Gå til innhold

Salmer

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Er det ikke drittkasting å kalle andre for stygge navn( regner med at hun ikke mente at Pia Haraldsen er ett kompliment)

I min verden er det drittkasting, og ingenting med god etikkete og folkeskikk å gjøre.

Man er ikke automatisk ett godt menneske om man er kristen...

Og jeg godtar at du er uenig med meg, jeg respekter og forstår din mening selv om den ikke er den samme som min.

Regner med at det var til meg, hvis ikke får du korrigere meg. Jeg siktet til Antoinettes første innlegg, fikk ikke med meg at det var flere, da skal jeg ikke ha noe uttalt om de andre. Jeg mener heller ikke å si at jeg på noen måte er et bedre menneske enn andre, og jeg er enig i at kristne slett ikke automatisk er gode mennesker. Vi får nok bare være enige om å være uenige ;)

Endret av Talula
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Regner med at det var til meg, hvis ikke får du korrigere meg. Jeg siktet til Antoinettes første innlegg, fikk ikke med meg at det var flere, da skal jeg ikke ha noe uttalt om de andre. Jeg mener heller ikke å si at jeg på noen måte er et bedre menneske enn andre, og jeg er enig i at kristne slett ikke automatisk er gode mennesker. Vi får nok bare være enige om å være uenige  ;)

Jepp! :)

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Hjelp som denne debatten tok av i løpet av dagen. Jeg må innrømme at jeg føler meg litt hyklerisk som skal gifte meg i kirken uten å være kristen. I vårt tilfelle er det fordi forloveden er kristen og anser det som et stort tap å ikke skulle gifte seg i kirka. I slike tilfeller må én av partene gi etter, og nå ble det meg.

Men for at jeg skal føle meg noenlunde vel under vielsen, så ønsker jeg å tone ned det forkynnende budskapet sammenlignet med en vielse hvor begge parter er kristne. Jeg ønsker ikke å ta bort alt kristent, men å tone det ned. Det mener jeg må være greit. Var i en begravelse hvor den avdøde var dypt personlig kristen, og da ble det religiøse lagt mer vekt på på bekostning av andre ting. Syns det må gå an å tilpasse litt til den enkelte, begge veier, og det gjør det også så vidt jeg vet.

Regelen er vel uansett at minst en av partene må være medlem av statskirka. Det bør vel være mål nok. Skal presten gå rundt og teste deg for å finne ut om du er kristen nok til å gifte deg i kirka? Enten så er man medlem eller så er man ikke, og hva man mener personlig mener jeg egentlig må være opp til hver enkelt. Jeg ser selvsagt problemet med at man "bruker" kirka uten å være kristen, men å si at det er dypt respektløst syns jeg er å ta litt vel hardt i.

Skrevet

Klarer ikke å la være å si noe...

Norge er et såkaldt kristent land...vi blir automatisk skrevet inn i statskirken. Jeg anser meg for kristen i den forstand at vi lever etter "kristne" verdier og tradisjoner. Nestekjærlighet, respekt osv osv.... Jeg skal gifte meg i kirken! Jeg kan ikke si at jeg tror på Gud, men anser meg likevel som kristen, dog i en mild variant (hvis man kan si det)... Kanskje har JEsus faktisk vært en person..det kan jeg tro på, men det betyr likevel ikke at jeg tror på alt som står skrevet i bibelen.

Jeg ser selv etter salmer hvor Gud og Jesus og halleluja ikke er ord som frekventerer ofte, da det for meg blir feil å synge om noen som jeg ikke har den helt store troen på. Men det er mange måter å være kristen på....og det ville også blitt feil for meg å ikke gifte meg i kirken. Tradisjon blir i den forbindelse et viktig stikkord. Jeg tror det er veldig mange av oss som ikke har en personslig tro på Gud, men som likevel ønsker å gifte oss i kirken. Jeg er døpt, konfirmert og nå snart gift. Kirken er for meg et sted for disse overgansritualene.

Kunnne ha skrevet mye mer, men trenger vel ikke bidra til å helle bensin på bålet tror jeg.

Uansett, jeg støtter trådstarter som ser etter salmer hvor religionen er nedtonet!

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vil også føye til at kristendommen er mer enn bare religion. Det er også kultur. Selv om jeg ikke er døpt, ikke medlem av statskirken, har hatt livssyn opp gjennom på skolen, har mange i familien som er ateister - så er jeg likevel påvirket av kristendommen gjennom kulturen jeg har vokst opp i. (Kristne) tradisjoner og overgangsritualer er viktige, og handler om mer enn religion.

Gjest LilSweetie
Skrevet

Egentlig helt enig med Niomi, men som Frk Åberg skriver er det ofte to som skal gifte seg... Jeg er ikke kristen, og vil veldig gjerne gifte meg med HEF, langt unna kirke, salmer og alt slikt. Men skal jeg i fremtiden gifte meg med han jeg er sammen med i dag, blir det sannsynligvis i kirken likevel. For han er kristen, og for han er det å være det, og å gifte seg i kirken, viktigere enn det er for meg å ikke gjøre det.

Og å prøve å få til en sermoni begge kan leve med med det utgangspunktet er en ærlig sak.

Hadde jeg skulle giftet meg med meg selv, hadde saken vært mye greiere ;)

Så takk til de som kommer med råd til salmer her, for later reference.

Skrevet

For min del kan man være så lite kristen man vil men å gifte seg i Kirken bare fordi det er et "fint hus" synes jeg er både respektløst og barnslig og ikke så rent lite tåpelig.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet
Jeg oppfattet ikke Antoinettes innlegg som drittkasting jeg heller..

Dere må selvsagt gjøre akkurat som dere vil, men vi andre er da ikke barnslige bare fordi vi mener noe annet enn dere. Når man diskuterer så er det som regel rom for flere meninger. Men man får kanskje være enige i å være uenige.

Sier ikke folk er barnslige fordi dem mener noe annet enn meg. Jeg sier folk er barnslige pga. den usaklige måten dette blir lagt fram på.

Skrevet (endret)

Jeg kunne ikke giftet meg i kirken, jeg, selv om jeg var sammen med en kristen.

Dersom han var dypt religiøst, og gikk i kirken hver søndag og var av bordbønnstypen, hadde vi rett og slett krasjet for mye når det gjelder verdier til at jeg ser for meg et langt liv sammen.

Hadde han bare vært sånn bittelitt kristen som gikk i kirken et par ganger i året, måttet vi ha funnet en løsning dersom vi skullet giftet oss. For ikke 10 ville hester hadde fått meg foran alteret...

Og hadde han insistert på å gifte seg i kirken selv om han ikke var kristen, men fordi det er et fint hus, også er det jo tradisjon, da, og dumt å skuffe familien, tror jeg faktisk jeg hadde sett på han som om han var dum. Og bedt han gå noen runder med seg selv om hva kirken faktisk er og hva den står for.

Alternativet er jo da en helt livssynsnøytral vielse på Tinghuset. Eventuelt ikke giftemål, men gjensidig testamente.

Endret av niomi
Skrevet

Jeg har videresendt denne tråden til en venn av meg som er prest, skal bli spennende å se hva han svarer.

Skrevet

Ærlig talt, Antoinette....videresendt til en prest? hehe... :legrine:

Kan ikke se at trådstarters tema var hvorvidt dette var greit eller ei...men salmer.

Men det er tydelig veldig gøy å starte krig på forum.

Vi kommer aldri til å bli enige om dette, og du kommer aldri til å klare å overtale oss litt mindre kristne til å la være å gifte oss i kirken.

Skrevet (endret)

Kjære vene, det var da svært til hakking her da :tristbla:

La nå ambles gifte seg i kirken med valg av de sangene hun vil, så tar vi andre våre valg når det gjelder vielse og sanger. :)

Lykke til alle sammen!

Endret av lottabrud
Skrevet

Jeg ser det slik: Gud har ikke noen plass i mitt liv og min hverdag, så hvorfor skal Gud ha en plass i mitt ekteskap?

For meg er det viktigere å være tro mot mitt livssyn og stå for det jeg (ikke) tror på, enn å følge tradisjoner. For noen er det omvendt, og det kaller jeg hyklersk. Jeg følger gjerne fine tradisjoner så sant det ikke strider mot det jeg (ikke) tror på.

