Antoinette Skrevet 23. januar 2007 #21 Skrevet 23. januar 2007 Dette er synes jeg var en merkelig tråd. Vil gifte seg i Guds hus men vil ikke høre om Gud eller synge salmer som priser Gud?! For noe tull.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. januar 2007 #22 Skrevet 23. januar 2007 Dette er synes jeg var en merkelig tråd. Vil gifte seg i Guds hus men vil ikke høre om Gud eller synge salmer som priser Gud?! For noe tull. ← Uhm... Det synes ikke jeg... Jeg er absolutt ikke kristen, men skal ikke legge ut om hva jeg synes om kristendommen her, da det ikke har noe med saken å gjøre. Saken er den, at uansett om jeg ikke tror på Gud i det hele tatt, så synes jeg det er en fin TRADISJON å gifte seg i kirka. Jeg vil ikke ha gud meg her og gud meg der i salmene mine. Jeg vil enkelt å greit holde på tradisjonen.
Gjest niomi Skrevet 23. januar 2007 #23 Skrevet 23. januar 2007 Uhm... Det synes ikke jeg... Jeg er absolutt ikke kristen, men skal ikke legge ut om hva jeg synes om kristendommen her, da det ikke har noe med saken å gjøre. Saken er den, at uansett om jeg ikke tror på Gud i det hele tatt, så synes jeg det er en fin TRADISJON å gifte seg i kirka. Jeg vil ikke ha gud meg her og gud meg der i salmene mine. Jeg vil enkelt å greit holde på tradisjonen. ← Ikke noe gud meg her og gud meg der, nei, men gifte meg i Guds hus, skal jeg! Sorry, altså, men det er så utrolig hyklersk! Og Gud meg her og Gud meg der i salmene er veldig tradisjon... Tenkt på det?
amles Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #24 Skrevet 23. januar 2007 Jeg skjønner heller ikke helt denne: "Tror ikke på Gud, og vil helst ikke ha noe religiøst innhold i bryllupet, men vi vil gifte oss i kirka, for den er så fiiiiiiiin!" Ja, det er desverre mangel på gode andre seremonirom som er lett tilgjengelige, men med litt fantasi og drive er det ikke store jobben å finne et godt alternativ til kirken, med en livssynsnøytral seremoni. ← Ikke for oss, vi vil ha et kirke bryllup, og det bestemmer vi vel selv?? Kan ikke helt se at det er noe galt i å ville ha ett bryllup i kirken fordi den er fin...?
Gjest niomi Skrevet 23. januar 2007 #25 Skrevet 23. januar 2007 Ikke for oss, vi vil ha et kirke bryllup, og det bestemmer vi vel selv?? Kan ikke helt se at det er noe galt i å ville ha ett bryllup i kirken fordi den er fin...? ← Kirken er Guds hus. Dit går man for å lovprise Gid, og finne fred med sin frelser. Så dere skal altså ha et kristent bryllup, men vil ikke ha med det kristne budskapet. Makan til hykleri, altså!
amles Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #26 Skrevet 23. januar 2007 Ikke noe gud meg her og gud meg der, nei, men gifte meg i Guds hus, skal jeg! Sorry, altså, men det er så utrolig hyklersk! Og Gud meg her og Gud meg der i salmene er veldig tradisjon... Tenkt på det? ← Sorry men jeg skjønner ikke helt hva som er hyklerisk med det? Jeg personlig synes det blir fjernt med gud, jesus og herren.. Noe går an men ikke i annehver setning. Det er hva jeg synes. Apropos hyklerisk, synes jeg det er verre med de såkalt kristen som går i kirken å får tilgivelse for alt det gale de gjør uten å måtte stå til rette for det selv...(Men det er et helt annet tema) Jeg vil gifte meg i kirken fordi det er en gammel tradisjon, punktum! Og du/ dere trenger ikke være enige med meg. Derfor tilbake til det jeg spurte om, salmer uten for mye kristent budskap, men heller kjærlghet, som er det viktigste i ekteskapet.
Antoinette Skrevet 23. januar 2007 #28 Skrevet 23. januar 2007 Begynner å lure på om Pia er Pia Haraldsen jeg. Makan til idiotisk retorikk og for ikke å snakke om hvor respektløs det går an å være. Håper presten finner ut av hvilken hykler du/dere er og sier fra seg hele vielsen.
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. januar 2007 #29 Skrevet 23. januar 2007 Unnskyld meg... Detta blir for barnslig for meg. Jeg gifter meg i kirka fordi det er et fint HUS og fordi det er tradisjon. Jeg gir blanke i hva du synes. Kristendommen kan du putte et visst sted for min del. Du har da ingenting med hva jeg tror på og ikke? Jeg synes faktisk ikke det er vits i å diskutere engang, så jeg kommer ikke til å svare på flere av dine innlegg, for de er så usaklige som det er mulig å få blitt... PRESTEN og FAMILIEN har ikke noe imot at ingen av oss tror, så da synes jeg virkelig ikke du har rett til å rakke ned på folk. Synes det er ganske idiotisk å utestenge folk fordi de har en annen tro enn deg. Det blir det samme som å si at kristne ikke kan gifte seg i skogen, fordi det er andre religioner som har seremonien sin der. Wiccanere har ofte seremoniene sine i naturen, så ingen kristne får lov å gifte seg der Nei, det blir for barnslig for meg... Jeg skal ha bryllupet mitt der JEG vil, fordi JEG vil det... Enkelt og greit... Kunne ikke brydd meg mindre om hva du synes.
Gjest Talula Skrevet 23. januar 2007 #30 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Kirken er Guds hus. Dit går man for å lovprise Gid, og finne fred med sin frelser. Så dere skal altså ha et kristent bryllup, men vil ikke ha med det kristne budskapet. Makan til hykleri, altså! ← Siden det er flere som har debattert seg litt bort ifra trådstarters spørsmål, så henger jeg meg på også, selv om jeg lot være å nevne det i mitt første innlegg. Jeg må jo si jeg er litt enig med Niomi. For meg, som anser meg selv som kristen, så virker dette umiddelbart litt respektløst. Det er riktignok tradisjon å gifte seg i kirken, men jeg forstår det bare ikke når det gjelder de som ikke er kristne. Det må jeg få lov til å synes. Men hver får gjøre det de føler er riktig. Endret 23. januar 2007 av Talula
Gjest niomi Skrevet 23. januar 2007 #31 Skrevet 23. januar 2007 Unnskyld meg... Detta blir for barnslig for meg. Jeg gifter meg i kirka fordi det er et fint HUS og fordi det er tradisjon. Jeg gir blanke i hva du synes. Kristendommen kan du putte et visst sted for min del. Du har da ingenting med hva jeg tror på og ikke? Jeg synes faktisk ikke det er vits i å diskutere engang, så jeg kommer ikke til å svare på flere av dine innlegg, for de er så usaklige som det er mulig å få blitt... PRESTEN og FAMILIEN har ikke noe imot at ingen av oss tror, så da synes jeg virkelig ikke du har rett til å rakke ned på folk. Synes det er ganske idiotisk å utestenge folk fordi de har en annen tro enn deg. Det blir det samme som å si at kristne ikke kan gifte seg i skogen, fordi det er andre religioner som har seremonien sin der. Wiccanere har ofte seremoniene sine i naturen, så ingen kristne får lov å gifte seg der Nei, det blir for barnslig for meg... Jeg skal ha bryllupet mitt der JEG vil, fordi JEG vil det... Enkelt og greit... Kunne ikke brydd meg mindre om hva du synes. ← Sånn til opplysning så er det svært få steder utendørs man får utført kristen vielse, ja. Du må gjøre hva du vil for meg, men jeg vil for alltid se på deg som en hykler...
Gjest Elfrida Skrevet 23. januar 2007 #32 Skrevet 23. januar 2007 Øh, det er en _veldig_ sterk og gammel tradisjon å ha kristelige sanger i kirken, hvorfor ønsker du/dere ikke å følge den tradisjonen når det er viktig for dere å ha kirkebryllup fordi det er tradisjon? Kirken er et sted troende mennesker går for å tilbe gud, og presten har det som en livsoppgave å hjelpe mennesker til kristen tro. Føles det virkelig ålreit insistere på kirkebryllup med nedtoning av det budskapet som er kirkens eksistensgrunnlag? Kirkene eksisterer på grunn av kristendommen, ikke for at noen skal ha en fint hus å arrangere seremonier i.
amles Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #33 Skrevet 23. januar 2007 Dette her kan diskuteres i evigheter og vi kommer ikke til å bli enige uansett. Er det rart at relgion fører til krig?! Hvorfor ikke bare akseptere at vi er forskjellige? Og personlig drittkasting som Antionette holder på med er slemt og stygt. Håper virkelig ikke at du ser på deg selv som ett forbilde for den kristne delen av befolkningen..
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. januar 2007 #34 Skrevet 23. januar 2007 Takk amles... Synes bare det hele blir utrolig barnslig, når man holder på sånn. Hisser meg skikkelig opp kjenner jeg. Kanskje ikke veldig smart, men jeg synes det er utrolig uskalig å legge seg borti hvordan andre vil feire bryllupet sitt.
Gjest niomi Skrevet 23. januar 2007 #35 Skrevet 23. januar 2007 Hvilken drittkasting? :klø: Det hun har skrevet er på langt nær like respektløst som "kirkebryllupet" ditt...
amles Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #36 Skrevet 23. januar 2007 Kirken er et sted troende mennesker går for å tilbe gud, og presten har det som en livsoppgave å hjelpe mennesker til kristen tro. Føles det virkelig ålreit insistere på kirkebryllup med nedtoning av det budskapet som er kirkens eksistensgrunnlag? ← Ja, for meg gjør det det... I mine ører blir for mye hallelujah osv. stygt.. Og til dere som mener det er galt/hyklerisk, måtte jeg brenne i helvete hvis det er den største synden jeg kan begå...
amles Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #37 Skrevet 23. januar 2007 Hvilken drittkasting? :klø: Det hun har skrevet er på langt nær like respektløst som "kirkebryllupet" ditt... ← Det er din mening... Jeg går ikke til personangrep. Jeg har bare en annen mening enn deg. herregud hvor hysterisk går det an å bli... Regner med at dere går i kirken hver søndag da, siden dere lever så riktig i forhold til andre. Disse uoverstemmelsene bekrefter bare det jeg alltid har ment...
Gjest Talula Skrevet 23. januar 2007 #38 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Jeg oppfattet ikke Antoinettes innlegg som drittkasting jeg heller.. Takk amles... Synes bare det hele blir utrolig barnslig, når man holder på sånn. Hisser meg skikkelig opp kjenner jeg. Kanskje ikke veldig smart, men jeg synes det er utrolig uskalig å legge seg borti hvordan andre vil feire bryllupet sitt. ← Dere må selvsagt gjøre akkurat som dere vil, men vi andre er da ikke barnslige bare fordi vi mener noe annet enn dere. Når man diskuterer så er det som regel rom for flere meninger. Men man får kanskje være enige i å være uenige. Endret 23. januar 2007 av Talula
Gjest niomi Skrevet 23. januar 2007 #39 Skrevet 23. januar 2007 Det er din mening... Jeg går ikke til personangrep. Jeg har bare en annen mening enn deg. herregud hvor hysterisk går det an å bli... Regner med at dere går i kirken hver søndag da, siden dere lever så riktig i forhold til andre. Disse uoverstemmelsene bekrefter bare det jeg alltid har ment... ← Jeg går aldri i kirken. Jeg er ikke medlem i statskirken eller annet trossamfunn. Det er helt uaktulet å gifte seg i kirken for min del. Både fordi jeg ikke vil hykle på en så stor dag, og stå å love noe til noe jeg ikke tror på, og også på grunn av respekt for hva kirka faktisk er - nemlig Guds hus - og for de som faktisk tror på innholdet og ikke bare det fiiiiiiine bygget.
amles Skrevet 23. januar 2007 Forfatter #40 Skrevet 23. januar 2007 Er det ikke drittkasting å kalle andre for stygge navn( regner med at hun ikke mente at Pia Haraldsen er ett kompliment) I min verden er det drittkasting, og ingenting med god etikkete og folkeskikk å gjøre. Man er ikke automatisk ett godt menneske om man er kristen... Og jeg godtar at du er uenig med meg, jeg respekter og forstår din mening selv om den ikke er den samme som min.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå