Gå til innhold

Bake brød uten gjær

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kan ikke spise gjær i en periode fremover(kanskje for resten av livet?) og trenger noen oppskrifter på brød laget med bakepulver istedet for gjær. Har dere noen oppskrifter som er enkle og få til og som smaker godt, så blir jeg veldig glad hvis dere vil dele det med meg. Og gjerne hvis dere har noe tips til hvordan jeg kan få det bra til; det forrige jeg prøvde meg på ble IKKE bra...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en oppskrift på grove scones. Det pleier vi av og til å ha som frokost. Det blir ikke helt som vanlig brød, men det går raskt å lage og man godt bruke "vanlig" pålegg på. Hvis du er interessert, leter jeg fram oppskriften senere.

Skrevet

Enig med salsera, scones er en god løsning, og veldig enkelt og raskt å lage. :)

Her er min oppskrift på speltscones - de tar 5 min å røre sammen. Smaker best ferske, men kan også fryses, halvtines og varmes i brødrister.

Jeg lager også sandwich av dem til niste på jobb, og har i masse salat, tomater etc og hva som helst av pålegg.

Grove speltscones

150 g sammalt spelt (merke Helios demeter)

100 g siktet spelt

4 ss små havregryn

1-2 ss havrekli

litt salt

2 toppede ts bakepulver

1 ss vegetabilsk olje

1 egg og 1 eggeplomme

ca. 2,5 dl vann

Bland det tørre i en bolle. Rør inn olje, egg og vann. La svelle i ca. 20 min (det gjør sconene litt saftigere og mindre smulete). Sett med skje på bakepapir (blir ca. 9 stk), stek ved 225 grader i ca. 17 minutter.

Det kan hende du må prøve deg litt frem med vannmengden, det kommer an på melet. Hvis sconene flyter utover og er flate etter steking, har du brukt for mye vann. Ser de ut som små vulkaner, har du brukt for lite. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...