll. På seksukerskontroll hadde jeg så store smerter at legen ikke kunne utføre gu - noe som jeg også fikk vite at var helt normalt. Etter dette gjorde det sinnsykt vondt, og veldig mange sting hadde gått opp (det begynte allerede på sykehuset). Kontaktet igjen sykehuset, men fikk ikke komme til. 11 uker etter fødsel krevde jeg å bli sjekket på sykehuset. De sa da at jeg bl.a. var sydd for stramt, og at det muligens var noen "fistler" innvendig, i tillegg til mye "villkjøtt" som var veldig ømt. De smurte på noen greier som gjorde at det ikke skulle gjøre så vondt, og så satte de meg opp på en ny time der de skulle lokalbedøve meg, og "fikse det som gjorde vondt". Kom tilbake til den avtalte timen, 13-14 uker etter fødsel, men der mente legen at skadene på meg var mye mer alvorlig enn det de forrige legene hadde sagt. Han ønsket derfor å "skjære meg opp igjen og sy på nytt". Dette skal gjøres i lett narkose eller med spinal. De gjorde derfor ingenting med meg på timen. Jeg fikk vite at jeg skal henvises til fysioterapaut fordi jeg sliter med inkontinens og ikke klarer å holde på luft. Det var ingen vits i for meg å gå til fysio før jeg var operert, mente de. (Jeg har prøvd å trene bekkenbunnen selv, men tror ikke jeg gjør det rett, ettersom det tilsynelatende ikke virker) Fikk etter mye om og men time til operasjon, men så ble det sterik. De ringte dagen (kvelden) før jeg skulle inn, og avlyste timen. De kunne pr. nå ikke sette meg opp på ny time. Så her sitter jeg da... 4 mnd etter fødsel, fortsatt med smerter. Er sosialt handikappet, orker ikke gå særlig mye ut. Har prøvd å gjennomføre samleie, men det går ikke. Må gå med store bind. Har fått et nydelig barn, men sliter med å være glad... Noen som har noen råd? Kan underlivet mitt noen gang bli "normalt" igjen? Er det noen som noen gang har blitt "sydd på nytt", og som kan fortelle hvordan det var (både mens det stod på, og hvor lenge etter det gjorde vondt?)
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Ja du kan bli bra igjen. Ble operert for tre uker siden for bakre skjedeveggsprolaps. Operasjonen er grei,og du kommer deg fort. Smerter har man de første dagene,men du får smertestillende. Det er viktig å ta det med ro noen uker etter operasjonen,for å gi sårene tid til å gro riktig. Ellers er det viktig å ikke være hard i magen,da press kan ødelegge resultatet. Lykke til.
Gjest Utlogget Skrevet 23. januar 2007 #3 Skrevet 23. januar 2007 Jeg har lignende erfaringer, og er også operert to ganger. Jeg tror du kan bli bedre og kanskje også så bra som det er mulig etter en slik skade. Utfra egne erfaringer er jeg langt mer negativ, men jeg vil tro at det må være mulig å få til et bra resultat. Selve operasjonene var langt mindre smertefulle i etterkant som i perioden etter fødsler, og tilhelingstiden vil jeg tro var så "normal" som de fleste opplever etter en like omfattende men problemfri klipping/revning/sying i forbindelse med fødsel. At du ikke har blitt tatt på alvor i forbindelse med dette er skrekkelig, og du må bare stå på slik at du får gjort det som kan gjøres. Det er godt mulig at du vil bli helt bra igjen, men mine erfaringer er desverre ganske dårlige. Noe som kanskje skyldes at det er ligger noen år tilbake. Men jeg fungerer med den kroppen jeg har, og kan knapt huske hvordan det var før. Men ja: jeg har plager og smerter, sistnevnte sannsynligvis pga skade på nerver. Selve operasjonen tror jeg du trygt kan se fram til som langt mindre traumatisk og smertefull enn det du har opplevd til nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå