Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, tittelen på innlegget er teit, men tanken slo meg i dag da jeg satt og bladde gjennom siste ukes Allers (men det kunne nok vært sakset fra et hvilket som helst ukeblad.....)

Grytelapper er en forbruksvare som du alltid har bruk for. De er overkommelige å lage og hyggelig å få i gave.

Si meg nå helt ærlig - ville du blitt glad for et par heklede grytelapper?

Jeg ville det ikke. Jeg ville sagtens satt pris på tanken bak, men gryteklutene ville i beste fall havnet i en skuff og blitt liggende der til min dødsdag. I ikke fullt så verste fall ville de gått i søpla etter noen år. Jeg liker faktisk ikke heklede grytekluter. De er fulle av huller og jeg brenner fingrene når jeg skal hente stekebrett eller langpanne ut av ovnen og bruker dem. (Ja, jeg har prøvd.)

Det finnes større kampsaker her i verden og jeg akter slett ikke starte "Foreningen mot heklede grytelapper" :ler: , men jeg reagerer innimellom på ukebladenes generalisering som fremstiller det som om alle vil sette pris på ting som mange kanskje synes er helt grusomme. (Finnes sikkert bedre eksempler enn dette. )

Videoannonse
Annonse
Gjest Vidvandre
Skrevet (endret)

Hehe, jeg ønsket meg faktisk grytelapper/votter til jul, og fikk to par, men ikke heklete. Jeg er overhodet ikke huslig av meg eller typisk ukebladleser, heller, men grytelapper trenger man for å ikke brenne seg. Og man trenger jo fler for de blir som regel ganske ekle og slitt etterhvert. Er de av så dårlig kvalitet at det ikke fungerer er det jo en ting, men grytelapper som fungerer er en grei gave. Litt kjedelig er det selvfølgelig, men hvis noen gidder å ta seg bry med å strikke/hekle/sy/lime sammen grytelapper til meg skal jeg bare smile og takke pent jeg :P

Endret av Vidvandre
Skrevet

Jeg hadde blitt glad jeg. Særlig hvis de var pene, gjerne ensfargede, og ikke hadde for store hull.

Gjest Gjest 1
Skrevet

Nei, hadde ikke blitt spesielt glad for det. Høres ut som en kjedelig gave, og hva om de ikke matcher fargene i kjøkkenet?

Skrevet

Vel... Det hadde jo vært hyggelig om noen hadde brukt tid på å lage grytekluter til meg, men den ultimate gaven? Neppe. Det hadde ikke passet spesielt godt i stilen, og jeg liker bedre grytekluter med litt mer padding.

Men at Allers (og tilsvarende blader) synes det er topp er vel ikke helt uventet....

Gjest _Leela_
Skrevet

Hadde jeg trengt grytekluter så ja...

Har et par heklede som er veldig praktiske, de var ikke en gave til meg, men en gave til bestemor som hun ga videre til meg da jeg trengte de mer... Men de må være tykke og ikke sånn der pyntegrytekluter!

Skrevet (endret)

Jeg ville satt pris på det, men de skulle helst vært tette eller sydd dobbelt. Vi har fått hjemmelagde grytelapper før (sydde med motiv), og selv om det selvsagt er litt "kjerringaktig" pr definisjon har vi brukt dem hver dag i et år nå :) Klart, om vi hadde kjørt en minimalistisk stil på kjøkkenet ville jeg satt mer pris på noen stiligere kluter (jeg liker at folk skjønner hva slags smak jeg har), men vi har nå engang et ganske gammeldags interiør i utgangspunktet.

Endret av Anna_Elk
Skrevet

Jeg ville blitt glad i den forstand at jeg setter pris på at folk bruker tid på å lage hjemmelagede gaver til meg. Men min erfaring er at heklede grytekluter ikke er brukbare (de beskytter ikke mot varmen) så jeg hadde bare stuet dem vekk og brukt de jeg allerede har. Jeg er dessuten svært glad i å lage mat/bake, så det ville også være litt rart om noen trodde jeg ikke hadde grytekluter allerede. Og er virkelig grytekluter forbruksvare? De jeg har nå har jeg hatt siden vi flyttet og jeg har ingen planer om å bytte dem ut med det første. De er helt som nye til tross for at de er i (nesten) daglig bruk.

Skrevet

Det er ikke noe problem å hekle grytekluter som virkelig fungere. Og det er heller ikke noe problem å lage grytekluter som ikke ser ut som de hører hjemme sammen begonia i vinduskarmen og smårutet gardiner.....

Men om jeg hadde blitt glad for heklede grytelapper? Tja... lager de stort sett bedre selv, så overstrømmende strålende hadde jeg neppe blitt....

Skrevet

Jeg ville blitt glad om de var fra noen som hadde heklet dem selv. Men om det hadde vært en slektning som bare sendte dem med, kjøpt i farta, bare for å gi bort noe -da hadde jeg nok ikke hoppet opp og ned i full lykkerus! :ler:

Men det er koselig når folk bryr seg nok til å å bruke litt av tiden sin på andre, og grytelapper er jo noe alle trenger fra tid til annen! :)

Skrevet

Passer nok ikke inn i min stil, men jeg er glad for de jeg har fått- spesielt når giver ikke er blant oss lenger.- Så jeg stemte "ja".

Skrevet

det hadde kommet helt an på grytelappene.

pyntegrytelapper som er for tynne og for hullete til å bruke: ikke spesiellt lykkelig for det som gave nei.

tykke, heklede grytelapper, gjerne med noe litt ekstra, kanskje sydd med stoff på ene siden f.eks og litt dill i gammeldags stil: jepp, hadde blitt glad for det.

man kan gjøre mye utav helt vanlige ting, og gjør man det, så er det gøy.

Skrevet

Forutsatt at det er skikkelige grytekluter som kan brukes sier jeg: ja takk, gjerne, men er de dillete og hullete.... Fysjom.

Skrevet

Hmm, hvis jeg hadde fått heklede grytelapper til jul, da hadde jeg avlyst jula med øyeblikkelig virkning.

Snakk om nedtur da. :ler:

Grytelapper er kjekt å ha, men helst noen som er nyttige i bruk. Prydheklinga til bestemor holder ikke akkurat varmen vekk fra fingra. :grine:

Skrevet

Har ikke noe direkte i mot heklede grytelapper så lenge de fungerer, men hadde ikke blitt hoppende glad heller.

Skal folk først bruke tid på å lage noe til meg, hadde jeg satt uendelig mer pris på et par strikkede ullsokker.

Gjest Fruktfat
Skrevet (endret)

nei, absolutt ikke. hekla saker er ikke noe vi har (lyst på) i huset.

vi har gode grillvotter som blir brukt som grytelapper, de har vi hatt i 5år, og de er like fine (bortsett fra der jeg har skjært i dem da...).

Endret av Fruktfat
Skrevet

He he ikke akkurat min stil men dersom noen hadde gitt meg det i gave hadde jeg uansett blitt glad.

Blir alltid glad for gaver - lever fortsatt etter prinsippet i denne materialistiske verden at det er tanken som teller.

Skrevet
Skal folk først bruke tid på å lage noe til meg, hadde jeg satt uendelig mer pris på et par strikkede ullsokker.

Åja! Og sånne ullsokker som er tova helst, de er så gode! (Jeg kan bare å hekle ikke strikke...., *ønsker meg til bursdag*) :sjarmor:

Skrevet
(Jeg kan bare å hekle ikke strikke...., *ønsker meg til bursdag*) :sjarmor:

Det går an å hekle ullsokker. Jeg kan og bare hekle, ikke strikke, men man kan hekle alt som kan strikkes. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...