Gå til innhold

Salmer

Anbefalte innlegg

Skrevet
Er han en god prest så dømmer han ikke andre, men mener at alle er likeverdige være seg relgion, hudfarge eller andre ting..

Skulle likt å se den presten som nektet å vie et blandingsbryllup fordi den ene av partene er muslim..

Trodde guds hus var åpent for alle, også for de som ikke er kristne..

Tror ikke prester er veldig glad for misbruk av guds hus, nei... For øvrig ville aldri en muslim giftet seg i kirken, da det vil være å vanhellige egen religion og drive blasfemi...

Men over til selve saken: Salmer er religiøse sanger, og dere vil nok måtte lete for å finne salmer med lite religiøst innhold. Men det er jo bare å finne fram salmeboka og begynne å bla.

Videoannonse
Annonse
Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Er jo kommet mange fine salmer her som er uten for mye religiøs innhold. Å leva det er å elska er jo en av de mest populære, og der nevnes ikke gud engang.

Skrevet (endret)

nå vokste denne tråden fort gitt!

vil si at jeg er helt og fullt enig med niomi,vampyra og antoinette!

salmer ER nettopp laget for og hylle gud gjennom sang

Ein salme (frå gr. psalmos, 'song med strengespel') er ein song med religiøst innhald, hovudsakleg innan kristen og jødisk tradisjon.

Den første salmesamlinga me kjenner til er Salmane, ei bok i Det gamle testamentet med 150 songar. I dag bruker Den norske kyrkja salmar med melodiar i Norsk Salmebok.

dåp, konfirmasjon og bryllup i den norske kirke vil si at du lover gud noe.

i dåp lover du/dine foreldre/faddere at du skal leve igjennom guds øyne resten av livet og at du blir kristen. link til hva ordboka sier om dåp

konfirmasjon vil si at du styrker din tro og lover dyrt og hellig at du skal tro på jesus og følge den kristlige tro. hva ordboka sier om konfirmasjon

et bryllup er når begge parter lover hverandre OG gud (igjennom prest) at de vil leve sammen resten av deres liv igjennom sykdom og helse)

hva den norske kirke sier om bryllup i kirken

hva har dåp, konfirmasjon og gjøre med bryllup?

alle tre er overgangsfaser hvor du lover gud noe i guds hus i guds nærvær!

alle tre har med den kristne tro og ritualer og gjøre.

hvorfor jeg har lagt ved linker til?

fordi at jeg kan vise grunnlag på hvorfor jeg mener det jeg sier og at det er fakta.

så da kan dere som vil gifte dere i kirken men ikke tror på gud eller vil ha noenting med den kristne tro og gjøre spørre dere selv:

hva i h...... skal jeg i kirken og gjøre da?

jeg selv er ikke super kristen, jeg går i kirken når jeg må og er oppvokst i den kristne tro og tror på at han finnes og vil gjerne vise det ved og love han og min kjære at jeg vil leve mitt liv sammen med min kjære uanz hva som skjer!

jeg tror INGEN av dere har sagt/skal si til presten som skal vie dere:

jeg tror ikke på gud eller det derre idiotiske hallelujah greiene, det blir for mye for meg altså!liker det ikke i det hele tatt!jeg vil IKKE ha et kristent budskap i det heller, ingenting for jeg er IKKE kristen!

du har ikke noe som IKKE er kristent i kirka eller?

men jeg synes du har en fin kåk her som jeg kunne tenkt meg og bare gifte meg i, sånn IKKE kristent...er det greit eller?

nei vet du hva?

da ville jeg heller bare tatt vettet til meg og giftet borgerlig for de som ikke tror på gud, uanz hvor fin den kirka er, for du har egentlig lite og gjøre der når du ikke tror eller vil begynde og tro på jesus!

Endret av ^me^
Skrevet

Jeg kan ikke fatte og begripe at de som ikke er kristne velger å gifte seg i kirka? Det er blasfemisk! :forvirret:

Skrevet
Unnskyld meg... Detta blir for barnslig for meg. Jeg gifter meg i kirka fordi det er et fint HUS og fordi det er tradisjon. Jeg gir blanke i hva du synes. Kristendommen kan du putte et visst sted for min del. Du har da ingenting med hva jeg tror på og ikke?

Jeg skal ha bryllupet mitt der JEG vil, fordi JEG vil det... Enkelt og greit... Kunne ikke brydd meg mindre om hva du synes.

Må bare kommentere innlegget ditt..,,

Du synes ikke dette var en smule barnslig da?

"jeg vil jeg vil jeg vil jeg vil"

Slike setninger hører man ofte i barnehagen....

Og å si noe som: "Kristendommen kan du putte et visst sted..." :overrasket:

Hva er det du tenker med egentlig? Hvordan kan du finne på å si noe så frekt?? Driter du fullstendig i alle som faktisk setter sin religion høyt? Du mener vel egentlig at de bare kan stappe troen sin langt opp i ræva.

Jeg synes synd på den menigheten som har åpnet dine armer for deg når du latterliggjør dem på denne måten. Vi nå litt respekt for andre mennesker!

Eller... nei du vet kanskje ikke hva respekt er? :forvirret:

Skrevet (endret)

Først av alt kjenner jeg flere norske som har giftet seg med muslimske damer i den norske kirke.

Jeg pratet med mormoren min som er kristen (adventist), og hun er en god kristen etter hva jeg vil kalle det. Hun sier at kirken er for alle. Gud dømmer ikke

Klippet også dette ut fra hamar bispedømme:

"Tanken med en åpen og inkluderende kirke er for så vidt god. Alle bør føle seg velkomne til kirken. Det kristne budskapet handler om at Jesus ønsker alle syndere velkommen. Vi skal få komme som vi er, ærlige, uten å pynte på fasaden. Overfor en hellig og allmektig Gud står alle mennesker likt. Men hos Jesus er det alltid tilgivelse å få for mennesker som oppriktig trenger syndenes forlatelse. Kristenfolket har dessverre ikke alltid vært flinke til å kommunisere dette."

Nå er det jo også sånn at kirken står for fall, jeg ønsker at vi skal bevare den norske kirke. Bryllup er faktisk en inntekt for kirken

(så dere skal være glad dere for at vi bidrar.. hehe)

Norge har vært kristen i over tusen år, og kristendommen er endel av min kultur. Selv om jeg personlig ikke tror, er det en del av tradisjonen/kulturen min. Tradisjon knytter seg ofte opp mot ritualer, og bryllup er et rituale.

Kirke og stat hører sammen i norge, og derfor har mye av det kristne aspektet blitt borte, og kirken har blitt et felleseie uavhengig av om man er kristen eller ikke. Uten staten hadde kirken antageligvis vært konkurs. (Om man bør skille kirke og stat er ett helt annet tema)

Så er det det visuelle ved å gifte seg i kirken, komme opp i hvit kjole, det store det eventyrlige, mye mer romantisk, man legger et bånd til den man elsker.Det er en veldig romantisk setting i forhold til å gifte seg i et tinghus. Gifter man seg i kirken, kommer man ut etter seremonien til noe større og vakrere, enn i tinghuset hvor man kommer ut til trikkeskinner og bystøy.

Kall meg gjerne hyklerisk, men jeg har lyst til å gå inn i ekteskapet på den mest romantiske måten.

Det er ikke gud man skal love trosskap til, men den man gifter seg med.

Jeg kunne bare fortsatt og forstatt med argumenter om hvorfor jeg som ikke kristen kan gifte meg i kirken..

Men jeg trenger ikke stå til rette for noen av dere.

Endret av amles
Skrevet (endret)
Først av alt kjenner jeg flere norske som har giftet seg med muslimske damer i den norske kirke.

Jeg pratet med mormoren min som er kristen (adventist), og hun er en god kristen etter hva jeg vil kalle det. Hun sier at kirken er for alle. Gud dømmer ikke

Klippet også dette ut fra hamar bispedømme:

"Tanken med en åpen og inkluderende kirke er for så vidt god. Alle bør føle seg velkomne til kirken. Det kristne budskapet handler om at Jesus ønsker alle syndere velkommen. Vi skal få komme som vi er, ærlige, uten å pynte på fasaden. Overfor en hellig og allmektig Gud står alle mennesker likt. Men hos Jesus er det alltid tilgivelse å få for mennesker som oppriktig trenger syndenes forlatelse. Kristenfolket har dessverre ikke alltid vært flinke til å kommunisere dette."

Nå er det jo også sånn at kirken står for fall, jeg ønsker at vi skal bevare den norske kirke. Bryllup er faktisk en inntekt for kirken

(så dere skal være glad dere for at vi bidrar.. hehe)

Norge har vært kristen i over tusen år, og kristendommen er endel av min kultur. Selv om jeg personlig ikke tror, er det en del av tradisjonen/kulturen min. Tradisjon knytter seg ofte opp mot ritualer, og bryllup er et rituale.

Kirke og stat hører sammen i norge, og derfor har mye av det kristne aspektet blitt borte, og kirken har blitt et felleseie uavhengig av om man er kristen eller ikke. Uten staten hadde kirken antageligvis vært konkurs. (Om man bør skille kirke og stat er ett helt annet tema)

Så er det det visuelle ved å gifte seg i kirken, komme opp i hvit kjole, det store det eventyrlige, mye mer romantisk, man legger et bånd til den man elsker.Det er en veldig romantisk setting i forhold til å gifte seg i et tinghus. Gifter man seg i kirken, kommer man ut etter seremonien til noe større og vakrere, enn i tinghuset hvor man kommer ut til trikkeskinner og bystøy.

Kall meg gjerne hyklerisk, men jeg har lyst til å gå inn i ekteskapet på den mest romantiske måten.

Det er ikke gud man skal love trosskap til, men den man gifter seg med.

Jeg kunne bare fortsatt og forstatt med argumenter om hvorfor jeg som ikke kristen kan gifte meg i kirken..

Men jeg trenger ikke stå til rette for noen av dere.

Det er klart kirken er åpen for alle som ønsker å bruke den, folk skal ikke utestenges. Det er jeg helt enig i. Din argumentasjon om at kirken er vakrere og mer romantisk og at vi skal være glad du betaler for å opprettholde kirken virker imidlertid på meg og sikkert en del andre både sårende, og respektløst. Når man proklamerer at man absolutt ikke tror på noe av det, men synes bygget er så fint, men overhodet ikke bryr seg om innholdet. Hva man velger får imidlertid være opp til den enkeltes samvittighet.

Og Pia, "Kristendommen kan du putte et visst sted"; ærlig talt, litt respekt får man ha.

Endret av Talula
Skrevet

Ingen muslimske kvinner (eller menn) som beholder troen sin, gifter seg i den norrske kirke, bare så det er sagt. Enten konverterer mannen til islam, og de gifter seg i moske, ellers så konverterer kvinnen til kristendommen, noe som medfører brudd med familien i de aller fleste tilfeller. Og motsatt, naturligvis.

For all del - gift deg i kirken, du, og kast blår på troen til andre. Det er dypt respektløst. Ikke minst måten du snakker om en religion på. Dersom en av mine venninner hadde funnet på å komme med noe slikt i mine ørers nærvær, være det seg om hvilken som helst religion, ville de fått høre.

Ja, kirken er åpen for alle. Som er åpen for dem. Men den er ikke til for at slike som deg skal misbruke den, og bruke den som et tomt skall i et spill for galleriet.

Skrevet
Ingen muslimske kvinner (eller menn) som beholder troen sin, gifter seg i den norrske kirke, bare så det er sagt. Enten konverterer mannen til islam, og de gifter seg i moske, ellers så konverterer kvinnen til kristendommen, noe som medfører brudd med familien i de aller fleste tilfeller. Og motsatt, naturligvis.

For all del - gift deg i kirken, du, og kast blår på troen til andre. Det er dypt respektløst. Ikke minst måten du snakker om en religion på. Dersom en av mine venninner hadde funnet på å komme med noe slikt i mine ørers nærvær, være det seg om hvilken som helst religion, ville de fått høre.

Ja, kirken er åpen for alle. Som er åpen for dem. Men den er ikke til for at slike som deg skal misbruke den, og bruke den som et tomt skall i et spill for galleriet.

:Nikke:

Skrevet

Samvittigheten til hvem?

Til Gud? Som jeg ikke tror eksisterer.

Til de kristne? Hva har de med mitt bryllup å gjøre?

For meg er kristendommen og bibelen som et eventyr, profeti, metafor for gamle leveregler, historie, kultur.

Jeg har ikke imot kirken, det er en del av vår arv og kultur.

Skrevet
Samvittigheten til hvem?

For meg er kristendommen og bibelen som et eventyr, profeti, metafor for gamle leveregler, historie, kultur.

Jeg siktet til din egen samvittighet.

Skrevet (endret)

Ekteskapet er ikke et spill for galleriet!

Og som sagt har jeg ingenting i mot kirken..

Endret av amles
Skrevet

Jeg forstod det slik at hun mente at å ha selve ekteskapsinngåelsen i kirken og love foran Gud at dere skal leve sammen i gode og onde dager var et spill for galleriet. Ikke selve ekteskapet.

Skrevet
Jeg siktet til din egen samvittighet.

Jeg ser ingnting galt i det, så hvorfor skal jeg få dårlig samvittghet?

Skrevet

Og som sagt har jeg ingenting i mot kirken..

Hmmm... la oss se hva du skrev litt tidligere...

Samvittigheten til hvem?

La meg nok en gang minne deg på at kirken er Guds hus, og vet å være så nedlatende overfor hva kirken faktisk er, nemlig et sted å dyrke en religion du har vært særs respektløs overfor opptil flere ganger i denne tråden, må du ha mye i mot kirken. For kirken er ikke et tomt skall, samme hvor mye du gjerne skulle ønske det, og presten, som du vil at skal vie dere, gjør dette på vegne av bl.a. Gud. Og presten er kristen, og vil ha mye med ditt bryllup å gjøre. Selv om du tydeligvis ser på han som en statist...

Skrevet
Jeg ser ingnting galt i det, så hvorfor skal jeg få dårlig samvittghet?

Jeg sa ikke at du måtte ha dårlig samvittighet, jeg mente at du måtte gjøre det som var i samsvar med din samvittighet. Hvis du føler det er greit for deg, så skal ikke jeg legge meg opp i hva du gjør. Jeg reagerer bare på den måten du omtaler kristendommen og kirken på. Det går an å ha respekt for andres valg og tro selv om man ikke deler den.

Skrevet
Hmmm... la oss se hva du skrev litt tidligere...

La meg nok en gang minne deg på at kirken er Guds hus, og vet å være så nedlatende overfor hva kirken faktisk er, nemlig et sted å dyrke en religion du har vært særs respektløs overfor opptil flere ganger i denne tråden, må du ha mye i mot kirken. For kirken er ikke et tomt skall, samme hvor mye du gjerne skulle ønske det, og presten, som du vil at skal vie dere, gjør dette på vegne av bl.a. Gud. Og presten er kristen, og vil ha mye med ditt bryllup å gjøre. Selv om du tydeligvis ser på han som en statist...

Som jeg har sagt tidligere så respekterer jeg at andre tror, jeg respekterer og prøver å forstå deres meninger.

Selv om jeg gjør dette, så har jeg mine egne meninger og tar mine egne valg. Mine valg føles riktig for meg av mange årsaker. Noen har jeg nevn over her.

Kirken er IKKE ett tomt skall, men tusen år med tradisjoner og kultur.

Jeg ser ikke på presten som en statist, ikke bare som ett menneske like fullverdig og velkommen som meg selv i bryllupet vårt, men også en med myndighet til å fullføre ektepakten vår.

Jeg har enda ikke hørt ett argument for at jeg ikke bør gifte meg i kirken her, som jeg synes holder mål.

Og når jeg blir kalt hykler og alt mulig rart, mister jeg litt av respekten for argumentet som blir lagt fram. Ingen av dere kjenner meg, og har ingen peilig på hvordan jeg er som menneske.

Men hvis du er en god kristen, så skal du ikke dømme andre mennesker(bare gud skal dømme), så jeg synes heller dere bør se litt på dere selv før dere begynner å kaste stein, og tenke på om dere selv virkelig er gode nok kristne til gifte dere i kirken. ;)

Skrevet

For en diskusjon:)

Jeg er enig i at skal du gifte deg i kirken så er det enkelte ting du ikke kan velge bort. Som for eksempel salmer med kristent innhold.

Så til at kirken er Guds hus. Det er jeg enig i. HEF på sin side kaller kirken for folkets hus. De mener at kirken er for alle uansett om du er kristen eller ikke. HEF bruker kirken til HEF begravelser, men om de får lov til å vie folk i kiken på HEF vis tror jeg nok ikke.

Har du valgt å gifte deg i kirken har du valgt en kristlig vielse, og med det kommer salmer og presten vil jo også lese fra bibelen.

Men mange gifter seg i kirken på grunn av tradisjon, men synes det er viktig at det føles riktig å gifte seg i kirken. Man kan ikke få det til å føles riktig ved å droppe alt som har med Gud å gjøre.

Skrevet (endret)
Som jeg har sagt tidligere så respekterer jeg at andre tror, jeg respekterer og prøver å forstå deres meninger.

Selv om jeg gjør dette, så har jeg mine egne meninger og tar mine egne valg. Mine valg føles riktig for meg av mange årsaker. Noen har jeg nevn over her.

Kirken er IKKE ett tomt skall, men tusen år med tradisjoner og kultur.

Jeg ser ikke på presten som en statist, ikke bare som ett menneske like fullverdig og velkommen som meg selv i bryllupet vårt, men også en med myndighet til å fullføre ektepakten vår.

Jeg har enda ikke hørt ett argument for at jeg ikke bør gifte meg i kirken her, som jeg synes holder mål.

Og når jeg blir kalt hykler og alt mulig rart, mister jeg litt av respekten for argumentet som blir lagt fram. Ingen av dere kjenner meg, og har ingen peilig på hvordan jeg er som menneske.

Men hvis du er en god kristen, så skal du ikke dømme andre mennesker(bare gud skal dømme), så jeg synes heller dere bør se litt på dere selv før dere begynner å kaste stein, og tenke på om dere selv virkelig er gode nok kristne til gifte dere i kirken.  ;)

Det er ikke fra min side meningen å kalle deg noe som helst, eller å dømme deg på noen måte. Du må selvsagt gjøre akkurat det du vil, selv om noen av oss ikke helt forstår det eller er enige. Rart forresten hvordan argumentet om ikke å dømme ofte blir dratt frem som et argument for at kristne ikke skal mene noe..

Endret av Talula
Skrevet
Jeg sa ikke at du måtte ha dårlig samvittighet, jeg mente at du måtte gjøre det som var i samsvar med din samvittighet. Hvis du føler det er greit for deg, så skal ikke jeg legge meg opp i hva du gjør. Jeg reagerer bare på den måten du omtaler kristendommen og kirken på. Det går an å ha respekt for andres valg og tro selv om man ikke deler den.

Hvor mange ganger må jeg gjenta meg selv?

Jeg respekterer alle menneskers valg og tro, så lenge den ikke skader andre.

Jeg tror bare personlig at ikke det eksisterer noen gud, men at mennesker selv er ansvarlige for sine valg og sin framtid. :)

Om mennesker tror på Gud, Allah, Budda, Satan er meg likegyldig, så lenge de er alrighte mennesker.

Jeg har venner/kollegaer som er jøder, muslimer, kristne, satanister osv. Vi diskuterer ofte relgion, men vi respekterer også hverandres tro.

Herregud jeg skal jo gifte meg med en som tror på det spirituelle. Hadde vel ikke kunne gjort det hvis jeg ikke respekterte han, selv om jeg overhodet ikke tror på det..

Angående det med muslimer i norske kirker, så giftet en jeg kjenner seg med en muslimsk jente for noen måneder siden. Hun er ikke konvertert, og kommer ikke til å gjøre det heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...