Gå til innhold

Virkestoffer i prevensjon

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Som kjent består dagens prevensjon av forskjellige typer virkestoffer. Alle kjenner vel til at p-piller inneholder østrogen og gestagen, og f.eks. minipiller og p-sprøyte bare gestagener. Vel, jeg tenkte å spørre om noen hadde en viss peil på dette...

Er det slik at når man får beskjed om å "prøve noe annet" bør gå ut i fra hva slags virkestoffer som ikke har fungert på deg?

Jeg brukte Exlutona minipiller for noen år tilbake, og de fungerte utmerket. De hadde levonogestrel som virkestoff, men er ute av markedet nå. Har brukt Conludag som har noretisteron som virkestoff i det siste, men får mellomblødninger av dem.

Andre virkestoffer er til eksempel etonogestrel (Implanon) og desogestrel (Cerazette).

Hormonspiral inneholder levonogestrel, det samme gjør implantatet Jadelle. Siden jeg har fungert på legonogestrel før, er ikke dette en ganske klar indikasjon på at jeg bør prøve noe som bruker det samme virkestoffet? Jeg har søkt på nettet og pratet med gynekolog (ikke konkret om virkestoffer, da) men finner lite info. Gyno sa at "siden jeg fikk mellomblødninger på Conludag kanskje ikke burde prøve p-stav eller Cerazette".

Likevel... bør jeg ikke prøve Levonova (hormonspiral) eller Jadelle (p-stav) likevel? Det bør vel være en viss sjans for at det skulle fungere greit, da jeg gikk på levonogestrel-minipiller før uten problemer...?

Synspunkter?

Edit: Åh dæven, oppdaget nettopp at Exlutona hadde LYSESTRENOL i seg, ikke levonogestrel! Hehe, da falt jo det poenget bort... likevel, synspynkter?

Endret av Annikken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...