Gjest niomi Skrevet 24. januar 2007 #81 Skrevet 24. januar 2007 Som sagt så setter ikke jeg mine ben i kirken med mindre det skjer noe der som betyr mye for andre, f.eks. når andre jeg kjenner holder konserter, gifter seg, døper barna sine, begraver sine nærmeste. Jeg har ingenting der å gjøre, da jeg ikke tror på innholdet. Amles: Jeg kan virkelig ikke se at du respekterer andres tro når du skriver som du gjør i denne tråden. Og naturligvis har jeg ingenting med om du gifter deg i kirken. Men jeg reagerer på at folk bedriver så til de grader blasfemi, ved å bruke Guds hus som teaterscene og Gudstjenesten som manus til skuespillet sitt. Samme som jeg blir kvalm av de som døper barna sine, og står på kirketrappa og sier "ja, da slipper vi å hit igjen før ungen skal konfirmeres. Måtte de virkelig snakke så mye om Gud?" og når de spør folk om å være fadder "Nei, men ungen skal jo uansett ikke oppdras kristent, så det trenger du ikke å tenke på"
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #82 Skrevet 24. januar 2007 Hvor mange ganger må jeg gjenta meg selv? Jeg respekterer alle menneskers valg og tro, så lenge den ikke skader andre. Jeg tror bare personlig at ikke det eksisterer noen gud, men at mennesker selv er ansvarlige for sine valg og sin framtid. Om mennesker tror på Gud, Allah, Budda, Satan er meg likegyldig, så lenge de er alrighte mennesker. Jeg har venner/kollegaer som er jøder, muslimer, kristne, satanister osv. Vi diskuterer ofte relgion, men vi respekterer også hverandres tro. Herregud jeg skal jo gifte meg med en som tror på det spirituelle. Hadde vel ikke kunne gjort det hvis jeg ikke respekterte han, selv om jeg overhodet ikke tror på det.. ← Det er fint at du gjør det, jeg forsøker også å gjøre det. Jeg reagerte bare på måten du omtalte kristendommen på, som for meg ikke fremkom som særlig respektfull. Jeg tror imidlertid dette temaet aldri blir uttømt. Litt på siden av diskusjonen: Brudgommen var Thelemalitt hvis jeg forstod deg riktig, kan jeg spørre hva det går ut på? Det har jeg aldri hørt om.
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #83 Skrevet 24. januar 2007 Men jeg reagerer på at folk bedriver så til de grader blasfemi, ved å bruke Guds hus som teaterscene og Gudstjenesten som manus til skuespillet sitt. Samme som jeg blir kvalm av de som døper barna sine, og står på kirketrappa og sier "ja, da slipper vi å hit igjen før ungen skal konfirmeres. Måtte de virkelig snakke så mye om Gud?" og når de spør folk om å være fadder "Nei, men ungen skal jo uansett ikke oppdras kristent, så det trenger du ikke å tenke på" ← Veldig enig.
amles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #84 Skrevet 24. januar 2007 Og bare så det er sagt... Så kan det godt være at dere har rett, at det finnes en gud. Det er bare det at jeg som person ikke klarer forholde meg til ting som ikke kan se/ bevises. Men jeg kan forholde meg til meg selv..
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #85 Skrevet 24. januar 2007 Og bare så det er sagt... Så kan det godt være at dere har rett, at det finnes en gud. Det er bare det at jeg som person ikke klarer forholde meg til ting som ikke kan se/ bevises. Men jeg kan forholde meg til meg selv.. ← Og det er selvsagt helt i orden.
amles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #86 Skrevet 24. januar 2007 Det er fint at du gjør det, jeg forsøker også å gjøre det. Jeg reagerte bare på måten du omtalte kristendommen på, som for meg ikke fremkom som særlig respektfull. Jeg tror imidlertid dette temaet aldri blir uttømt. Litt på siden av diskusjonen: Brudgommen var Thelemalitt hvis jeg forstod deg riktig, kan jeg spørre hva det går ut på? Det har jeg aldri hørt om. ← Thelema er en tro som bygger på ordtaket "Gjør hva du vil, og det skal være hele loven, kjærlighet er loven og kjærlighet er under vilje." Vi diskuterer det lite, det er ikke essensielt i vårt forhold. http://www.oto.no/intro.html Folk får tro hva de vil i mine øyne så lenge de har det bra med seg selv....
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #87 Skrevet 24. januar 2007 Thelema er en tro som bygger på ordtaket "Gjør hva du vil, og det skal være hele loven, kjærlighet er loven og kjærlighet er under vilje." Vi diskuterer det lite, det er ikke essensielt i vårt forhold. http://www.oto.no/intro.html Folk får tro hva de vil i mine øyne så lenge de har det bra med seg selv.... ← Ok, takk for opplysningen. Da har jeg lært noe nytt i dag.
Gjest niomi Skrevet 24. januar 2007 #88 Skrevet 24. januar 2007 Hun tror på A, han tror på B, men de gifter seg hos C, for de har finest hus!
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #89 Skrevet 24. januar 2007 Hun tror på A, han tror på B, men de gifter seg hos C, for de har finest hus! ←
water1 Skrevet 24. januar 2007 #90 Skrevet 24. januar 2007 Kanskje på tide å legge denne tråden død, da den flittig blir brukt for å latterliggjøre trådstarter! Det har tatt litt vel av her synes jeg..
Gjest Talula Skrevet 24. januar 2007 #91 Skrevet 24. januar 2007 Tror nok denne diskusjonen er ferdig, umulig å bli enige om slike emner. Ikke meningen å latterliggjøre noen, dumt hvis det blir oppfattet slik. Men man må da få komme med sin mening når man blir konfrontert med andres meninger.
ashera Skrevet 24. januar 2007 #92 Skrevet 24. januar 2007 (endret) Thelema er en tro som bygger på ordtaket "Gjør hva du vil, og det skal være hele loven, kjærlighet er loven og kjærlighet er under vilje." Vi diskuterer det lite, det er ikke essensielt i vårt forhold. http://www.oto.no/intro.html Folk får tro hva de vil i mine øyne så lenge de har det bra med seg selv.... ← Det siste er du sier er jeg forsåvidt enig i. Likevel velger jeg å spore av tråden ytterligere: Interessant at du får med deg en OTO-er til å gifte seg i kirka En sentral figur som har preget OTOs utvikling framfor noen er Aleister Crowley, som er den største inspirasjonskilden for de fleste satanister i verden. Og da tenker jeg ikke på det mange har som en populær oppfatning av satanisme (kirkebrenning, blod, vold, oppnedkors osv.). Det er "populærsatanisme" som de fleste OTOer vil karaktererisere som barnestreker. OTOs trosinnhold er en blanding av gnostisk trosinnhold og praksis koplet med vestlig, moderne individualisme og østlige meditasjons/personlighetsutviklingspraksis (seksualmagi/mystikk), som i sum er veldig problematisk sett i forhold til kristen tro og praksis. OTO ser også ned på kirkas tro og praksis av samme grunn, og mener den er for svakere, uopplyste sjeler. Derfor er jeg overrasket over at en OTOer velger kirka som bryllupssted. Kristne fundamentalister vil hyle "satanisme" når de hører om Crowley, mens grunnen til at kristne, moderate fagteologer er kritiske til OTO det er at denne trosretningen forutsetter et ekstremt individualistisk menneskesyn og en ekstrem dualisme. Det er ikke så rart at OTO betyr lite i forholdet mellom deg og mannen din, fordi OTOs praksis nettopp er ekstremt fokusert på den enkeltes personlige og åndelige utvikling. Ang. kirkebryllup generelt: Som alltid er det noen her som tror at man avgir Gud et løfte når man gifter seg i kirka. Det gjør man ikke, man lover hverandre å leve sammen med Gud og mennesker som vitner og man får forbønn for ekteskapet. Hadde jeg vært presten deres, hadde jeg selvsagt ikke i utgangspunktet nektet å be for den som ville ha en slik handling, men jeg hadde ikke villet gå med på å "nedtone" hele seremonien, og jeg hadde nok også tatt en prat med dere rundt hva dere ville med dette før jeg hadde sagt ja (spesielt i lys av OTO). Endret 24. januar 2007 av hera
Pastor Knut Skrevet 24. januar 2007 #93 Skrevet 24. januar 2007 "Kjære prest, vi tror ikke på gud, vi vil helst ikke høre om han og vi vil helst ikke ha noen salmer, men vi vil gjerne gifte oss i kirken din" Hmm, lurer på om jeg skal gifte meg i en moskè jeg, de er jo så fine!... Helt greit. Bare gi beskjed, så ordner vi saken
Pastor Knut Skrevet 24. januar 2007 #94 Skrevet 24. januar 2007 Hun tror på A, han tror på B, men de gifter seg hos C, for de har finest hus! ← Ja, og problemet med det skal liksom være ... hva da?
amles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #95 Skrevet 24. januar 2007 Amles: Jeg kan virkelig ikke se at du respekterer andres tro når du skriver som du gjør i denne tråden. Og naturligvis har jeg ingenting med om du gifter deg i kirken. Men jeg reagerer på at folk bedriver så til de grader blasfemi, ved å bruke Guds hus som teaterscene og Gudstjenesten som manus til skuespillet sitt. Samme som jeg blir kvalm av de som døper barna sine, og står på kirketrappa og sier "ja, da slipper vi å hit igjen før ungen skal konfirmeres. Måtte de virkelig snakke så mye om Gud?" og når de spør folk om å være fadder "Nei, men ungen skal jo uansett ikke oppdras kristent, så det trenger du ikke å tenke på" ← Selvsagt har jeg døpt barna mine.. De skal få velge selv når de blir gamle nok til å ta sånne valg.. Det er lettere å melde seg ut av statskirken, enn å døpe seg som voksen, hva nå enn de måtte velge. Og ja, jeg sier at oldefar er i himmelen sammen med tante xxx. Dette fordi jeg mener de er for små til å få høre den brutale virkelighet. Og ja jeg har vært i kirken på juleaften, fordi datteren min ville det, og det er en koselig tradisjon.. Jeg har ingenting i mot den kristne tro, bare at jeg tror ikke på gud. Gjentar meg selv mange ganger her nå... At ikke du går i kirken av respekt for de kristne er ditt valg, vi har tydeligvis forskjellig syn på hva kirken betyr.
amles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #96 Skrevet 24. januar 2007 Det siste er du sier er jeg forsåvidt enig i. OTOs trosinnhold er en blanding av gnostisk trosinnhold og praksis koplet med vestlig, moderne individualisme og østlige meditasjons/personlighetsutviklingspraksis (seksualmagi/mystikk), som i sum er veldig problematisk sett i forhold til kristen tro og praksis. OTO ser også ned på kirkas tro og praksis av samme grunn, og mener den er for svakere, uopplyste sjeler. Derfor er jeg overrasket over at en OTOer velger kirka som bryllupssted. Kristne fundamentalister vil hyle "satanisme" når de hører om Crowley, mens grunnen til at kristne, moderate fagteologer er kritiske til OTO det er at denne trosretningen forutsetter et ekstremt individualistisk menneskesyn og en ekstrem dualisme. Det er ikke så rart at OTO betyr lite i forholdet mellom deg og mannen din, fordi OTOs praksis nettopp er ekstremt fokusert på den enkeltes personlige og åndelige utvikling. ← Jeg kan ikke prate for OTO, jeg tilhører ikke der. Så vidt jeg vet tilhører gnostisk katolsk kirke. Ang. Satan, så har jeg selvsagt ikke noen tro på han heller.
Pastor Knut Skrevet 24. januar 2007 #97 Skrevet 24. januar 2007 Hvor har jeg sagt at mitt mål er å overtale noen som helst? Jeg synes bare det er respektløst og ville gifte seg i Kirken fordi det er et fint bygg. Hva er poenget med det? På meg virker det som om noen peker nese mot andre og sier; ædda-bædda vi er ikke kristne og tror ikke på Gud men bare later som så vi får gå inn i det fine huset og spille skuespill, å nå blir dere provoserte nå Kan jo være gøy å se hva en prest tenker om dette påfunnet. ← Vel, jeg er prest, og jeg tenker som så at hvis noen vil gifte seg og henvender seg til meg, da er det min oppgave å gjøre vielsen så hyggelig som mulig. Om ingen av brudefolkene bryr seg det døyt om Gud eller religion, så vil jeg synes det er en ære at de allikevel velger å vie seg i en kirke. Og dessuten er det en ting mange av dere ser ut til å glemme i denne underlige diskusjonen, det er det faktum at et kirkebryllup er todelt. Den ene dele er den kirkelige velsignelsen og i denne delen er presten prest, men i den andre delen som er selve vielsen, er presten faktisk bare embetsmann/kvinne som utfører en vigselshandling hel utavhengig av hva kirken har å si. Så selve vigselen burde aldri være et problem i forhold til tro eller ikke tro, heller ikke burde det være et problem at en prest i den kirkelige delen av handlingen velsigner et brudefolk som ikke tror på noe som helst eller som gir blaffen i hele kirka. Som prest er det min oppgave under bryllupet å gi velsignelse og å utføre en statlig embetshandling (vigselen). Ikke noe av dette burde være et problem i det hele tatt.
amles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #98 Skrevet 24. januar 2007 Hehe.. Jeg synes det er merkelig hvor mye negative følelser denne diskusjonen har skapt. Sier det igjen, er det rart det er krig i denne verden. Jeg spurte kun etter salmer med lite gud, halleluja osv. fordi det lyder ikke riktig i mine ører med det i annenhvert ord, siden jeg ikke er relgiøs.
Pastor Knut Skrevet 24. januar 2007 #99 Skrevet 24. januar 2007 For meg blir det helt weird å synge om gud da jeg ikke tror det finnes noen gud. Mange av salmene er helt fylt opp av "gud", "herren" osv.. Tror fåtallet av de som gifter seg i kirken er kristne. Jeg synes kirkebryllup er en fin tradisjon, og synes vi skal ta vare på gamle norske tradisjoner. Så derfor lurer jeg på om det ikke er noen salmer som kanskje bygger på mennesker i mellom, istedet for gud. ← Du er et ærlig og seriøst menneske, og så vidt jeg kan se forsøker du å gjøre bryllupet ditt så redelig som mulig. Skulle ønske alle som giftet seg i kirken var like ærlige som deg. Når det gjelder salmer, da kjenner jeg nok mest til slike som har et forkynnende preg. Men hvorfor må du ha salmer? Du står vel stort sett fritt til å foreslå sanginnslag selv, så lenge disse ikke bryter med det en kirke står for. Slår prest og organist seg vrang, da kan du finne noen som kan erstatte dem.
amles Skrevet 24. januar 2007 Forfatter #100 Skrevet 24. januar 2007 Vel, jeg er prest, og jeg tenker som så at hvis noen vil gifte seg og henvender seg til meg, da er det min oppgave å gjøre vielsen så hyggelig som mulig. Om ingen av brudefolkene bryr seg det døyt om Gud eller religion, så vil jeg synes det er en ære at de allikevel velger å vie seg i en kirke. Og dessuten er det en ting mange av dere ser ut til å glemme i denne underlige diskusjonen, det er det faktum at et kirkebryllup er todelt. Den ene dele er den kirkelige velsignelsen og i denne delen er presten prest, men i den andre delen som er selve vielsen, er presten faktisk bare embetsmann/kvinne som utfører en vigselshandling hel utavhengig av hva kirken har å si. Så selve vigselen burde aldri være et problem i forhold til tro eller ikke tro, heller ikke burde det være et problem at en prest i den kirkelige delen av handlingen velsigner et brudefolk som ikke tror på noe som helst eller som gir blaffen i hele kirka. Som prest er det min oppgave under bryllupet å gi velsignelse og å utføre en statlig embetshandling (vigselen). Ikke noe av dette burde være et problem i det hele tatt. ← Endelig! Tusen takk! Jeg har overhodet ikke ment å være negativ til den kristne tro, kun at jeg ikke tror.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå