Gå til innhold

Salmer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Hjelp som denne debatten tok av i løpet av dagen. Jeg må innrømme at jeg føler meg litt hyklerisk som skal gifte meg i kirken uten å være kristen.

Det synes jeg du ikke skal føle. Det er ingen regel som sier at du bare må være kristen for å gifte deg i kirken. Men hvis det hjelper på følelsen, så kan jeg jo fortelle deg at det hender en og annen prest vakler i troen og allikevel går på prekstolen og forkynner som om ikke noe var skjedd. Vi er alle mennesker - ikke noe annet. Dessuten mottar du ikke noe annet enn kirkens velsignelse under vigselen. Det er ingen som helst grunn til å føle det hyklersk at noen velsigner deg og din kjære.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk om verdig punktum på en opphetet debatt!

(Dersom siste ord er sagt, vel og merke)

Lykke til på fortsatt leting etter salmer med det innhold du ønsker :)

Skrevet
Endelig! Tusen takk!

Jeg har overhodet ikke ment å være negativ til den kristne tro, kun at jeg ikke tror.

Det er lov ikke å tro på Gud. Og det er faktisk noe vi kristne bør forstå, godta og respektere. At kirken allikevel kan ivareta en så fin tradisjon som et bryllup er også for mennesker som ikke tror, det synes jeg er helt flott. Enhver prest burde være stolt over at mennesker som ikke tror på Gud allikevel velger å gifte seg i kirken.

Skrevet
Du er et ærlig og seriøst menneske, og så vidt jeg kan se forsøker du å gjøre bryllupet ditt så redelig som mulig. Skulle ønske alle som giftet seg i kirken var like ærlige som deg.

Når det gjelder salmer, da kjenner jeg nok mest til slike som har et forkynnende preg. Men hvorfor må du ha salmer? Du står vel stort sett fritt til å foreslå sanginnslag selv, så lenge disse ikke bryter med det en kirke står for. Slår prest og organist seg vrang, da kan du finne noen som kan erstatte dem.

Vel, takk jeg prøver så godt jeg kan.. :)

Vi får ta salmer med fine melodier, og prøve å ikke legge oss for mye opp i teksten.. Antagelig kommer jeg til å være så nervøs og rørt at jeg ikke kommer til å huske noe av det etterpå likevel. ;)

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg synes Pastor Knut sier det på en veldig fin måte jeg! Jeg synes det er koseligå og tradisjonsrikt å gifte seg i kirka, og derfor vil jeg gifte meg der. Tusen takk til Pastor Knut som kan være så åpen og synes det er hyggelig å kunne vie også de som ikke tror!

Skrevet

kansje jeg skal gifte meg i moske eller noe slik....selv om jeg egentig ikke liker troen noe særlig, men jeg liker huset da, det er så fint etnisk lixom :ironi:

Skrevet
^me^ Innlegget er lagt til I dag, 18:57 

kansje jeg skal gifte meg i moske eller noe slik....selv om jeg egentig ikke liker troen noe særlig, men jeg liker huset da, det er så fint etnisk lixom 

Ja, det synes jeg du skal gjøre! Helt i orden for meg!

Skrevet

Du får ikke gifte deg i en moske hvis du ikke er muslim.

Vi blir viet av en prest, men utendørs. Så da slipper vi sikkert salmer... Vi må forresten skrive under på at vi ikke er muslimer, og minst en av oss måtte være døpt for å få lov - fordi det er i et muslimsk land.

Jeg anser ikke meg selv som kristen, har ikke vært i kirken siden jeg ble konfirmert, men sammenlignet med en muslim fra f.eks. Afghanistan, så ER jeg faktisk kristen. Hele det vestlige samfunnet, vår oppfatning av etikk og moral, er opprinnelig bygget på kristendom (men sant skal sies, det har sklidd litt ut... :ler: )

Synes folk skal få gifte seg der de vil, så lenge presten synes det er greit.

Lykke til med salmejakten, amles!

Hah, kom forresten nettopp på en fin sang med kristent innhold; leonard cohens hallelujah. Riktignok ikke en salme, men den kunne jeg levd med til tross for teksten...

Skrevet

Det var mange som ga seg etter Pastor Knut sitt innlegg...

;););)

Fint at kirken er et sted hvor ALLE er velkomne!

Til og med til å gifte seg :klappe:

Skrevet (endret)
Kanskje på tide å legge denne tråden død, da den flittig blir brukt for å latterliggjøre trådstarter! Det har tatt litt vel av her synes jeg..

Jeg bryr meg ikke om hva andre sier, så lenge jeg ikke begår noe lovbrudd el.

Og ikke er jeg spesielt nærtagende heller, bortsett fra det Pastor Knut sa, da fikk jeg klump i halsen. Noe som virkelig rører meg, er åpne og varme mennesker med masse nestekjærlighet.

Smålighet og frekkhet preller av.. ;)

kansje jeg skal gifte meg i moske eller noe slik....selv om jeg egentig ikke liker troen noe særlig, men jeg liker huset da, det er så fint etnisk lixom :ironi:

Hvis du ønsker det, så synes jeg virkelig du skal prøve å få til det.. Det er DIN dag.. ;)

Tror kanskje det blir : "Blot en dag" og "At leva er å elska"

Egentlig synes jeg "Kjærlighet fra Gud" er fin, sikkert fordi den vekker barndomsminner, men den blir kanskje litt for mye fokusert på kjærlighet til gud enn til hverandre.

Noen som vet hva den "Amazing Graze salmen" heter på norsk?

Endret av amles
Gjest glamourgirl
Skrevet

En salme er en sang med kristent innhold. Så å spørre etter en kristen sang som ikke er kristen blir som å spørre om Whiskey on the Rocks uten is.

Men, det finnes salmer som ikke er forkynnende. Det er kanskje det du er ute etter? Presten er sikkert villig til å hjelpe deg.

Jeg er kristen og mener kirken skal være for alle, men jeg tror det folk reagerte på, var måten du framla innlegget ditt på. (det med det fine huset, som du ikke vil ha innholdet til...) Spesielt i disse dager når troende homofile ikke får gifte seg i kirka, men folk som ikke tror på noe får gifte seg der fordi de syns det er tradisjon.

Du kan for eksempel søke om å få en dommerfullmektig til å vie dere i kirka, så dere får huset, men ikke det kristne budskapet. Noen steder kan man det, så vidt jeg vet.

En kirkelig vielse innlemmer Gud på alle plan. Du lover Gud at du skal være trofast, Gud velsigner ekteskapet osv.

Ellers heter Amazing Grace "O Nåde Stor som Herren gir" så det er vel neppe noe for dere.

Skrevet
QUOTE(wicci @ 23.01.2007 (13:52) )

"Kjære prest, vi tror ikke på gud, vi vil helst ikke høre om han og vi vil helst ikke ha noen salmer, men vi vil gjerne gifte oss i kirken din"

Hmm, lurer på om jeg skal gifte meg i en moskè jeg, de er jo så fine!... 

Helt greit. Bare gi beskjed, så ordner vi saken  :sjarmor:

Jøss, der tror jeg jammen all min respekt for den norske kirke forsvant. Hvordan respektere noen som ikke respekterer seg selv engang.

Skrevet
Jøss, der tror jeg jammen all min respekt for den norske kirke forsvant. Hvordan respektere noen som ikke respekterer seg selv engang.

Jeg mener jeg leste et sted her på forumet at Pastor Knut tilhørte unitarkirken, ikke den norske kirke.

Skrevet
Det var mange som ga seg etter Pastor Knut sitt innlegg...

;)  ;)  ;)

Fint at kirken er et sted hvor ALLE er velkomne!

Til og med til å gifte seg :klappe:

jeg tror det er fordi at vi som trodde kirken var for de som var kristne eller som nåvartfall har tenkt og bli det, ble litt overaska over at kirken ikke bare var for de men oxo som ikke har respekt for verken kirka eller gud og at kirka bare lot dem styre på uten respekt for noe og lyve guds hus ;)

kan noen fortelle meg hva dere som ikke vil ha noe med den kristne tro og gjøre i det hele tatt og ikke tror på noen gud, har og gjøre i kirken?

Gjest Elfrida
Skrevet
jeg tror det er fordi at vi som trodde kirken var for de som var kristne eller som nåvartfall har tenkt og bli det, ble litt overaska over at kirken ikke bare var for de men oxo som ikke har respekt for verken kirka eller gud og at kirka bare lot dem styre på uten respekt for noe og lyve guds hus ;)

Tja, kirken er vel svært interessert i å få så mange ikke-troende som mulig til å komme for å høre et gudsens ord tenker jeg. Er det noe kristendommen har blitt utbredt på så er det jo misjonering.
Skrevet
Tja, kirken er vel svært interessert i å få så mange ikke-troende som mulig til å komme for å høre et gudsens ord tenker jeg. Er det noe kristendommen har blitt utbredt på så er det jo misjonering.

Så er det jo også slik at Den norske kirke har dåp som eneste medlemskriterium. Kirka gransker ikke hjerter og nyrer på de som kommer for å bruke kirka, man tar det for gitt at de har en grunn til å komme. Ellers tror jeg nok de fleste som bruker kirka til bryllup (og mye tid og penger på å arrangere det) ikke gjør det i den primære hensikt å etterpå stå og le av kirka og presten bak deres rygg (haha, vi lurte dem, vi... :forvirret::overrasket: ).

Skrevet
kan noen fortelle meg hva dere som ikke vil ha noe med den kristne tro og gjøre i det hele tatt og ikke tror på noen gud, har og gjøre i kirken?

Det kan være mange grunner til at mennesker som ikke vil ha noe med kristendom og tro å gjøre, allikevel velger å gifte seg i kirken. Felles for alle sammen er at ingen utenforstående har noe som helst med disse grunnene å gjøre.

Når det gjelder dette mer generelle spørsmålet ditt om hva ikke-troende har å gjøre i kirken, da vil jeg si som så der har de like mye å gjøre som alle andre som ønsker å være der. Og igjen er det slik at ikke en kart behøver - eller kan kreve- noen til regnskap for det.

Det er shabbat i kveld, så shabbat shalom til alle sammen - enten dere går i kirken - moskeen - synagogen - som udøpte, omskjærte, uomskjærte, ateister, troende ... eller hva det nå måtte være: Måtte alle levende vesener være lykkelige, som Buddha sa.

Shabbat shalom,

og offline.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
Så er det jo også slik at Den norske kirke har dåp som eneste medlemskriterium. Kirka gransker ikke hjerter og nyrer på de som kommer for å bruke kirka, man tar det for gitt at de har en grunn til å komme. Ellers tror jeg nok de fleste som bruker kirka til bryllup (og mye tid og penger på å arrangere det) ikke gjør det i den primære hensikt å etterpå stå og le av kirka og presten bak deres rygg (haha, vi lurte dem, vi... :forvirret:  :overrasket: ).

Kriteriet er medlemsskap, og så lenge en av partene er medlem, så oppfyller de kriteriene. Det er også mange forskjellige måter å være kristen på. Presten har ikke noe med å gå og granske hvor kristen man er, om man er kristen på riktig måte osv. Når det en gang er statskirke, så mener jeg at man har like mye rett til å gifte seg i kirka om man egentlig er personlig kristen eller ei. Tro er en personlig ting, som jeg ikke syns andre har noe med. Jeg kan også undre meg over at et par hvor begge er ateister f.eks. har noe ønske om å gifte seg i kirka, men jeg ville aldri ha lagt meg opp i det.

Gjest Ballerina
Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg, men i vårt tilfelle vil min forlovede gifte seg i kirka og jeg gjør det fordi han vil det. Jeg tror ikke på Gud, men jeg respekterer kirka og det de som tror, tror på. Dere må huske at når noen skal gifte seg så er det faktisk to stykker, og når den ene vil i kirka fordi han tror så må gjerne den andre gi seg! Jeg ville gjerne ha giftet meg et sted med en dommerfullmektig, men det vil absolutt ikke min forlovede, og da må vi følge hans ønsker i denne saken. Men jeg vil legge til at når jeg er i kirken så synes jeg at seremoniene er nydelige og alt det der, det er bare det at JEG kan ikke tro på det. Og om jeg tror på det eller ikke er min sak, så får andre gjøre som de vil. Så lenge det gjøres på en respektfull måte så ser jeg ikke noe problem med det.

Skrevet
Jeg kan bare snakke for meg, men i vårt tilfelle vil min forlovede gifte seg i kirka og jeg gjør det fordi han vil det. Jeg tror ikke på Gud, men jeg respekterer kirka og det de som tror, tror på. Dere må huske at når noen skal gifte seg så er det faktisk to stykker, og når den ene vil i kirka fordi han tror så må gjerne den andre gi seg! Jeg ville gjerne ha giftet meg et sted med en dommerfullmektig, men det vil absolutt ikke min forlovede, og da må vi følge hans ønsker i denne saken. Men jeg vil legge til at når jeg er i kirken så synes jeg at seremoniene er nydelige og alt det der, det er bare det at JEG kan ikke tro på det. Og om jeg tror på det eller ikke er min sak, så får andre gjøre som de vil. Så lenge det gjøres på en respektfull måte så ser jeg ikke noe problem med det.

Veldig enig med deg Ballerina. Jeg ser heller ikke noe problem i det så lenge det gjøres på en respektfull måte, som du sier. Kirken skal være åpen for alle. Det jeg og andre reagerte på tidligere i tråden var måten personer ordla seg på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...