Gå til innhold

Navneendring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på bryllupsreise 2 dager etter bryllupet. Det letteste hadde selvfølgelig vært å bruke det gamle navnet, for da slipper jeg å stresse med nytt pass osv. Men min kjære har så lyst til at jeg skal dra i det nye navnet. Er det mulig å gjennomføre? Kan jeg endre navn i forkant? Hans etternavn er det flere enn 200 personer som heter, så det er ikke noe problem. Problemet er at vi ikke har vært samboere med felles adresse i over to år, og ikke har vi felles barn. Er det da mulig å bytte navn kun med Godkjenning for ekteskap-søknaden som man får tilbake og som er gyldig i 4 mnd??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring folkeregisteret!

Har dere bestilt bryllupsreise? I såfall er vel den bestilt med ditt pikenavn og da må du ha ditt nåværende pass også.

Skrevet

jeg skal på likningskontoret i dag,kan jeg spørre der med det samme?

Skrevet
jeg skal på likningskontoret i dag,kan jeg spørre der med det samme?

Ja kan ikke du gjøre det da? Vi har ikke bestilt enda. Bare holdt av. Så da kan det fortsatt endres!

Skrevet

kan vel endre navnet dagen etter bryllups reisen?

Skrevet

Så vidt jeg vet, kan hvem som helst ta et ubeskyttet navn når som helst. Har jeg lyst til å hete Olsen, så kan jeg bare melde fra til folkeregisteret om at jeg vil bytte navn, så er det ok. Selv om jeg ikke kjenner noen som heter Olsen engang.

Jeg tror, dersom jeg har forstått det riktig, at det der med at dere må ha vært samboere i minst 2 år, gjelder kun dersom navnet du ønsker er beskyttet. Da må du ha en spesiell grunn til å skifte navn, f.eks ekteskap, at du kommer fra en gård som har det navnet, at bestemora di hadde det som pikenavn eller noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...