Jeg har all respekt for dem som har et gjennomtenkt syn på religion/livssyn, uansett hvilket syn de har. Derimot har jeg svært liten respekt for de som ikke har tenkt igjennom hva religion er og betyr, og bare følger strømmen.

Skrevet (endret)
Vi kommer aldri til å bli enige om dette, og du kommer aldri til å klare å overtale oss litt mindre kristne til å la være å gifte oss i kirken.

Hvor har jeg sagt at mitt mål er å overtale noen som helst?

Jeg synes bare det er respektløst og ville gifte seg i Kirken fordi det er et fint bygg. Hva er poenget med det? På meg virker det som om noen peker nese mot andre og sier;

ædda-bædda vi er ikke kristne og tror ikke på Gud men bare later som så vi får gå inn i det fine huset og spille skuespill, å nå blir dere provoserte nå

Kan jo være gøy å se hva en prest tenker om dette påfunnet.

Endret av Antoinette
Gjest Kaploink
Skrevet

http://www.kirken.no/?event=doLink&nodeID=23422

På denne sida kan ein laste ned heile vigselsliturgien. Her er eit udrag frå ei av forbønnene ein kan velga mellom. Den andre er ikkje spesielt mykje MINDRE religiøs. I tillegg kjem fellesbønn av Fader Vår, Utgangsvelsigning mm.

Gode Gud, du som har innsatt ekteskapet

og velsignet kvinne og mann, vi ber deg: La

din velsignelse hvile over (navnet nevnes) og

(navnet nevnes) som her kneler for ditt ansikt.

Fyll dem med din kjærlighet, og bygg deres

hjem i fred. Se til dem i nåde, og styrk dem

med din Ånd, så de i gode og onde dager

setter sin lit til deg, holder trofast sammen og

hjelper hverandre fram mot det evige liv.

Dette er noko presten trur på, om som han eller ho legg mykje kjensler i. Eg tykjer det er å kaste bort tida og omtanken til presten når ein sjølv tykjer alt han eller ho seier er svada! Eg er ikkje kristen, og kunne derfor aldri finne på å gifte meg i kyrkja.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jeg synes bare det er respektløst og ville gifte seg i Kirken fordi det er et fint bygg. Hva er poenget med det? På meg virker det som om noen peker nese mot andre og sier;

ædda-bædda vi er ikke kristne og tror ikke på Gud men bare later som så vi får gå inn i det fine huset og spille skuespill, å nå blir dere provoserte nå

Jeg spiller ikke skuespill... Jeg har aldri latt som (eller i det hele tatt villet late som) at jeg er kristen. Presten vet at jeg ikke er kristen, men har da ingenting i mot at jeg gifter meg i kirka hans, så skjønner egentlig ikke hva problemet ditt er...

Skrevet

De har vel tenkt å kontakte presten og be han kutta ut at "gnålet om Gud" i seremonien, he he he.

Skrevet (endret)

Jaja...Jeg personlig gifter meg ikke i kirken fordi det er et fint hus. Det stikker litt dypere enn det...(får bare vise til grunnene som nevnt litt tidligere).

Men...jeg mener diskusjonen her inne startet lenge før det med "et fint hus" ble sagt... Jeg mener at man som ikke veldig kristen, må få lov til å ønske et litt mindre fokus på Gud, Jesus og frelse og heller mer på kjærlighet, fellesskapet mann og kvinne og nestekjærlighet.

Og kaploink...forbønnen du har funnet, funker helt fint for meg. Men jeg ønsker altså likevel å nedtone Gud, Jesus, Herren, frelse etc i salmene, da det å være kristen innebærer så mye mer enn det.

Endret av water1
Skrevet
Antoinette Innlegget er lagt til I dag, 19:13 

De har vel tenkt å kontakte presten og be han kutta ut at "gnålet om Gud" i seremonien, he he he. "

Når det gjelder respektløshet, så er du ikke så mye bedre selv da...

Skrevet

Er han en god prest så dømmer han ikke andre, men mener at alle er likeverdige være seg relgion, hudfarge eller andre ting..

Skulle likt å se den presten som nektet å vie et blandingsbryllup fordi den ene av partene er muslim..

Trodde guds hus var åpent for alle, også for de som ikke er kristne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...