Gå til innhold

Oljemaleri

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alt jeg har av bilder, om det er fotografier, laminater eller lerret rengjør jeg med en klut godt oppvridd i salmiakkvann. Nå har vi imidlertid fått inn et ganske verdifullt oljemaleri her, og jeg er usikker på om dette vil tåle denne rengjøringen.

Noen som har erfaring med slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tørk støv med en kost.. tror salmiakk vil ødelegge det..

Hva med å sette det i glass og ramme?

Skrevet

Her....

Jeg har gjort det selv, men bare med mine egne malerier og da er det ikke så nøye, så da bruker jeg bare en nesten tør klut og en kost...

Skrevet

Du vet at salmiakkvann bl.a. er svært effektivt m.h.p. å matte ned gammel maling før man maler på nytt? Selvfølgelig bruker man da sterkere konsentrasjon enn du sannsynligvis gjør når du tørker støv, men over tid vil du uansett ødelegge overflaten på bildene dine med mindre de befinner seg bak glass.

Vanlige "verdiløse" bilder kan man selvfølgelig tørke forsiktig over med en lett fuktet klut i "nødsfall", men egentlig bør du nøye deg med å fjerne støvet med en fjærkost el. lign.

Et verdifullt oljemaleri skal ikke vaskes i det hele tatt, men sendes bort til profesjonell rens når/hvis det skulle bli nødvendig. (Det gjøres normalt kun etter svært lang tid...). Rammen kan du selvfølgelig tørke forsiktig av, men også den skal du behandle med stor varsomhet.

Skrevet

Tipset om salmiakkvann fikk jeg merkelig nok hos fotografen hvor jeg i en årekke har kjøpt bilder, både laminat og lerret. Jeg har rengjort bildene mine på denne måten i ca 1 år. Må inrømme at jeg i utgangspunktet syns dette var merkelig, men når en fagperson forteller meg at hun gjør det på denne måten valgte jeg å følge rådet.

Har ikke lyst til å sette det i glass og ramme fordi oljemalingen er lagt på i forskjellige lag slik at det blir et flott spill i maleriet. Tror dette vil bli veldig redusert, eller borte bak glass.

Tusen takk for gode råd, vi får nok sende det bort når det skal rengjøres :)

Skrevet
Tipset om salmiakkvann fikk jeg merkelig nok hos fotografen hvor jeg i en årekke har kjøpt bilder, både laminat og lerret. Jeg har rengjort bildene mine på denne måten i ca 1 år. Må inrømme at jeg i utgangspunktet syns dette var merkelig, men når en fagperson forteller meg at hun gjør det på denne måten valgte jeg å følge rådet.

Har ikke lyst til å sette det i glass og ramme fordi oljemalingen er lagt på i forskjellige lag slik at det blir et flott spill i maleriet. Tror dette vil bli veldig redusert, eller borte bak glass.

Tusen takk for gode råd, vi får nok sende det bort når det skal rengjøres :)

Bare vær oppmerksom på at en fotograf nødvendigvis ikke har peiling på hvordan man best tar vare på bilder og foto. Jeg fraråder absolutt på det sterkeste å bruke salmiakkvann, vann i det hele tatt egentlig. Ikke bruk microfiberkluter. Bruke en støvkost eller tørr bomullsklut som ikke legger igjen løse fibre. Også i forbindelse med oppbevaring bør du unngå syreholdig materialer som vanlig papir og plast siden dette ødelegger overflaten på bilder. Og når du henger opp, unngå å henge bildene i direkte sollys!

Skrevet

Innmaten fra en fersk loff er et gammelt og velprøvd triks.

Skrevet

Igjen takk takk for innspill...dette er informasjon jeg helt klart trenger, så flott at dere deler den :)

Jeg syns det er rart at fotografen ikke har mer kunnskap enn det som faktisk var tilfellet her. Jeg kunne jo ha ødelagt de andre bildene mine, som faktisk er ganske dyre i innkjøp i løpet av noen år.

Loffetrikset skal jeg jammen prøve

Skrevet

Har ikke gjort dette selv, men mulig en boks med trykkluft hadde vært tingen. Ta maleriet ut om mulig å gå forsikig over det for å få vekk støv. Man bør imidlertid påse på at det ikke følger med noe annet enn luft når den brukes. Det siste er vel antagelig bare et problem fra fastmonterte trykkluftanlegg der det finnes en kompressor.

Skrevet

Loffetrikset skal jeg jammen prøve

Jeg vil ikke anbefale det heller siden det vil legges igjen ett fettlag og andre rester som skaper et godt grunnlag for midd og andre dyr. Prøv også å unngå å ta på bildene med bare hender siden fett og syre vil være med på å bryte ned bildeflatene.

Skrevet
Har ikke gjort dette selv, men mulig en boks med trykkluft hadde vært tingen. Ta maleriet ut om mulig å gå forsikig over det for å få vekk støv. Man bør imidlertid påse på at det ikke følger med noe annet enn luft når den brukes. Det siste er vel antagelig bare et problem fra fastmonterte trykkluftanlegg der det finnes en kompressor.

Da er vel luftrykkslangen på bensinstasjonen både enklere og billigere?

Skrevet
Da er vel luftrykkslangen på bensinstasjonen både enklere og billigere?

Kanskje, men jeg er ikke sikker på hvor ren den luften er. Kompressorer kan lekke olje inn i trykkbeholderen.

Skrevet

Det er faktisk en veldig god idè, men unngå for all del kompressorer av ymse slag. Luftstrømmen er svært kraftig i tillegg til at den kan inneholde bl.a. olje.

Nå er imidlertid små bokser med trykkluft noe man får kjøpt hos en hver bilrekvisitaforhandler. Vanligvis brukes de for å fjerne støv fra mindre flater før lakkering, men luftstrømmen er ren og skånsom, så det burde ikke være noe i veien for å bruke dem på f.eks. bilder. De er dessuten hendige siden de er på størrelse med en vanlig sprayboks. (Jeg har faktisk en slik boks som jeg har brukt når jeg maler og den inneholder voldsomt mye luft til å være så liten :ler: ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...