Brudeberta70 Skrevet 26. januar 2007 #121 Skrevet 26. januar 2007 jeg tror det er fordi at vi som trodde kirken var for de som var kristne eller som nåvartfall har tenkt og bli det, ble litt overaska over at kirken ikke bare var for de men oxo som ikke har respekt for verken kirka eller gud og at kirka bare lot dem styre på uten respekt for noe og lyve guds hus kan noen fortelle meg hva dere som ikke vil ha noe med den kristne tro og gjøre i det hele tatt og ikke tror på noen gud, har og gjøre i kirken? ← Vel, jeg er ikke personlig kristen, men kan tro på noe av det som kristendommen sier noe om. Verden er ikke svart eller hvit, det finnes grånyanser! Vi velger å gifte oss i kirken fordi det var rett og slett helt naturlig. Men jeg synes jo grunnene til noen her er litt tynne, som å be noen stappe kristendommen et visst sted! Fordi det er et fint hus. Og ikke vil ha for mye halleluja osv. :klø: Salmer med kristent innhold bør man kunne tåle hvis man først gifter seg i kirken, synes jeg.
Gjest Bellatrix Skrevet 26. januar 2007 #122 Skrevet 26. januar 2007 Vel, jeg er ikke personlig kristen, men kan tro på noe av det som kristendommen sier noe om. Verden er ikke svart eller hvit, det finnes grånyanser! Vi velger å gifte oss i kirken fordi det var rett og slett helt naturlig. Men jeg synes jo grunnene til noen her er litt tynne, som å be noen stappe kristendommen et visst sted! ← Enig der. I utgangspunktet mener jeg at kirken er for alle, men om man mener kristendommen kan stappes et visst sted så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man vil gifte seg i en kirke.
Gjest Talula Skrevet 26. januar 2007 #123 Skrevet 26. januar 2007 Enig der. I utgangspunktet mener jeg at kirken er for alle, men om man mener kristendommen kan stappes et visst sted så skjønner jeg virkelig ikke hvorfor man vil gifte seg i en kirke. ← Og de som sier til meg at "kristendommen kan du stappe et visst sted" og deretter forventer at jeg skal ha respekt for deres synspunkter, vinner ikke noe særlig respekt hos meg.
Gjest Gjesta Skrevet 26. januar 2007 #124 Skrevet 26. januar 2007 Og de som sier til meg at "kristendommen kan du stappe et visst sted" og deretter forventer at jeg skal ha respekt for deres synspunkter, vinner ikke noe særlig respekt hos meg. ← Nettopp!
water1 Skrevet 26. januar 2007 #125 Skrevet 26. januar 2007 (endret) Jeg begynte å lese denne tråden fra begynnelsen igjen, og det var som jeg ante...Tråden var saklig, helt til "dere" begynte å slenge usakligheter og spydige kommentarer. Da kan man ikke annet enn forvente at man får svar tilbake i samme form, og at kommentarer som "og kristendommen kan dere stappe et visst sted" kommer, rett og slett fordi man blir forbanna! Endret 26. januar 2007 av water1
Gjest Gjesta Skrevet 26. januar 2007 #126 Skrevet 26. januar 2007 Jeg begynte å lese denne tråden fra begynnelsen igjen, og det var som jeg ante...Tråden var saklig, helt til "dere" begynte å slenge usakligheter og spydige kommentarer. Da kan man ikke annet enn forvente at man får svar tilbake i samme form, og at kommentarer som "og kristendommen kan dere stappe et visst sted" kommer, rett og slett fordi man blir forbanna! ← Dere? nå tror jeg du skal lese hele tråden en gang til Jeg reagerte egentlig på samtlige av innleggene to av brukerne skrev da de var gjennomlyste av forakt for kristendommen. (og jeg er absolutt ikke religiøs på noen måte selv hvis det har noen betydning.)
Gjest Talula Skrevet 26. januar 2007 #127 Skrevet 26. januar 2007 Jeg begynte å lese denne tråden fra begynnelsen igjen, og det var som jeg ante...Tråden var saklig, helt til "dere" begynte å slenge usakligheter og spydige kommentarer. Da kan man ikke annet enn forvente at man får svar tilbake i samme form, og at kommentarer som "og kristendommen kan dere stappe et visst sted" kommer, rett og slett fordi man blir forbanna! ← Jeg har ikke ment å være spydig mot noen, og hvis det oppfattes slik så beklager jeg det. Men jeg blir også "forbanna" når noen sier slike ting til meg, og da må det også forventes at jeg kan finne på, i et mindre gjennomtenkt øyeblikk, å svare med samme mynt.
water1 Skrevet 26. januar 2007 #128 Skrevet 26. januar 2007 Nei, det var nok ikke du som starte disse kommentarene Talula. Så det er ikke så rart at man svarer med samme mynt. Tror dette er en tråd hvor den ene kommentaren har tatt den andre, og man kjenner sinnet fråde om munnen.... Vel, vel....
Gjest Talula Skrevet 26. januar 2007 #129 Skrevet 26. januar 2007 Nei, det var nok ikke du som starte disse kommentarene Talula. Så det er ikke så rart at man svarer med samme mynt. Tror dette er en tråd hvor den ene kommentaren har tatt den andre, og man kjenner sinnet fråde om munnen.... Vel, vel.... ← Det må jo nødvendigvis bli sterke meninger i en slik tråd. Tror du har rett i at den ene kommentaren drar med seg den andre. Dette er vel et typisk eksempel på et tema der det er stor uenighet og sterke meninger ute og går i begge retninger. Man får bare forsøke å respektere at man mener forskjellige ting.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 26. januar 2007 #130 Skrevet 26. januar 2007 Jeg begynte å lese denne tråden fra begynnelsen igjen, og det var som jeg ante...Tråden var saklig, helt til "dere" begynte å slenge usakligheter og spydige kommentarer. Da kan man ikke annet enn forvente at man får svar tilbake i samme form, og at kommentarer som "og kristendommen kan dere stappe et visst sted" kommer, rett og slett fordi man blir forbanna! ← Nettopp. Jeg svarte slik fordi jeg ble mektig irritert på alle disse som skal ha det til at jeg er hyklersk og slenger dritt til meg fordi jeg vil gifte meg i kirka. Da overdriver man gjerne, og jeg blir helt paff av at det absolutt ikke finnes noen med selvironi her. Synes det blir barnslig å kalle noen man kun har lest innleggene til for hyklere, da dette er veldig sterke ord å bruke. Det er ingen her som kjenner meg personlig, eller i det hele tatt har hatt en samtale med meg. Hvis folk har noe imot at folk som ikke tror ivl gifte meg i krika, så skjønner ikke jeg hvorfor de skal svare på et innlegg som det som begynte denne tråden. Det er virkelig altfor mange som bryr seg med ting som ikke berører dem her. Synes kanskje folk skal tenke litt over ordtaket "Har du ikke noe positivt å si, så ikke si noe". Jeg er langt fra enig i MANGE av innleggene her, men da lar jeg enkelt og greit være å svare. Synes ikke det er verdt det å snakke sånn til folk man ikke kjenner. Har rett å slett blitt litt satt ut. Trodde dette var et positivt forum, hvor man kunne få tips og hjelp i tiden fram mot den største dagen i mitt liv. Ikke et sted folk angriper deg pga. hva du tror på ikke tror på, og pga. hvordan du vil oppleve denne viktige dagen. Synes det er trist at folk er så belærende og rett å slett slemme, mot folk de aldri har møtt, og i grunnen ikke vet noe som helst om. Jeg har overdrivi en del i noen av innleggene mine, og det synes jeg jeg har hatt god grunn til. Jeg er et godt menneske, uansett hva folk måtte tro. En av de viktigste grunnene mine til å ville gifte meg i kriken er faktisk at min oldemor, som jeg hadde et veldig nært forhold til, var katolikk, og gikk i kirken hver søndag helt til hun ikke klarte å komme seg dit. Hun var som en mor for meg, da jeg har bodd hos henne i lang tid. Jeg vet at hun hadde blitt overlykkelig for å se meg stå hvit brud i kirken, uansett hva jeg tror på og hvordan jeg har oppført meg. Jeg var med henne i kirken i mange år, men har aldri, ikke engang når jeg var liten, trodd på gud eller det som står i biblelen. grunnen til at jeg ikke har nevnt dette før er det at jeg synes enkelt og greit ikke noen her inne har noe som helst med det. Jeg synes hellr ingen her inne har noen som helst grunn til å dømme meg eller mine valg på noen måte. Synes det er trist at folk skal være sånn...
Gjest glamourgirl Skrevet 26. januar 2007 #131 Skrevet 26. januar 2007 Ønsker derfor salmer med lite "gud" og krtistent budskap... Finnes det i det hele tatt salmer som ikke går direkte på det kristne budskapet? ← Whiskey on the rocks uten is.
water1 Skrevet 26. januar 2007 #132 Skrevet 26. januar 2007 (endret) Fjerna alt...orker ikke kommentere likevel! Endret 26. januar 2007 av water1
^me^ Skrevet 26. januar 2007 #133 Skrevet 26. januar 2007 jeg har bare gitt opp! håper alle får en fortryllende bryllupsdag uanz hvordan eller hvorfor dere gifter dere!
Gjest Talula Skrevet 26. januar 2007 #134 Skrevet 26. januar 2007 håper alle får en fortryllende bryllupsdag uanz hvordan eller hvorfor dere gifter dere! ← :enig_anim:
Kitsune Skrevet 28. januar 2007 #135 Skrevet 28. januar 2007 Det er interessant å se hvordan tråden flyter frem og tilbake. Når man viser sine synspunkter/meninger på et forum så er det klart at andre svarer. Og det står vi fritt til. Det er litt dumt å trekke frem ordtaket "har du ikke noe bra å si, så ikke si noe". Det er det samme som at man bare vil høre fra dem som er enige med en selv. På den måten ville aldri samfunnet gått fremover! Dersom din oldemor var katolsk, ville kanskje den katolske kirken vært noe for deg? Der kjenner du innholdet/liturgien og du har kanskje positive minner fra selve den kirken. Man kan tenke seg at for mange er kirken mer enn ei bygning. For å sammenlikne: Det er ikke pent å trå på graver. Noen kan si at der ligger bare et tomt skall under noen kubikk jord. Men for de pårørende er det et sted som skal behandles med verdighet. Selv om mine kjære ikke ligger der, kan jeg ikke danse på gravene. Eller i et bibliotek kan man ikke rope og hoye. Det er ikke straffbart å gjøre det, men man gjør det bare ikke. Selv jeg ikke leser der kan jeg ikke forstyrre andre. At kirken mener at alle er velkomne er korrekt. Men kirken vil at de som kommer skal søke Gud, eller få til å tro (det er vanskelig). Selv et ønske om å tro er en tro. Det er uansett hva du gjør, om du er hallik, rusmisbruker, tyv eller hva. For ingen mennesker kan bestemme når du er kristen nok til å komme i kirken. Det er en samtale mellom Gud og deg, og derfor serdeles privat. For dem som husker litt bibelhistorie: Jesus ble ganske harm da han så de som drev butikk i templet. Det er viktig å prøve å forstå dem som er kristne for den kristne tro er tilstede i sjelen til den troende. Det er så vanskelig å forstå at den kristne tro er mer enn en tro i ordets forstand, det oppleves for en kristen som en VITEN. Akkurat som du vet at du elsker den du skal gifte deg med, men du kan aldri bevise det i vitenskapelige rammer! Jeg har forståelse for dem som føler seg støtt for at kirkebygget skal brukes som kulisse/manesje i din konstruksjon av hva et bryllup er. Det er synd at vi idag behandler omgivelsene våre som små-godt-hylla på obs! Man kan bare plukke hva man liker og la resten ligge igjen. Si gjerne at folk må gjøre hva de vil så lenge de ikke skader andre. Men det er kun din oppfatning at du ikke skader andre siden du selv ikke kan se og forstå hva som eventuelt andre oppfatter som sårende. Skader er mer enn skrammer og sår.
amles Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #136 Skrevet 28. januar 2007 Denne diskusjonen har ikke noe med selve temaet jeg tok opp å gjøre. At jeg som ikke relgiøs ikke har noe peiling på salmer er riktig. Desverre! Jeg tenkte kanskje det fantes salmer som omtalte ekteskapet direkte. Eller framtid, kjærlighet, familie osv. som ikke bare handlet om å lovprise herren. Men nå er det jo sånn at folk ikke klarer å lese det det blir spurt om, men må dra temaet til en helt annen vinkel, så de kan hyle og bære seg over ting de ikke liker. Temaet om jeg burde gifte meg i kirken som ikke relgiøs har jeg aldri tatt opp. Rett og slett fordi jeg kommer til å gifte meg i kirken uansett hva dere sier. Og til deg siste her. Mener du ved dine fulle fem at kristne er så egoistiske og eiersyke at de blir såret fordi jeg låner kirken deres litt? Det er ikke snakk om kulisse eller manesje her, det er snakk om en gammel tradisjon som jeg synes er fin. For å være ærlig, så synes jeg de som roper høyest her, de "kristne", ikke akkurat statuerer noe godt eksempel på kristendommen og dens nestekjærlighet. Og at gud hus er for alle, også de som har gått seg "vill". En annen ting kirkens formål er er å spre guds ord. Vel.. Et bryllup er vel en perfekt måte å nå ut til de som aldri ellers går i kirken. Slutt å syt. Dette er ingenting å gråte/hisse seg opp over. Det skjer værre ting i denne verdenen enn at ikke troende gifter seg i kirken.
Gjest Elfrida Skrevet 28. januar 2007 #137 Skrevet 28. januar 2007 For å være ærlig, så synes jeg de som roper høyest her, de "kristne", ikke akkurat statuerer noe godt eksempel på kristendommen og dens nestekjærlighet. Jeg tror ikke alle som kritiserer deg i denne tråden er kristne. En annen ting kirkens formål er er å spre guds ord. Vel.. Et bryllup er vel en perfekt måte å nå ut til de som aldri ellers går i kirken.Det er det jo, det har du helt rett i, så for dem er det en fin anledning til å spre det glade budskap. Derfor virker det jo litt rart at du i tillegg til å ville gifte deg i kirken, også vil prøve å dempe ned Gud-og-Jesus-innhold. Det skjer værre ting i denne verdenen enn at ikke troende gifter seg i kirken.←Dessverre. Hadde dette vært det verste som skjedde hadde jeg vært jublende glad!
Kitsune Skrevet 28. januar 2007 #138 Skrevet 28. januar 2007 Da kan vi si det slik at en salme er en lovprisning til Gud, en sang er hva som helst. Kanskje du kunne skrive en sang selv? Det kan være trivelig å kose seg med i forberedelsene og vil sette et personlig preg på din kirkelige vielse. Men har du tenkt på det å velge en katolsk kirke, med tanke på hva jeg skrev over? Det at temaet har sporet av er synd, men så har du kanskje hjulpet litt til med deg også i stedet for å på et tidligere tidspunkt bedt folk om å holde seg til spørsmålet. Og, ja, denne diskusjonen hører sikkert til under en annen overskrift. Det er litt intessant at du er villig til å stemple den kristne verden som egoistiske og eiesyke og alle andre som er uenige som et hylekor bare for at andre har andre meninger og ønsker at du tenker deg om før du velger kirken til å kaste glans over den fine dagen deres. Å ha gått seg vill i trosspørsmål er en ærlig sak, og hvis det er det du har gjort, så synes jeg du SKAL bruke kirken, for da er det et ønske om å føye et personlig, religiøst aspekt til vielsen. Det er også fint at du ønsker at gjestene i vielsen skal få med seg guds ord på dagen din, og er en fin måte å ivareta de som mener at vielsen er en kristen handling. Nestekjærlighet handler ikke om å blindt akseptere alt, det er snarere å ønske ens neste godt og å forsøke å gjøre godt i tråd med Guds vilje og menneskets beste. Det er ikke slik at det kun der kristne som skal være nestekjærlig og alle andre kan bare gjøre som de vil. Det er viktig å reflektere, og kanskje vil vi se annerledes på ting med årene. Noen er av den holdningen at dersom andre protesterer, så skal de i allefall følge planen.
amles Skrevet 28. januar 2007 Forfatter #139 Skrevet 28. januar 2007 (endret) Da kan vi si det slik at en salme er en lovprisning til Gud, en sang er hva som helst. Kanskje du kunne skrive en sang selv? Det kan være trivelig å kose seg med i forberedelsene og vil sette et personlig preg på din kirkelige vielse. Men har du tenkt på det å velge en katolsk kirke, med tanke på hva jeg skrev over? Det at temaet har sporet av er synd, men så har du kanskje hjulpet litt til med deg også i stedet for å på et tidligere tidspunkt bedt folk om å holde seg til spørsmålet. Og, ja, denne diskusjonen hører sikkert til under en annen overskrift. Det er litt intessant at du er villig til å stemple den kristne verden som egoistiske og eiesyke og alle andre som er uenige som et hylekor bare for at andre har andre meninger og ønsker at du tenker deg om før du velger kirken til å kaste glans over den fine dagen deres. Å ha gått seg vill i trosspørsmål er en ærlig sak, og hvis det er det du har gjort, så synes jeg du SKAL bruke kirken, for da er det et ønske om å føye et personlig, religiøst aspekt til vielsen. Det er også fint at du ønsker at gjestene i vielsen skal få med seg guds ord på dagen din, og er en fin måte å ivareta de som mener at vielsen er en kristen handling. Nestekjærlighet handler ikke om å blindt akseptere alt, det er snarere å ønske ens neste godt og å forsøke å gjøre godt i tråd med Guds vilje og menneskets beste. Det er ikke slik at det kun der kristne som skal være nestekjærlig og alle andre kan bare gjøre som de vil. Det er viktig å reflektere, og kanskje vil vi se annerledes på ting med årene. Noen er av den holdningen at dersom andre protesterer, så skal de i allefall følge planen. ← Jeg tror du blander meg med en annen.. Jeg har ingen tradisjon onnen katolismen. Og jeg har aldri fornektet gud.. Jeg sier bare at jeg ikke tror det finnes noen gud. Jeg er såpass lite spirituell får man kanskje kalle det, at jeg tror kun på det som er meg bevist, som jeg kan ta og føle på. Jeg tror gud er en oppdiktet person, som alle andre guder. Like søkt som å tro på Tor og Odin. Men det er det jeg tror. Vet gjør jeg ikke. Derfor kan jeg ikke si at du/dere tar feil, det kan like godt være jeg som gjør det. Jeg var sammen med en kristen gutt en periode, jeg var med han på OKS og var aldri negativ til det han trodde på. Men man kan si jeg begynte lure litt da Åge Ålskjær påstod at jeg var djevelen i forkledning forsøkte å lokke han ut av OKS. Jeg fikk meg ihvertfall en god latter. Vis meg Gud og jeg skal tro på han har jeg alltid sagt. Jeg har aldri sett eller opplevd noe som tilsvarer at han skal finnes eller ikke finnes, men for meg er det naturlig at han ikke gjør det. Det blir som om jeg skulle tro på spøkelser, noe jeg heller ikke gjør. Jeg tror at man dør, ferdig! Ikke noe mer etter det.. Respekter at mine erfaringer og persolighet er ikke-troende. Jeg er ikke noe dårligere menneske av den grunn. Jeg har ingenting i mot De 10. Bud, synes faktisk de er fine leveregler om hvordan man bør leve. (Ihvertfall de fleste av dem..tidene forandrer seg) Jeg kan ikke se en ting, som gir noen annen mere rett til å gifte seg i kirken enn meg... Desverre! Og jeg visste ikke at en salme var en lovprisning til gud, da hadde jeg ikke stilt spørsmålet. Trodde det bare var en sang som de synger i kirken... Har ingenting imot å lovprise gud i kirken, tenkte at preknen var lovprisningen.. Det finnes ikke noe annet alternativt for meg enn å gifte meg i kirken. PUNKTUM!! Og at jeg vil reflektere og kanskje synes noe annet med årene tviler jeg på, da jeg har hatt over tredve år på reflektere på dette spørsmålet. Jeg går ut av denne diskusjonen nå.. jeg har vel egentlig fått de svarene jeg lurer på.. og det er vel åpenlyst at ingen av oss har rett. Dette er meninger. Dere får holde på.. Så skal jeg fortsette å planlegge bryllupet mitt jeg! Endret 28. januar 2007 av amles
Kitsune Skrevet 28. januar 2007 #140 Skrevet 28. januar 2007 Synes svaret ditt var bra. Okei, det er i så fall jeg som blander med tanke på det med katolske kirke. Å ikke vite er helt ok. Men jeg mener det med å skrive sang selv. Jeg kunne tenkt å prøve det, om enn ikke til å synge i kirken. Dessuten skal man aldri si aldri, hehe.. Man kan alltid bli bedre! Ha en fin dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå