Hobgoblin Skrevet 23. januar 2007 #1 Skrevet 23. januar 2007 Har så lyst til å ha en stor, grønn plante på badet. Noen som har tips til hva slags plante som kan trives på et baderom uten naturlig lys? Vi har dessverre ikke varmekabler på badet, så varmen vil komme ovenfra, og planten vil stå på en krakk. Noen ideer?
Wildy Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Vet ikke helt om den passer inn til deg.. Men jeg har en helt vanlig porelsensblomst på badet. Den står i alt for liten krukke opp ei vinduskarmen. Egentlig havnet den der med en forglemmelse, den hadde vært gjennom en skikkelig rotbløyt siden jeg hadde glemt den i flere måneder ( igjen... har ikke akkurat grønne fingre..) og ble ganske enkelt satt i vinduskarmen for å gjøre plass i vasken. Siden har det vært der, og den stortrives! Utrolig sjelden jeg vanner den ( fremdelse...) men den vokser og trives.
Hobgoblin Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #3 Skrevet 23. januar 2007 Porselensblomst? Jaja, da kan vi jop teste vår porselensblomst med å sette den inn på badet, da. Det hadde jeg ikke tenkt på ville fungere. Men du har vindu på badet? det har ikke vi...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Zamioculcas er kjempegrei å ha på badet (og i klesskapet, for den sakens skyld, den tåler det meste). De fleste sorter Hoya som ikke blomstrer (altså porselensblomster) vil også like seg helt greit, men de sortene som blomstrer vil neppe blomstre når det er begrenset med lys. Det beste lyset hvis du ikke har vindu er lysrør. Men er du flink til å skru av når du ikke er der, så blir det jo ikke lys mer enn et par timer i døgnet på det meste, og da kan det egentlig være like greit med plast/silke faktisk. Prøv gjerne en zamioculcas (finnes i x antall størrelser) eller en hoya
Susannah Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Jeg har hatt både aloe vera-plante og pengeplante (sukkulent) på et bad med lite lys, og det fungerte bra. De trenger lite vann og kan vokse seg ganske store.
Hobgoblin Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #6 Skrevet 24. januar 2007 Tusen takk for tips! (Min porselensblomst blomstrer flittig, så da en den nok ikke aktuell for badet. )
Frujuli Skrevet 24. januar 2007 #7 Skrevet 24. januar 2007 Zamioculcas er kjempegrei å ha på badet (og i klesskapet, for den sakens skyld, den tåler det meste). De fleste sorter Hoya som ikke blomstrer (altså porselensblomster) vil også like seg helt greit, men de sortene som blomstrer vil neppe blomstre når det er begrenset med lys. Det beste lyset hvis du ikke har vindu er lysrør. Men er du flink til å skru av når du ikke er der, så blir det jo ikke lys mer enn et par timer i døgnet på det meste, og da kan det egentlig være like greit med plast/silke faktisk. Prøv gjerne en zamioculcas (finnes i x antall størrelser) eller en hoya ← Jeg har en som blomstrer hvert enste år. Jeg har hatt den i 5 år. Til vanlig, fra okt til april står den i en gang i kjelleren uten lys. Setter den opp i stuen og den blomstrer til okt.Vann trenger den lite av, den kommer stadig med nye grener som strekker seg ut. hender det går både en og to mnd mellom vanning. Dette pga vi bruker den gangen veldig lite. Fantastisk blomst.
Rexina Skrevet 25. januar 2007 #8 Skrevet 25. januar 2007 Alle former for kaktuser vil jeg tro. Det finnes jo kaktus som henger og blomstrer da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå