Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Bodillen
Skrevet

Er 4 på Richters skala så mye at man merker det skikkelig? Noen her som er bosatt i det aktuelle området som merket noe?

Gjest Silmarill
Skrevet

Hei :) Jeg bor i Oslo og merket ingenting!

På verdensbasis er 4 lite, men her i Norge er det ganske mye når det skjer på land!

Det kraftigste jordskjelvet som noen gang er registrert på land i Norge var Osloskjelvet i 1904. Det målte 5,4 på Richters skala.

Det blir registrert jordskjelv over 4 på Richters skala på norsk territorium, men de ligger nesten alltid i havet utenfor norskekysten

Skrevet

Jeg bor ikke der det var jordskjelv. Men jeg undret meg litt når de sa på nyhetene i går at det var det kraftigste jordskjelvet i Norge siden en eller annen gang på 50 tallet.

Jeg har bodd her jeg bor nå i 8år og første året jeg bodde her hadde vi et skjelv på 4,4 :overrasket:

Jeg ble iallefall drittredd, for jeg var ikke vant til det. Bodde i Oslo, men levde ikke på 50tallet :ler:

Gjest Fruktfat
Skrevet

det var jordskjelv på eidsvoll for ca 3år siden, var vel rundt tre, tror jeg? jeg bor et stykke unna eidsvoll, men det kjentes, ja.

det dundra som om et fly fløy veldig lavt over huset, og skapdørene på kjøkkenet "klapret".

visste ikke at det var jordskjelv før tanta mi spurte et par dager etterpå om vi hadde kjent skjelvet. var litt ekkelt.

Skrevet
Er 4 på Richters skala så mye at man merker det skikkelig? Noen her som er bosatt i det aktuelle området som merket noe?

Ja. Vi merket det veldig godt og forsto med det samme hva det var.

Men det var bare gøy, ikke noe skummelt. Men kraftig var det.

Skrevet

Jeg merka det veldig godt! Stod på badet i 2. et på huset og det klirrer i glassdører og flasker. Resten av familien som var nede i stua merket det også veldig godt! Jeg trengte et par sekund å summe meg på før jeg skjønte at det faktisk var et jordskjelv! Men skummelt var det ikke. Ungene ble jo litt oppjaget og vi måtte fortelle dem litt om jordskjelv.

Skrevet

Når/hvor var dette nå? *har gått glipp av dette*

Skrevet

Som andre sier, det merkes bedre når det skjer på land. T.o.m. folk som bor "langt" utenfor "det aktuelle området" merket det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...