Nigella Skrevet 22. januar 2007 #1 Del Skrevet 22. januar 2007 Pleier å kjøpe frossen torsk, laks, sei osv av det rimeligste slaget. Er i utgangspunktet glad i fisk, men er IKKE flink til å lage noe godt av det selv. Har du en superenkel oppskrift å dele med meg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 22. januar 2007 #2 Del Skrevet 22. januar 2007 Jeg er veldig glad i wok med laks. Bruker en pakke med ferdige wok-grønnsaker eller friske grønnsaker etter smak. Steker laksen og har på godt med soyasaus og grønnsaker. Serveres med ris. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaploink Skrevet 22. januar 2007 #3 Del Skrevet 22. januar 2007 Eg kjøper også ofte frossen laks og torsk. Tykjer laksen blir god om den marinerast litt. Når eg er lat (som regel) brukar eg ei slik ferdigmarinade, og lar den ligge i den ein times tid før eg steiker den. Brukar på å ha wok-grønnsaker til. Torsken legg eg ofte i aluminiumsfolie saman med grønnsaker og litt smør eller pesto, og lar det stå i ovnen i ein halvtimes tid. Det brukar ikkje bli så ille. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solskinn Skrevet 22. januar 2007 #4 Del Skrevet 22. januar 2007 Laget i helgen fiskepakke. To store gulerøtter, en liten purre, oppdelt tomat i skiver(litt hodekål, fordi dette var det eneste jeg hadde) oppskriften sier squash. Torskeblokk/laks sier oppskriften opprinnelig Ha litt olje (to små spisesjeer??) på to aluminiumsfolie biter, 3/4 av grønnsakene over, fisk oppå, salte og peppre godt, ha over litt hvitvin og resten av grønnsakene og en liten smørklatt. Mengden olje, hvitvin og smør avhenger av hva du liker og hvor magert du vil ha det. Men litt smør må til for rett smak. Steketid ca 20 min v/200 grader. Hvitvin kan erstattes med sitron, eller bare litt ekstra olje, sitronpepper kan benyttes om man liker dette(særlig om man bruker laks). Det er bare fantasien som setter begrensninger og så lenge en er flink til å tilsette smakstilsettning til fisken(hvitvin, krydder etc) så gjør det ikke noe at man bruker billig frysefisk. Jeg er veldig glad i å bruke tynne skiver av tomat i formene jeg lager med fisk, og har disse oppå fisken, for å få litt saftighet og smak dersom fisken ikke er så god, men dette avhenger klart av hvor glad man er i tomat da (men det er viktig å huske at tomat ofte får fløtesauser til å sprekke pga syren i tomatene) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nigella Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #5 Del Skrevet 23. januar 2007 Her var det mange gode ideer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Huldali Skrevet 23. januar 2007 #6 Del Skrevet 23. januar 2007 Laksefilet med ost: Skjær en lomme i laksen og legg inn smørost med den smaken du ønsker. Stek på vanlig måte. Du kan også lage en enkel panering. Lag en melblanding av mel, krydder (salt, pepper og lignende). Rull fisket i panneringen og stek som vanlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 23. januar 2007 #7 Del Skrevet 23. januar 2007 Man tager... 1 stk blokk med frossen sei. 2-3 gulrøtter. 1 purre 1 boks créme frache (eller rømme) 1 pose bearnaisesauspulver (jada, du leste riktig ) litt melk Smør en form. Del opp fisken i stykker (den bør være tint først). Vask og skjær purre og gulrøtter i skiver og fordel dem over og rundt fiskestykkene. Rør ut sausepulveret i créme fraiche og "spe" med litt melk slik at blandingen ikke blir fullt så tykk. Hell blandingen over fisk/grønnsakblandingen i forma. Stekes i en drøy time ved 180-200 grader. Server med kokte poteter. Det høres vanvittig ut med bearnaisesausen, men det smaker faktisk godt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 23. januar 2007 #8 Del Skrevet 23. januar 2007 Catas forslag minner litt om noe jeg har laget en del: Torskefileter (1-2 per pers., kan gjerne tas rett fra fryseren) 50-50-blanding av fløte og sennep, mengde avhenger av hvor mye saus du vil ha... Div. grønnsaker, f.eks. purre og tomatskiver Revet ost på toppen Ca 200° i stekeovn til osten er gylden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 23. januar 2007 #9 Del Skrevet 23. januar 2007 Seibiff. Det er godt. Du dypper stykker av sei i "pannekakerøre", sånn blanding av egg, melk, mel, salt og pepper og steker dette i margarin. Når fisken er stekt kokes panne ut med litt vann, dette blir saus. Serveres med mye brunet løk og kokte poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 23. januar 2007 #10 Del Skrevet 23. januar 2007 Fisk i form - Ønsket antall seifileter/blokker - Sitronpepper - Purreløk - (valgfritt: Paprika) - Ost - Matfløte Legg fisken i en ildfast form og krydre med sitronpepper. Skjer purreløk i ringer og eventuelt paprika i strimler og strø over.. Legg ost over og tøm en god skvett matfløte over. Slik at iallefall halve fisken dekkes og vel så det.. Sett i ovnen på rundt 200 grader i 20-30 minutter.. Voila Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Fruktfat Skrevet 23. januar 2007 #11 Del Skrevet 23. januar 2007 sunn, emkel og god fiskeform: skjær poteter og gulrøtter i skiver, legg i ildfast form med 0,5dl vann og 50gram smør i terninger over. krydre med det du vil (salt, pepper, basilikum?). legg over folie og sett i ovnen på 210grader i ca 20-25min. ta av folien, legg i løk i skiver, torskeblokk i biter, krydre, på med folie og inn i ovnen i ca 10 min til. ta av folien, hell over en boks hakkede, hermetiske tomater med basilikum og oregano, inn i ovnen uten folie i 10 min til. supergodt! du bruker de grønnsakene du vil -forrige gang brukte jeg løk, selleri og paprika, og da la jeg i fisken med en gang-, og tidene må man regulere litt sjøl etter ovn og grønnsaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå