Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner til et selskapet som ikke har ordnet OTP til sine ansatte. Fristen for dette gikk ut 01.01.2007.

Er det ikke sånt at du kan se ut fra lønnslippen om du har OTP på din arbeidssted?

Bør jeg da tipse kredittilsynet om dette, siden det er de som gir bot?

Er det noen andre som kjenner selskaper som ikke har OTP, eller som jobber i et sånn selskap selv? Hva gjør dere med det?

Skader det arbeidstakere hvis jeg rapporterer selskaept til kredittilsynet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At OTP ikke kommer frem på desemberlønnsslippen trenger ikke bety at firmaet ikke har inngått avtalen i tide. Hos oss har det følgende årsak:

Firmaet signerte avtale om OTP med Gjensidige på høsten. Gjensidige har antagelig hatt mye å gjøre, og papirene kom ikke i posten før ved juletider. Gjensidige trakk ikke pengene fra firmaets konto før rett over nyttår. Det ble da trukket fullt innskudd for alle ansatte for 2. halvår 2006. Siden pengene ikke gikk ut fra firmaets konto før i 2007, skal pensjonen ikke innberettes for 2006. OTP-avtalen kommer dermed ikke frem på lønnsslippen for desember eller på lønns- og trekkoppgaven for 2006, selv om alt er som det skal være.

Alle ansatte fikk derimot brev hjem i posten fra Gjensidige, med informasjon om pensjonen sin.

Dersom du vet at firmaet du jobber i ikke har OTP burde du først ta det opp med tillitsvalgte. Har dere ikke tillitsvalgte kommer det jo helt an på hvor lett det er å snakke med ledelsen, om du bør ta det opp med dem eller gå til kredittilsynet. Undersøk gjerne anonymt med dem først hva du bør gjøre og hva følgene av dette blir, så vet du bedre hva du har å forholde deg til.

(Hva med arbeidstilsynet, forresten? Har de noe med dette å gjøre?)

Skrevet (endret)

Ledelsen i dette selskapet er ikke akkurat imøtekommende. De prøver å unngå alle ekstra kostnader for bedriften så langt det er mulig (selv om det tjener ganske godt for et selskap på den størrelse, store overskudd hvert år.). Og de er ikke særlig intresert å ta vare på sine arbeidstakeres interesser. De nekter blandt annet sine ansatte å utale seg om beslutninger i bedriften som har innvirkning på ansattes situasjon (eller bedre sagt, de bare ignorerer hva de ansatte sier).

Og personen jeg snakker på vegne av, viste ikke engang hva OTP var når jeg nevnte det. Og han har i hvert fall ikke fått noe i posten om det, og ledelsen har ikke nevnt det i det hele tatt.

Derfor tror jeg at de ikke har det, og har heller ikke tenkt å skaffe det.

PS: ble litt mange skrivefeil, nå gidder jeg ikke å rette flere

Endret av May Helen
Skrevet

Åh, så gøy det er med sånne arbeidsgivere! :frustrert:

Brevet jeg fikk fra Gjensidige kom for bare ca. en uke siden, så det er nok fremdeles håp. Andre kan være enda tregere enn dem, så rart det enn høres ut. Det er jo ikke sånn at arbeidsgiveren kan komme unna OTP. Men om vennen din ikke har hørt noe innen en uke eller to, er det nok på tide å handle. Sjekk forresten gjerne anonymt først, slik jeg foreslo.

Har de tillitsvalgte, forresten? Arbeidsgiveren kan ikke bare overse en forespørsel fra tillitsvalgt, og alle firmaer over en viss størrelse skal vel ha tillitsvalgt?

(Reglene om OTP gjelder forresten bare for folk som har ordinær arbeidstid på mer enn 20 %, dvs. at enkelte lørdagshjelper o.l. faller utenom. Vet ikke hvor mye vennen din jobber. Og dersom man av en eller annen grunn jobber et sted mindre enn ett år, får man ikke med seg det opptjente til neste arbeidssted. Det firmaet har innbetalt for den ansatte går inn i den store "samfunnspotten", ifølge regnskapsføreren vår.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...