Gå til innhold

2-åring som ikke vil bruke votter

Tvilling76

Anbefalte innlegg

Jeg har et stort problem. Jeg har en 2-åring som nekter å bruke votter/vanter. Alt som tas på hendene tas rett av igjen.

Har prøvd fingervanter, vanter m/tommel og polvotter. Lange, korte, tykke, tynne. Har prøvd å feste de med slike "hemper", men han drar de av seg selv om klypene er satt langt oppå armen. Har prøvd jakker med snøstopper som tas utenpå votten, men har tar av seg denne også. Har også prøvd med snor over ryggen, men jaggu får han av seg disse også.

Nå som snøen har falt har han fortsatt ikke skjønt at det blir kaldt uten. Det tar over 1 time før han begynner å fryse, og da er det gjerne forsent.

Idag gråt han da jeg hentet han i barnehagen fordi han var så kald på hendene.

Er det noen som har noen gode råd? Alt tas imot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uffda, kjenner jeg får helt vondt i fingrene selv når jeg ser for meg små illrøde forfrosne barnehender! Mine barn var også anti-vott unger (8 åringer er litt sånn enda), og det er ikke så mye å gjøre tror jeg. Min datter på 3 har funnet ut at det faktisk er deilig å ha votter på så slipper hun å bli kald. - Jeg tror dessverre de må finne det ut selv ;) 8 åringen er ikke så glad ii verken votter eller hansker fordi det hemmer bevegeligheten. Forhåpentligvis finner gutten din ganske fort ut at det er deilig med votter på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, så noen synes sikkert at jeg er helt fjern og ikke har peiling på dette: Men vil han ikke gå med votter, så la han gå uten. Han finner ut etterhvert at det blir kaldt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du har prøvd alt. Vi tvinger aldri noen til å gå med votter, de får gå ut uten og som regel kommer de å ber om votter etter en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Jenta mi på snart to dro av seg alt som var av votter før. Jeg tok dem på før vi skulle ut, og hun tok dem av igjen. Da putta jeg dem inni min jakke så de ble varme og gode, og gikk ut med henne uten votter. Så fort hun begynte å bli kald på hendene, tok jeg på henne vottene igjen, og da var det helt greit :)

Nå tar hun på seg vottene selv før vi går ut, og har klare meninger om HVILKE votter hun skal ha på... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva om han får være med på butikken å velge seg ut et par votter selv? Da blir det kanskje mer attraktivt?

Vet at noen her inne tidligere har advart mot å bruke sånne stålhemper til å feste vottene med pga øyeskader...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot min gå uten. Hendene ble fort herdet og han tålte mye mer i forhold til broren som alltid vil ha votter på.

Brukte ikke votter jeg heller når jeg var liten. Ble ikke oftere syk eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Har samme problem med min 3 åring. I barnehagen sier de at mange barn har samme motforestillinger mot votter siden de blir hemmet i bevegelsen. Men etterhvert som de blir eldre - blir de klokere og finner ut at det er bedre å være litt mer klomsete og varm enn håndfast og iskald. Ikke minst hvor gøy det er å lage snøball etc (YES vi har snø her endelig...) - og hvordan det er med og uten votter... :ler:

De anbefalte imidlertid noen votter til Reima med åpning midt på votten slik at en kunne "arrangere" fingrene på rett på plass inni votten lettere. Har dem - men gutten vil ikke bruke dem heller. Så denne mamman bare venter på at han skal finne ut av det selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi (snart 2 1/2) liker heller ikke votter. Vi tar dem på henne hver gang vi skal ut likevel, så får hun heller ta dem av seg. Nå som det har blitt snø og ganske kaldt, tar hun dem ikke av så ofte lenger, og hun protesterer heller ikke så mye når vi tar dem på. Jeg tror barna skjønner etter hvert at det er lurt å bruke votter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, så noen synes sikkert at jeg er helt fjern og ikke har peiling på dette: Men vil han ikke gå med votter, så la han gå uten. Han finner ut etterhvert at det blir kaldt.

Enig i denne.

Mine to var anti-votter, vi lot dem styre dette selv - men ble det for kaldt valgte de votter selv - selv om det ikke var mange ganger i løpet av vinteren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme klarer jeg jo å følge litt med slik at jeg får tatt på votter når jeg kjenner han begynner å bli litt kald, men barnehagen får liksom ikke gjort det i samme grad...

Jeg får fortsette å prøve, og håpe på at han snart tar til fornuften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...