Cognizance Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Gitt alle bivirkningene og komplikasjonene brystinnlegg kan føre til, er det rimelig opplagt at dette er risikofylte, helseskadelige inngrep. Kilde: http://www.kvinneguiden.no/magasin/skjonnh...ter_del_3/35320 For meg virker det som om kvinner i hovedsak får brystinnlegg for å bøte på egne komplekser. Ergo er det et psykisk problem, som på denne måten blir forsøkt løst ved kirurgi. Anorektikere og bulemikere har også et psykisk helseproblem, og får hjelp - i psykiatrien. Personer som driver selvskading ved å rispe huden o.l. får også hjelp i psykiatrien. Komplekser over brystfasong sitter i hodet, og å bruke kirurgiske inngrep som kan nedsette følsomhet og seksuell funksjonsevne samt melkeproduksjon og gi mange andre helsefarlige virkninger, er -- kjønnslemlestelse! Det disse kvinnene trenger er terapi, hjelp til å lære seg å akseptere eller like kroppen sin slik den er skapt. Et mulig unntak kan være rekonstruktiv plastisk kirurgi i etterkant av for eksempel brystkreft. At menn ikke finner brystinnlegg attraktivt er egentlig uvesentlig, men er et moment som uansett trekker i samme retning.
Gjest gjesta Skrevet 23. januar 2007 #2 Skrevet 23. januar 2007 Hvis det funker, hvorfor ikke? For meg tok det nøyaktig 2 timer å bli fornøyd med puppene mine ved hjelp av kirurgi, hvor mange psykologtimer tror du jeg måtte hatt? Da vil jeg heller at de som har bruk for hjelp i psykiatrien får hjelpen de trenger, det er lange køer og det er andre som sikkert hadde trengt det mer enn meg.. Og menn synes ikke det er fint? Hvorfor er det marked for glamourmodeller? Hvorfor blir jeg tatt på puppene hver gang jeg er ute? Jeg tror ikke noen menn gidder å klemme på ting de ikke synes er attraktive gitt.. Det gidder jo ikke jeg heller..
Gjest Bodillen Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Det er drøyt å sammenligne dette med selvskading og spiseforstyrrelser. Her snakker vi om symptomer som utløses av dype psykiske problemer. Det største problemet for dem som er så dårlig utstyrt pi frontpartiet at de går til så drastiske skritt som kirurgi, er jo faktisk omgivelsene. Tror du det er spesielt artig å få høre om spekefjøla si dag ut og dag inn i år etter år? Jeg vet om folk som har det sånn, og jeg skal love deg, at får du høre det mange nok ganger, da blir det til slutt en sannhet for en selv også. Man kvier seg for å kle av seg om sommeren, man tenker alltid på hvordan man skal kle seg og hvordan man ser ut i enhver sammeheng. På samme måte som jeg synes det er helt greit at f.eks overvektige mennesker fedmeopereres for å kunne oppnå livskvalitet, synes jeg det er helt ok at kvenner med manglende eller svært liten brystutvikling legger inn innplantat. Kan det heve livskvaliteten, så Halleluja!
Gjest Frk Åberg Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Jeg dømmer ikke de som har opererert inn silikon, men jeg tror at det i en del tilfeller ikke er den beste løsningen. Jeg tror at det ofte ligger ting bak som man heller burde jobbe med. Tror også noen tror at de vil bli lykkelige når de bare får fikset puppene, og at da skal alt ordne seg. Hvis man har grunnleggende problemer med selvtilliten (som noen av disse gjerne har), så tror jeg ikke at silikonen nødvendigvis ordner alt. Men det blir jo litt sånn at fordi idealene er slik de er i vår verden, og fordi det er mulig å utføre operasjonene av profesjonelle, så godtas det. Om noen hadde ønsket å bruke 20 000 på å forminske storetærne, da hadde de vært sprø da...
Champagnepiken Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 Skal ikke blande meg for mye i diskusjonen her. Men en viktig begrepsavklaring: Kjønnslemlesting er et OVERGREP, det er noe andre påtvinger deg. Brystkirurgi er noe man velger selv.
Gjest glamourgirl Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Hm, kanskje de gjør det fordi de har truffet for mange som du. Menn som ikke godtar tynne damer, feite damer, pene damer, damer med for store eller for små bryster... Ikke vet jeg.
Tabris Skrevet 24. januar 2007 #8 Skrevet 24. januar 2007 Jeg synes de som er misfornøyde med kroppen sin heller skulle jobbe med hodet enn med resten av kroppen. Det blir en for enkel "snarvei", hvor man gir etter for - og dermed også bekrefter - følelsen av at man ikke er "bra nok" eller "pen nok". Personlig misliker jeg sterkt hele dette kroppshysteriet. Vi skal alle være 21 år, slanke, barberte, oversminket og med enkle, urbane interesser. Denne dyrkningen av ungdommen synes jeg er tåpelig - det er jo i ungdommen umodenhet viser seg i all sin prakt. Takke meg til å endelig bli voksen! Litt satt på spissen, selvsagt, men jeg mener i prinsippet at samfunnet går altfor langt i denne ungdomsdyrkingen, og det har ført til et hav av negative konsekvenser. Brystoperasjon er bare en av dem.
Gjest Bodillen Skrevet 24. januar 2007 #9 Skrevet 24. januar 2007 Jeg synes de som er misfornøyde med kroppen sin heller skulle jobbe med hodet enn med resten av kroppen. Det blir en for enkel "snarvei", hvor man gir etter for - og dermed også bekrefter - følelsen av at man ikke er "bra nok" eller "pen nok". ← De som sier dette er oftest de som ikke har spesielle komplekser for kroppen sin selv...
Tabris Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 De som sier dette er oftest de som ikke har spesielle komplekser for kroppen sin selv... ← Du vet egentlig ingenting om hvilket forhold jeg har til min kropp, ei heller om jeg har (eller har hatt) komplekser og har valgt å jobbe med dem eller ikke. Så du har ikke noe grunnlag til å synse over hva jeg har og ikke har.
Gjest Eir Skrevet 24. januar 2007 #11 Skrevet 24. januar 2007 Jeg er enig i at det er betenkelig å skulle gjøre fysiske inngrep for å rette på psykiske problemer, men dette er likevel noe hver enkelt må velge selv. Og så lenge dette er noe hver enkelt kvinne velger selv er det nesten groteskt å sammenligne dette med det overgrepet kjønnslemlestelse er. Du sammeligner det med å ha spiseforstyrrelser eller å skade seg selv, men ingenting av dette er forbudt heller. Det er heller ikke noe som tvangsbehandles i noen særlig grad, så å innføre tvungen terapi på komplekser ville sette det i en særstilling. Og det er allerede en mulighet for kvinner med fysiske komplekser å få terapi, på lik linje med andre psykiske lidelser. At tilbudet ikke er godt nok, pga dårlig kapasitet er en annen diskusjon.
amles Skrevet 25. januar 2007 #12 Skrevet 25. januar 2007 Jeg er helt uenig med deg.. Synes du at de som har fått fjernet ett bryst pga kreft, ikke skal legge inn implat? Min historie er at etter å ha ammet to barn i nesten 2 år hver, var brystene mine ikke bare stygge, men de hemmet meg sånn at jeg ikke kunne gå med bikini ol. de rett og slett falt ut. Det var bare masse løs hud, ikke noe fett. og huden var full av strekk merker. Ikke om man hadde god fantasi en gang kunne de minne om bryster.. Vel jeg tok brystimplat og løft, og nå ser de ut som to helt naturlige bryster. De er faktisk minde nå, enn før jeg fikk barn, men er fornøyd med en B-cup. Synes det er feil av deg å bare komme med et slik utsagn. For meg var brystene en funksjonshemmelse, som jeg fikk rettet opp i. Ikke noe en psykolog kunne hjulpet meg med. Og tilkomne mann visste ikke at jeg hadde silikon før det hadde gått ganske lang tid. Merker jeg blir irritert når jeg hører slike utsagn.
Gjest Ferskvannsblekksprut Skrevet 25. januar 2007 #13 Skrevet 25. januar 2007 Folk får gjøre som de vil. Jeg har små, men hadde de vært større hadde jeg veltet, og det hadde sett dumt ut. Kan ikke folk passe sine egne saker og ikke bry seg om hva folk gjør/ikke gjør med kroppen sin?
Gjest Emera Skrevet 25. januar 2007 #14 Skrevet 25. januar 2007 De som sier dette er oftest de som ikke har spesielle komplekser for kroppen sin selv... ← Dette er langt fra sannheten.
mari Skrevet 26. januar 2007 #15 Skrevet 26. januar 2007 Jeg kan bare si utifra mitt synspunkt, og hvorfor jeg valgte å gjøre det. For det første, jeg gjorde det for meg, ingen andre, min mann syntes at brystene mine var greie. Men jeg hadde et problem med det, ved at jeg følte at det man så og det jeg hadde ikke stemte overens, jeg hadde bryst som jeg stappet i en bh, så de skulle se fine ut. Jeg la på meg enorme mengder i graviditeten pga. bekkenløsning som bant meg til sengen i 2x 6 mnd, og gjorde at jeg ikke kunne røre stort på meg i lengre tid etter fødsel. Jeg har nå godt ned 29 kilo, og da forsvinner brystene, det at jeg ammet 2 barn hjalp ikke heller. For meg så var det å få de nye brystene mine neste som en belønning fordi jeg har vært så flink til å gå ned i vekt, og for at jeg har fått den kroppen jeg føler meg vel med. Alle delene av kroppen kan man trene seg fornøyd med, bortsett fra brystene. Er de ødlagt, så får man ikke fikset det. Jeg ville også operere bort hud på magen, men fikk beskjed om at det ikke var ille nok, og det godtok jeg! For det andre; å sammenligne selektiv kirurgi med kjønnslemlestelse er i beste fall frekt... i verste fall, et overgrep mot de som har blitt utsatt for kjønslemlestelse...
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2007 #16 Skrevet 26. januar 2007 Hva er forskjellen på å legge inn implantater i brystene og andre plastiske operasjoner? Synes ikke at det er noe verre at en med komplekser for brystnene sine legger inn silikon, enn at en person som har "ridebukser" velger å fettsuges. Frivillige operasjoner kan overhodet ikke kalles kjønnslemlestelse.
Gjest Gjest_ElCaramba_* Skrevet 26. januar 2007 #17 Skrevet 26. januar 2007 LA FOLK GJØRE SOM DE VIL! Plastiske operasjoner er frivillig, og gjøres etter nøye overveielse av de som velger å gjøre det. Man skal ikke undervurde andre menneskers intellektuelle evne. De har nok gode grunner. Noen komplikasjoner er det ved ethvert kirurgisk inngrep i kroppen, men mange velger operasjon,med alle evntuelle nisser på lasset. Hvilke grunner de har, er deres egne. Men det sier noe om hvor vanskelig de har det med situasjonen sin i utgangspunktet. Mange har fått økt livskvalitet med å forstørre puppene, og dette er ikke noe å kimse av. Jeg gleder meg med de som endelig føler seg bedre. Ønsk heller andre lykke til, enn å spre kritikk. Ha respekt for andres avgjørelse, selv om det ikke kunne vært rette løsningen for en selv.
Cognizance Skrevet 26. januar 2007 Forfatter #18 Skrevet 26. januar 2007 Selvmord er "frivillig". Gjør det at det er greit? Nei, for det handler om syke mennesker som trenger psykiatrisk behandling. Prostitusjon og å bruke heroin er andre ting folk gjør, ofte høyst frivillig, uten at det gjør at aktiviteten er ok. Forskjellen på brystforstørrelse og andre kosmetiske kirurgiske inngrep er bivirkningene. Brystinnlegg kan gi vedvarende alvorlige bivirkninger, noe for eksempel fettsuging sjeldent gjør.
Gjest Gjest_ElCaramba_* Skrevet 26. januar 2007 #19 Skrevet 26. januar 2007 Hvis du er oppriktig bekymret for bivirkninger vedrørende plastisk kirurgi, og som du spesifiserer; Brystimplantater, er dette bra. Det er de som velger denne operasjonen også. Det er fremdeles frivillig å la seg operere, og dette er pasientens valg. Farene for komplikasjoner, og "bivirkninger" er like høye uansett inngrep. Dette har med klinikkvalg, pasientens helse el anatomi, postoperasjonelle tilstand, rekonvalesens, sykdom, immunforsvar, dvs flere faktorer å gjøre. Synes ikke det er korrekt av deg å blande inn selvmord, psykiatri og rus. Hvis dette opptar deg, foreslår jeg at du starter en ny tråd. Hvis du sammenligner evnt uheldige komplikasjoner vedr brystoperasjon, med en sprøytenarkomans hverdagshelvete, så tror jeg at både en uheldig brystoperert og en narkoman ikke helt vil vite hva du mener. Man velger også konsekvensene, ved en handling. Ingen går fullstendig uvitende om hvilke effekter ens egen handlinger har på eget liv. Jeg er ikke en av de som anmelder Tiedemann hvis jeg får kreft av røyken. Jeg tar konsekvensene selv. Vet man at det kan gå galt, så blir det en del av faktorene som vurderes før man begir seg utpå det. Man er ansvarlig for eget ve og vel, og man gjør med sitt liv, og sin kropp, som man vil. Hvem har rett til å bestemme hva som er "greit" for dem? Hverken jeg eller du. Eller noen andre. Sånn er det bare.
Gjest gjesta Skrevet 26. januar 2007 #20 Skrevet 26. januar 2007 Du kan på ingen måte sammenligne selvmord og plastisk kirurgi!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå