Gå til innhold

Salmer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er vanskelig å plukke ut salmer :forvirret:

Brudgommen er Thelemalitt (tror det er det det heter??) og jeg selv er ikke relgiøs.

Vi gifter oss i kirken fordi det er tradisjon, og vil gjøre det på den "ordentlige" måten.

Ønsker derfor salmer med lite "gud" og krtistent budskap...

Finnes det i det hele tatt salmer som ikke går direkte på det kristne budskapet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

dere vil gifte dere i kirken men vil ikke ha ting som omhandler kristendom fordi at dere ikke er kristne? :klø:

prøv og fortell presten som skal ekte dere det på samtalen med han/henne... :ler:

Endret av ^me^
Skrevet
dere vil gifte dere i kirken men vil ikke ha ting som omhandler kristendom fordi at dere ikke er kristne? :klø:

Vi gifter oss i kirken pga tradisjonen ja... :)

Skrevet

Tradisjonen med å gifte seg i kirken omfatter også salmer..

Gjest Frk Åberg
Skrevet

Greit nok, men ts prøver bare å spørre om salmer med et mer nedtonet religiøst innhold. Jeg lurer på det samme selv. Forloveden min er kristen, men det er ikke jeg. Derfor syns jeg det blir rart å ha salmer som er voldsomt "forkynnende" om jeg kan si det slik.

Skrevet

Seremonishopping!

Nei, take it or leave it.

Skrevet (endret)

De fleste salmer har naturlig nok et kristent budskap, kommer ikke på noen som ikke har det. Du kan jo forsøke et søk på internett, kanskje det finnes noen salmetekster du kan lese. Eller forsøke å søke i lenger tilbake i bryllups - forumet.

Endret av Talula
Skrevet

For meg blir det helt weird å synge om gud da jeg ikke tror det finnes noen gud. Mange av salmene er helt fylt opp av "gud", "herren" osv..

Tror fåtallet av de som gifter seg i kirken er kristne.

Jeg synes kirkebryllup er en fin tradisjon, og synes vi skal ta vare på gamle norske tradisjoner.

Så derfor lurer jeg på om det ikke er noen salmer som kanskje bygger på mennesker i mellom, istedet for gud.

Skrevet
De fleste salmer har naturlig nok et kristent budskap, kommer ikke på noen som ikke har det. Du kan jo forsøke et søk på internett, kanskje det finnes noen salmetekster du kan lese. Eller forsøke å søke i lenger tilbake i bryllups - forumet.

Jeg har søkt og lest litt, men finner ingen... :forvirret:

Skrevet

Noen forslag:

Gje meg handa di ven (kanskje mest brukt i begravelser?)

Kjærlighet er lysets kilde

Det er så yndig å følges ad...

Har selv forsøkt å finne salmer med noe nedtont kristens innhold, og jeg mener jeg fant ut at disse kunne være aktuelle.....Husker ikke helt teksten på disse på stående fot, men hadde notert meg dem i allefalll....så du kan jo sjekke dem ut.

Skrevet
Noen forslag:

Gje meg handa di ven (kanskje mest brukt i begravelser?)

Kjærlighet er lysets kilde

Det er så yndig å følges ad...

Har selv forsøkt å finne salmer med noe nedtont kristens innhold, og jeg mener jeg fant ut at disse kunne være aktuelle.....Husker ikke helt teksten på disse på stående fot, men hadde notert meg dem i allefalll....så du kan jo sjekke dem ut.

Tusen takk! :)

Skrevet

"Å leva det er å elska"

"Måne og sol"

Skrevet

Jeg ser på det kristne budskapet i tekstene og salmene som en god historie for å legge fram et godt poeng: at vi skal ta vare på hverandre. :)

Jeg tror at når vi skal velge salmer, kommer vi til å velge noen som vi kan melodien på (sånn noenlunde i allefall) og som har et tema som passer i bryllup.

Vi er så heldige å ha kjente som kan (og vil) synge og spille for oss i kirken. Kanskje er det mulig å bytte ut en litt pompøs allsang med en vakker solosang eller et piano-stykke? Tiden i kirken er jo begrenset, så vi får jo ikke tid til allverden av sanger. Noen som vet om det er et "minimum" av salmer man må igjennom?

Lykke til med å finne en løsning som passer til dere!

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Tror det mest vanlige er å ha 2 salmer og 2 solosanger. Det skal vi ha hvertfall :) Å leva det er å elska og Kjærlighet er lysets kilde som salmer og Amazing Grace og It Is You (fra Shrek) som solo er planen forløpig :)

Skrevet

"gje meg handa di ven" er ikke en salme, men en folketone. Er ikke vanlig at man får lov å bytte ut en salme med den, men kan sikkert få den i tillegg...

Gjest Ballerina
Skrevet
"gje meg handa di ven" er ikke en salme, men en folketone. Er ikke vanlig at man får lov å bytte ut en salme med den, men kan sikkert få den i tillegg...

Det er opp til kirkerådet og organisten, så ta det opp tidlig isåfall...

Skrevet
Jeg ser på det kristne budskapet i tekstene og salmene som en god historie for å legge fram et godt poeng: at vi skal ta vare på hverandre. :)

Jeg tror at når vi skal velge salmer, kommer vi til å velge noen som vi kan melodien på (sånn noenlunde i allefall) og som har et tema som passer i bryllup.

Vi er så heldige å ha kjente som kan (og vil) synge og spille for oss i kirken. Kanskje er det mulig å bytte ut en litt pompøs allsang med en vakker solosang eller et piano-stykke? Tiden i kirken er jo begrenset, så vi får jo ikke tid til allverden av sanger. Noen som vet om det er et "minimum" av salmer man må igjennom?

Lykke til med å finne en løsning som passer til dere!

samme lurer jeg også på.. kan man bytte ut salmer med solosang?

Skrevet
samme lurer jeg også på.. kan man bytte ut salmer med solosang?

Dette er opp til organisten og av og til presten også.

Hos oss var det organisten som bestemte så vi måtte ha en salme. Valgte da "Å leva det er å elska" fordi denne lovpriser kjærligheten mer enn gud og jesus.

Vi hadde også en Prøysen-sang "Mitt hjerte er ditt" som salme.

Tror ikke man kan kutte helt ut salmene, vi hadde solostykke i tillegg til disse to nevnt, men dette må man ta opp med organist og/eller/kanskje prest.

Skrevet

"Kjære prest, vi tror ikke på gud, vi vil helst ikke høre om han og vi vil helst ikke ha noen salmer, men vi vil gjerne gifte oss i kirken din"

Hmm, lurer på om jeg skal gifte meg i en moskè jeg, de er jo så fine!...

>"<>"<>"<>"<>"<

Skrevet
"Kjære prest, vi tror ikke på gud, vi vil helst ikke høre om han og vi vil helst ikke ha noen salmer, men vi vil gjerne gifte oss i kirken din"

Hmm, lurer på om jeg skal gifte meg i en moskè jeg, de er jo så fine!...

>"<>"<>"<>"<>"<

:klappe:

Jeg skjønner heller ikke helt denne: "Tror ikke på Gud, og vil helst ikke ha noe religiøst innhold i bryllupet, men vi vil gifte oss i kirka, for den er så fiiiiiiiin!" Ja, det er desverre mangel på gode andre seremonirom som er lett tilgjengelige, men med litt fantasi og drive er det ikke store jobben å finne et godt alternativ til kirken, med en livssynsnøytral seremoni.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...