Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2007 #1 Skrevet 22. januar 2007 Begynner å innse at bryllupet vårt vil bli stort. Vi har begge store familier og på min side er det vanlig å be søskenbarn med eventeulle kjærester... Derfor er det jo naturlig at han gjør det samme. Har dermed bikket 100 inviterte til middag, ganske mye mer enn jeg egentlig kunne tenkt meg. Men samtidig dumt å droppe noen siden jeg har vært invitert i mange av gjestenes bryllup. Det økonomiske er heldigvis ikke noe problem. Vi har en del oppsparte midler og mine foreldre har tilbudt seg å betale over halvparten siden de ønsker at vi skal be alle disse menneskene... (Ellers hadde det blitt harde kutt ) Hans mor vil også bidra godt på den økonomiske biten. Men det jeg lurer på er hvordan gjennomføre et såpass stort bryllup. Tips til hvordan gjøre det hyggligst mulig... Hvordan plassere bord? Dette er et stort lokale, men med litt "odde" form. Det er vel nesten 6kantet, med en stor scene...
Malama Skrevet 22. januar 2007 #2 Skrevet 22. januar 2007 Vi har nok rundt 100 inviterte vi også. Med mindre vi kutter kraftig ned på søskenbarna, men det har vi ikke noe lyst til. Hos oss er det VI som vil invitere disse, ikke våre foredre, og vi planlegger utfra å betale hele bryllupet selv, det lar seg gjøre, men spiser opp sparepengene våre da. Det handler om prioriteringer, og vi ønsker oss et stort bryllup. Hvordan man plasserer bord er selvsagt avhengig av lokalet, vi planlegger i utganspunktet E-bort, evt med fire "armer", men jeg innbiller meg at lokalet er firkantet og det gjør det jo noe lettere... For å gjøre det koselig er det vel viktig å tenke nøye på bordplasseringen, med så mange gjester er det selvsagt mange som ikke kjenner hverandre, og det er jo dumt å bli sittende bare sammen med folk man ikke kjenner. Samtidig gjerne unngå "klikkdannelser"? Ellers ønsker jeg dere lykke til med planleggingen av den store dagen.
Gjest Gjesta Skrevet 22. januar 2007 #3 Skrevet 22. januar 2007 Ja, jeg vil jo gjerne ha de der jeg også. Spesielt siden jeg har vært i mange av bryllupene til mine søskenbarn. Men jeg har ikke så mye kontakt med noen av dem, så hadde ikke savnet dem voldsomt hvis de ikke var der. For meg er det viktigere med den nære familien og venner enn alle andre. Men jeg synes det er litt ille hvis vi må bruke alle sparepengene våre på en dag. Vi har tross alt mye annet vi også ønsker å bruke de til... Jeg har tenkt en del på hvordan gjester bør sitte og vil plassere alle sammen med noen de kjenner. Vi har mange venner fra ulike hold, men de fleste kjenner noen. Så det bør gå veldig fint. Er også veldig bevisst på at jeg ikke skal plassere gjester kun for å få det til å gå opp med par... Følte meg mest som "fyllmat" for brudgommens single kamerater i et par bryllup. Ikke noe ålreit... Hadde egentlig tenkt en E form jeg også, men tror kanskje det kan bli veldig trangt i det lokalet... Derfor lurer jeg litt på småbord istedet. 8 på hvert bord for eksempel. Problemet da er jo at noen alltid vil sitte med ryggen til der ting skjer. Det er jo litt kjedelig, men sånn vil det jo alltid bli. Var i et bryllup der vi stort sett kun så ryggen på brudeparet hele kvelden, det var innmari kjedelig... Men jeg er litt redd for at et slikt stort bryllup fort blir veldig stivt og det ønsker jeg virkelig ikke. Men vet ikke helt hvordan jeg skal ta tak i det...
Brura2007 Skrevet 23. januar 2007 #4 Skrevet 23. januar 2007 Jeg hadde ikke valgt småbord. Da vil alltid noen sitte med ryggen til (som du sier), samtidig at det blir "klikker". Går det ann at dere sitter i en stor hestesko som former seg etter veggene, nesten som den blir en sekskant? Lykke til !
Malama Skrevet 23. januar 2007 #5 Skrevet 23. januar 2007 Tor jeg ville satset på et slikt bord som Brura2007 skikkerer eller noe slikt ja. Evt som en E med buede armer, tilpasset rommet. Når det gjelder økonomi, så får hver enkelt ordne seg som de vil. Jeg synes selvsagt også det er mye annet vi kunne gjort med sparepengene våre, som ville vært mer "fornuftig" (betalt ned på huslånet f.eks) men vi vil ikke planlegge et bryllup som er dyrere enn hva vi selv kan betale. OM vi får noe tilskudd, så er det jo koselig det, men våre foreldre har også andre ting de vil bruke sparepengene sine på vil jeg tro. Jeg skjønner selvsagt godt din tankegang, og det er selvsagt helt fintå få tilskudd av foreldrene. som sagt vet jeg ikke om vi får det eller ei heller. Jeg anser oss bare som heldige som HAR så mye sparepenger at vi faktsik kan betale hele gildet selv. Bordplassering og "fyllstoff", ja det er et poeng. Jeg lar heller folk sitte "uten å gå opp i par" heller enn at noen skal føle seg som "fyllstoff" i alle fall. Spennende er det i alle fall. Har ikke tenkt så mye på bordplasseringen enda selv, og ser at jeg hr en stor utfordeing forran meg her. Min og hans familie utgjør to ca like store "halvparter" av gjestemassen, men i min familie er det nærmere knyttede bånd mellom mors og farsfamilien slik at mange kjenner hverandre veldig godt på tvers innad i min familie, mens han har mer "en morsfamilie og en farsfamilie". Og alt dette skal plasseres så alle trives. OG, vi skal gjøre av hans foreldres nye partnere... Joda, dette blir nok gøy Jaja, styr er det, og dess flere gjester dess mer å passe på, så det er kjekt å se at det er flere enn oss som kommer opp på tresifret antall gjester. Men jeg gleder meg jeg. 5 måneder igjen i dag! På tide å spikre gjestelista og begynne åtenke bordplasseringl. (dog, endelig bordplassering kan vi jo ikke lage før vi har fått svar på invitasjoenen da, og de er jo ikke sendt ut enda, så kanskje jeg burde prioritere å lage dem...) Lykke til!
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2007 #6 Skrevet 23. januar 2007 (endret) Takk for svar, Malama og Brura2007. Det tipset du kom med brura2007 hadde jeg faktisk ikke tenkt på en gang, men det hørtes jo innmari ålreit ut. ellers har hun som er kontaktpersonen snakket en del om en "vifteform". Er ikke helt sikekr på om jeg vet akkurat hva hun mener, men får ta oss en tur oppom når den store dagen nærmer seg og kikke litt mer på løsninger. En kamerat av min tilkommende er også servitør, så regner med at han kan bidra. Vi har en del oppsparte midler selv, og kunne betalt et bryllup selv. Men vi har ikke 100 000 som jeg fort tror dette ender opp i Ble både ny bil og nytt hus i fjor, da gikk det en del penger... Jeg er også veldig heldig, har foreldre med god økonomi. De fikk sitt bryllup betalt og ønsker derfor å hjelpe til med vårt. Vi har ganske "avdelte" familier begge to. Jeg har en stor familie på min fars side som gjerne er samlet flere ganger i året. Det er der jeg har vært i mange bryllup. På min mors side har ingen av min generasjon giftet seg enda, og vi har til dels veldig liten kontakt med enkelte. Men desto mer med de andre. Ber de jeg har sett de siste årene. På hans side har vi sett veldig mye til den ene siden det siste året, i både koselige og mindre koselige omstendigheter. Denne sida er også veldig liten og naturlig å be. På andre siden har jeg nesten ikke truffet noen siden de bor ganske langt unna. Men synes det hadde vært unaturlig å la være å be dem, når det blir bedt så mange andre. Siden de bor så langt unna regner jeg heller ikke med at alle kommer siden vi ikke har så mye kontakt. Tanken min var nok å samle folk litt sammen med folk de kjenner. Kan bli litt "klikkete", men jeg ser egentlig ikke noe stort problem i det. Er jo mange her som ikke vil se hverandre igjen. Det er ingen som kommer som ikke kjenner noen andre, tror derfor det kommer til å fungere greit. Er også mange sosiale mennesker som ikke har noen problemer med å prate med fremmede. Vi gifter oss en uke før deg, Malama Har begynt å gå opp for meg også at det nærmer seg. Gleder meg veldig. Tror gjestelista er spikret nå. Ble over 100 til middag, samt 16 til middag. Dette er folk jeg ellers ikke hadde bedt, og de bor i nærheten. Så syntes det var en grei måte å gjøre det på. Jeg har planlagt hvordan invitasjonene skal se ut. Har bestilt alt jeg trenger, så bare å sette i gang når alt kommer. Har gjort det ganske enkelt da med tanke på at det blir mange invitasjoner også når det er så mange gjester Endret 23. januar 2007 av jente 26
Malama Skrevet 23. januar 2007 #7 Skrevet 23. januar 2007 Blir mange invitasjoner ja... Jeg TROR jeg har bestem hvordan de skal se ut, men jeg ombestemte meg litt med tanke på kartongen fordi jeg vil ha en jeg VET er syrefri (fordi jeg skal lage takkekort med bilde i samme design...) men jeg tror jeg har funnet en erstatter som ligner. Kjøpte et lite ark i den fargen i går, så jeg skal se om det blir bra. Når jeg har endelig bestemt meg med fargene og sånn, så er det fort gjort å skaffe resten, og da er det bare å lage dem.... Ja, for det blir mange. Ikke en til hver da, mange er jo to og to i det minste. Og en del av gjestene er også hjemmeboende barn, så vi kan jo sette hele familien på en invitasjon da. Men 100 bordkort blir det i alle fall. (eller, gjestelista vår er på ca 100 eller ca 120 litt avhengig av hvem vi inviterer...) Og en god del takkekort. Jo... det blir en god del å gjøre...
Gjest Gjesta Skrevet 23. januar 2007 #8 Skrevet 23. januar 2007 Vi havnet på 110 inviterte + 16 til kaffe. Det er til sammen 71 invitasjoner Får litt å finne på, men har gjort det enklest mulig. Det får jeg gjøre med bordkort også tror jeg. ER jo mye fint en kan lage uten å bruke flere uker på det
Malama Skrevet 23. januar 2007 #9 Skrevet 23. januar 2007 Ja, jeg går nok også for en variant som er fin, men ikke krever myyyyyye tid pr stykk. Skulle jeg laget 20, så greit nok, men jeg skal lage vesentlig flere enn som så (har ikke talt enda, og usikker på hvordan vi gjør det med hjemmeboend barn når de begynner bli store etc, men mange blir det) Men fint skal det jo bli likevel Jeg bare styrer unna de mest tiiiidkrevende prosessene. Det som er greit på 30 julekort er ikke nødvendigvis greit på vesentlig flere invitasjoner... Men mye fint man kan gjøre likevel, og jeg liker det forslaget jeg har liggende til vurdering.... Det er jo kjekt også da, å planlegge og organisere bryllupt sitt
Gjest Gjesta Skrevet 24. januar 2007 #10 Skrevet 24. januar 2007 Jeg har bare to hjemmeboende barn på lista. I utregningen min over har jeg gitt de hver sin, tror i hvert fall kusina mi ville syntes det var litt morsomt. Ellers er de såpass store at jeg tror egentlig ikke de bryr seg nevneverdig... Kanskje jeg skal innlemme dem i foreldrenes... Jeg er veldig fornøyd med min idè. Fant fort ut at noe som involverte mye tegning, skriving eller nøye klipping måtte droppes. Tenk å prøve å få klippet ut 71 pene hjerter for eksempel Skal dere ha selskap på et eget lokale eller skal dere på hotell eller lignende? Ja, det er veldig morsomt. Nå er det så nær også, så kan liksom ta av litt nå
Amadea Skrevet 25. januar 2007 #11 Skrevet 25. januar 2007 Har dere bestemt dere for bordsettinga enda? Hvis dere får tak i rundne bord tror jeg småbord kan bli veldig fint med tanke på lokalet deres og antall gjester. Sitter man med ryggen til en som holder tale snur man seg jo bare rundt, det går helt fint! Fordelen med runde bord er at det er så sosialt. Det er lettere å snakke flere sammen og du kan sette alle i naerheten av noen de kjenner. De trenger ikke nödvendigvis å sitte ved siden av hverandre for å kunne snakke sammen.
Gjest Gjesta Skrevet 26. januar 2007 #12 Skrevet 26. januar 2007 Tror det kan bli vanskelig å få tak i. Men kan jo høre på lokalet. Ellers tenkte jeg å sette to og to bord sammen så de blir kvadratiske. Det med ryggen til har jeg tenkt litt på. Det er jo alltid noen som sitter med ryggen til sammen hvordan en sitter, så greit å snu seg. Men når jeg var i bryllup med runde bord hadde de satt brudeparet midt i, så de satt med ryggen mot oss hele tiden omtrent. Det synes jeg var litt kjedelig... Men det går jo an å løse... Hmm, tror vi må få tatt oss en tur innom lokalet når det nærmer seg med litt familie og venner for å se på løsninger.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå