Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 28. januar 2007 #141 Skrevet 28. januar 2007 Dersom din oldemor var katolsk, ville kanskje den katolske kirken vært noe for deg? Der kjenner du innholdet/liturgien og du har kanskje positive minner fra selve den kirken. ← Når sa jeg at JEG hadde minner derfra? Jeg sa at min oldemor var katolsk. Hun har ALDRI prøvd å få meg til å bli det. Hun har aldri rakket ned på meg eller prøvd å "omvende" meg, fordi hun mente at kristendommen handlet om å akseptere folk som de er, og for det de tror på. Uansett HVA de tror på.
wicci Skrevet 29. januar 2007 #142 Skrevet 29. januar 2007 For å være ærlig, så synes jeg de som roper høyest her, de "kristne", ikke akkurat statuerer noe godt eksempel på kristendommen og dens nestekjærlighet. Og at gud hus er for alle, også de som har gått seg "vill" Jeg lurer på hva som får deg til å tro at de som kritiserer deg her er kristne. Som ateist mener jeg fortsatt at det er hyklersk å gifte seg i kirken som ikke-troende. Jeg skal ha en borgelig vielse i et flott lokale med akkurat det innholdet jeg ønsker. Utifra det kan jeg ikke forstå hvorfor en ikke-troende vil gifte seg i en kirke og samtidig ikke vil ha det kristne budskap. Er det mangel på kunnskap om alternativer? Enkleste løsning?
amles Skrevet 29. januar 2007 Forfatter #143 Skrevet 29. januar 2007 Jeg lurer på hva som får deg til å tro at de som kritiserer deg her er kristne. Som ateist mener jeg fortsatt at det er hyklersk å gifte seg i kirken som ikke-troende. Jeg skal ha en borgelig vielse i et flott lokale med akkurat det innholdet jeg ønsker. Utifra det kan jeg ikke forstå hvorfor en ikke-troende vil gifte seg i en kirke og samtidig ikke vil ha det kristne budskap. Er det mangel på kunnskap om alternativer? Enkleste løsning? ← merkelig nok klarer jeg ikke la tråden ligge Nei, det er ikke mangel på kunnskap. Det er snakk om å gjøre det som er riktig for meg... Hva med begravelse? Skal ikke ikke-relgiøse få lov til å ha en kirkelig begravelse?
Pastor Knut Skrevet 29. januar 2007 #144 Skrevet 29. januar 2007 merkelig nok klarer jeg ikke la tråden ligge Nei, det er ikke mangel på kunnskap. Det er snakk om å gjøre det som er riktig for meg... Hva med begravelse? Skal ikke ikke-relgiøse få lov til å ha en kirkelig begravelse? ← Virkeligheten er ofte mer nyansert enn det denne enten-eller-problematikken. Personlig har jeg aldri brydd meg noe som helst om tros- eller ikke trostilhørighet ved begravelser. Da jeg jobbet i Statskirken var det gj.snt. tre begravelser i uka, og ikke en eneste gang intresserte det meg om den avdøde hadde vært religiøs eller ikke-religiøs. Det eneste som interesserte meg var å gjøre seremonien så høytidelig, lett og respektfull som de pårørende ønsket. Det er heldigvis slutt på den forferdelige tiden da presten avgjorde om døde mennesker skulle begraves innenfor eller utenfor kirkegården. Kanskje på tide å avrunde denne diskusjonen nå? Det blir noe rart å trekke dette ut i det vide og det brede.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå